انتشار اوراق بیمه اتکایی برای اولین بار در کشور

انتشار اوراق بیمه اتکایی برای اولین بار در کشور

معاون طرح و برنامه بیمه مرکزی از انتشار اوراق بیمه اتکایی برای اولین بار در کشور در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش دیوان اقتصاد؛علی بنیادی نائینی در ششمین پویش فناورانه اعلام کرد: در راستای ایجاد ارتباط بین بازار بیمه و بازار سرمایه ایران برای اولین بار انتشار اوراق بیمه اتکایی در بازار سرمایه توسط سه شرکت بیمه‌ای اتکایی امین، اتکایی ایران معین و بیمه ملت به زودی انجام می‌شود.
وی افزود: صنعت بیمه کشور در دهه فجر یکی از رونمایی‌ها برای این صنعت انتشار اوراق بیمه اتکایی انجام خواهد داد.
معاون طرح و برنامه بیمه مرکزی در پاسخ به اینکه آیا بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر صنعت بیمه کشور مسئولیتی در مورد توسعه فناوری دارد، و یا اینکه آیا فناوری یک اختیار و یا الزام است، اظهار داشت: در روزگار کنونی استفاده از فناوری‌ در صنعت بیمه نه به عنوان اختیار بلکه یک الزام است و اگر یکی از شرکت‌ها از فناوری‌ها استفاده نکند، از رقبا عقب می‌ماند؛ بنابراین همان‌گونه که فلاسفه در مورد اختیار انسان می‌گویند، امر بین الامرین یعنی نه اختیار و نه اجبار است اما یک الزام است که باید از آن استفاده شود.
وی همچنین گفت: بیمه مرکزی به عنوان ناظر صنعت بیمه دنبال اجرای نوآوری در صنعت بیمه است و ما می‌خواهیم از سرریز فناوری در این صنعت بهره‌گیری کنیم و در راستای ماموریت‌های محوله به صنعت بیمه از آن استفاده کنیم.
معاون بیمه مرکزی بر این نکته تاکید کرد که ممکن است یک فناوری را چند شرکت بیمه‌ای استفاده کنند و این وظیفه تنظیم‌گری بیمه مرکزی است که در راستای توسعه فناوری از سرریز فناوری‌ها در سایر شرکت‌ها هم استفاده شود.
بنیادی با اشاره به قانون تاسیس بیمه مرکزی گفت: در ماده یک این قانون از وظایف بیمه مرکزی هدایت و تنظیم‌گری عنوان شده است که توسعه فناوری در صنعت بیمه در این راستا تلقی می‌شود.
وی اضافه کرد: بررسی ریسک‌های حاصله که به مردم وارد می‌شود را می‌توانیم به شکل برخط از سوی بیمه مرکزی نظارت کنیم. از طرفی صنعت بیمه هم علاوه بر اینکه خودش از فناوری استفاده می‌کند، می‌تواند در جهت توسعه فناوری در کشور کمک کند، مانند پوشش ریسک‌های سرمایه‌گذاری و اعتبار در صندوق‌های جسورانه بورسی و همچنین پوشش محصولات فناورانه را در دستور کار قرار دهد، چون فرایند تبدیل ایده به محصول یک فرایند پرریسک به شمار می‌رود.به گفته بنیادی مرکز نوآوری بیمه مرکزی دارای چند رکن است که از جمله نیازسنجی، پاسخ و تامین مالی فناورانه در آن دیده می‌شود.
معاون طرح و برنامه بیمه مرکزی اظهار داشت: در قدم اول سه شرکت بیمه اتکایی امین، ایران معین و بیمه ملت به عنوان اولین شرکت‌هایی که اقدام به انتشار اوراق بیمه اتکایی در بازار سرمایه خواهند کرد، قرار می‌گیرند.
وی همچنین تصریح کرد: رکن شورای فقهی بازار سرمایه را هم با توضیحاتی که ارائه کردیم، توجیه کردیم و طی چند روز آینده این اوراق در بازار سرمایه منتشر خواهند شد.
در این مراسم همچنین احمدی از کارشناسان صنعت بیمه گفت: انتشار اوراق بیمه اتکایی در بازار سرمایه در راستای اوراق بهادارسازی و انتشار آن در بازار سرمایه و همچنین پوشش ریسک‌های این صنعت صورت می‌گیرد.
وی افزود: اوراق بیمه اتکایی با نام منتشر شده و برای تامین سرمایه جهت پوشش سبد ریسک بیمه‌ای استفاده می‌شود و این اوراق در بازار سرمایه قابل معامله است.
احمدی انتشار اوراق بیمه اتکایی را ابزاری برای برقراری ارتباط بین صنعت بیمه و بازار سرمایه عنوان کرد که می‌تواند به تکمیل زنجیره ارزش خدمات بیمه‌ای کمک کند و پوششی برای ریسک عملیات بیمه‌گری اتکایی قلمداد شود.
این کارشناس صنعت بیمه یادآور شد: انتشار اوراق بیمه اتکایی به اشخاص حقوقی در بازار سرمایه خواهد بود که در قالب عقد بیمه و عقد وکالت صورت می‌گیرد و بخشی از ریسک صنعت بیمه به خریداران اوراق منتقل می‌شود و در قبال پوشش ریسک، توان مالی برای شرکت‌ها افزایش می‌یابد.
وی همچنین نقش اوراق بیمه اتکایی در توسعه صنعت بیمه را به عنوان پل ارتباطی بین بازار بیمه و بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: اقتصاد ما بانک‌محور است و بازار سرمایه نوپاست، بنابراین انتشار اوراق در بازار سرمایه می‌تواند به ارتباط بین دو بازار بیمه و سرمایه کمک کند.
احمدی همچنین از اوراق بیمه اتکایی به عنوان ظرفیتی برای عملیات بیمه و ریسک یاد کرد و گفت: از ظرفیت بازار بدهی در صنعت بیمه باید استفاده کنیم، زیرا بازار سرمایه پلتفرم خوبی در اختیار دولت داده که دولت هم می‌تواند از آن تامین مالی کند.
وی با اشاره به انتشار اوراق دولتی در سال 95 در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر بازار ثانویه اوراق سحاب در بازار سرمایه وجود دارد.
به گفته این کارشناس صنعت بیمه، وجود تحریم‌ها در صنعت بیمه باعث آسیب به زنجیره خدمات‌دهی و عملیات بین‌المللی بیمه در کشور می‌شود. همچنین افزایش نرخ‌ ریسک اوراق از 18 و 19 درصد بالاتر باعث تحمیل ریسک به صنعت بیمه شده است.
احمدی در پایان گفت: قرار است اوراق بیمه اتکایی توسط بیمه اتکایی امین به مبلغ 400 میلیون تومان توسط ایران معین 100 میلیارد تومان و به وسیله بیمه ملت 90 میلیارد تومان در آینده منتشر شود.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.