دغدغه های یک بیمه گر ایرانی

علی صلاحی نژاد

دغدغه های یک بیمه گر ایرانی

ساختار سنتی و نامناسبی است که در شرکت های بیمه متاسفانه وجود دارد،این ساختار مانع از ایجاد تغییرات لازم و افزایش سرعت فعالیت در صنعت بیمه می شود.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل ازاخبار پولی مالی ، در بحبوحه برگزاری روز ملی بیمه از علی صلاحی نژاد یکی از کارشناسان و مدیران ارشد صنعت بیمه ایران خواستیم  تا در باره وضعیت امروز صنعت بیمه ایران، مشکلات و راهکارهای موجود بگوید. علی رغم مشغله زیاد ایشان پذیرفتند و متنی را همراه با یک فایل صوتی برای مجله ارسال کردند. متن زیر حاصل تجمیع و تلخیص این دو فایل است.

صنعت بیمه این روزها خیلی مورد توجه فعالان اقتصادی قرار ندارد اما چرا؟

در دوران شیوع شتابان بیماری کرونا، صنعت بیمه با دو رخداد متضاد مواجه شد. بخش مثبت رخداد این بود که بر خلاف بسیاری صنایع دیگر که از بروز این اپیدیمی آسیب دیدند، صنعت بیمه آسیب قابل توجهی را متحمل نشد و حتی می توان گفت که در برخی موارد نرخ های رشد خوبی را نیز ثبت کرد؛ به عنوان مثال در بخش بیمه نامه های ثالث از یک طرف نرخ حق بیمه ها ۳۷ درصد افزایش پیدا کرد و از سوی دیگر با محدودیت هایی که به علت جلوگیری از شیوع کرونا برای سفر افراد ایجاد شد، کاهش خسارت در بخش ثالث بسیارمحسوس بود.همچنین در بخش بیمه های درمان نیز رشد قابل توجه است چرا که مردم با آگاهی از قدرت انتقال ویروس کرونا در واریته های مختلف، برای استفاده از بیمه نامه های خود جهت درمان موارد غیر اورژانس، خیلی به بیمارستانها مراجعه نکردند. اما رخداد منفی مربوط می شود به وضعیت اقتصادی کشور. باوجود تحریم ها بالاخره رکود اقتصادی در کشور شیوع پیدا کرد و درآمد مردم کاهش یافت و از این رو بخشی از محصولات بیمه ای از سبد خانوارها تقریبا حذف شد.

موضوع تاثیر گذار دیگر بر صنعت بیمه کشورخروج آمریکا از برجام بود که باعث شد روابط بیمه های خارجی در همکاری با ایران به ویژه در بخش اتکایی تحت تاثیر قرار بگیرد و شرکت های خارجی مجبور شوند تا بین تجارت با ایران و یا شرکتهای آمریکایی واروپایی یکی را انتخاب کنند.

موضوع دیگر افت شاخص بورس در یک سال اخیر است که تاثیر قابل توجهی را بر پرتفوی سرمایه گذاری شرکت های بیمه داشته و از این منظر باید انتظار بازدهی معقول از سرمایه گذاری آنها داشت.

البته علی رغم مشکلات موجود طی یک سال اخیر شرکت های بیمه  فعالیت های خوبی را انجام داده اند بدین معنی که از فرصت استفاده کرده و با تغییر پرتفوی، آن را اصلاح کرده اند. اما برخی مشکلات همچنان وجود دارند و موانعی را بر سر راه رشد و تعالی شرکت های بیمه کشور ایجاد کرده اند.

مشکلات امروز صنعت بیمه

نخست، ساختار سنتی و نامناسبی است که در شرکت ها متاسفانه وجود دارد. این ساختار مانع از ایجاد تغییرات لازم و افزایش سرعت فعالیت در صنعت می شود.

دوم، فقدان توجه لازم برای توسعه بیمه های زندگی است. این نوع از بیمه ها عامل بسیار مهمی برای توسعه صنعت تلقی می شوند.

سوم، عدم توجه به تربیت نیروی متخصص در بخش مدیریت ریسک است. در این زمینه صنعت با کمبود نیروی متخصص مواجه است.

چهارم، به نظر من قوانین و مقررات مانع زا است که در فعالیت های بیمه گری وجود دارد.

پنجم، ادامه وجود سیستم های تعرفه ای در صنعت بیمه ایجاد مشکل کرده است به عنوان نمونه هم اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد پرتفوی صنعت بیمه در اختیار شخص ثالث است و محاسبه حق بیمه این بیمه نامه بر اساس تعرفه انجام می شود.

ششم، عدم وجود همکاری بین صنعت بیمه و دانشگاه ها است  که به نظر من این همکاری وجود ندارد و نتوانسته ایم در این بخش موفق عمل کنیم.

هفتم، اشکالات و ابهاماتی هست که در برخی آیین نامه های نهادهای ناظر از جمله بیمه مرکزی وجود دارد به عنوان مثال ابهامات آیین نامه ۹۷ ( مربوط به سرمایه گذاری) و آیین نامه ۶۹ ( مربوط به توانگری مالی شرکت های بیمه) هنوز حل نشده است.

هشتم، تغییرات نرخ بهره در بیمه های زندگی است که باعث ایجاد ابهام در خریداران این محصول مهم بیمه ای در قیاس با دیگرمحصولات بازارهای مالی از جمله بانک ها و بورس شده است.

راهکار کاهش مشکلات چیست؟

برای حل مشکلات، نخست دولت باید تصمیم بگیرد که دیگر وارد بحث تصدی گری نشود به ویژه در صنعت بیمه که صنعتی جوان وپویا است و شرکت های خصوصی بسیاری بدان ورود کرده اند. چرا که معمولا فعالیت هایی که دولت به صورت تصدی گری وارد آنها می شود، به دلیل نبود رقابت، آن فعالیت نمی تواند به درستی نقش خود را در بازار ایفا کند. البته دولت می تواند نقش موثری در توسعه صنعت بیمه داشته باشد، بدین ترتیب که در گذشته نقش تصدی گری داشته است و اکنون می تواند با کاهش آن، نقش کنترلی، نظارتی و حمایتی را تقویت کند. می دانیم که صنعت بیمه از ابزارهای مهم مدیریتی است و در کنترل فشار اجتماعی موثر است و همچنین در اقتصاد مقاومتی نقش حیاتی می تواند داشت باشد؛ از این روبه نظر می رسد حمایت دولت در فرهنگ سازی و ایجاد یک فضای رقابتی سالم برای صنعت بیمه و ترغیب بخش خصوصی و دولتی برای استفاده از بیمه به عنوان یک عامل حمایتی در بخش سرمایه گذاری در کشور بسیار موثر بوده و این یک فعالیت فرهنگی بلند مدت است.

۱۰ پیشنهاد برای تقویت صنعت بیمه

۱-            برنامه ریزی استراتژیک فن آوری اطلاعات در صنعت بیمه

۲-            اصلاح ساختار فن آوری اطلاعات بیمه مرکزی

۳-            توسعه دولت الکترونیک

۴-            تقویت نظارت الکترونیک در صنعت بیمه

۵-            استاندارد سازی

۶-            توسعه بیمه الکترونیک

۷-            تقویت مدیریت ریسک

۸-            ارتقای مدیریت منابع انسانی صنعت بیمه

۹-            ارتقای مدیریت امنیت اطلاعات و پدافند غیر عامل

۱۰-          سرعت توسعه متوازن صنعت بیمه از طریق تکنولوژی تحلیل داده




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.