سندیکای بیمه به فکر منافع صنعت بیمه باشد

مدير عامل بيمه تعاون در گفتگوی اختصاصی با دیوان اقتصاد:

سندیکای بیمه به فکر منافع صنعت بیمه باشد

سه‌شنبه, ژولیه 25, 2017 - 09:56 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

صنعت بیمه یکی از صنایع پویا و فعال کشور است که برای پیشرفت های خود نیازمند برنامه ریزیهای دقیق،منطقی و راهبردی است.نگاهی به فعالیت شرکت های بیمه ای در سال های اخیر نشان می دهد فعالان این بخش تمام تلاش خود را برای رسیدن به موفقیت های متنوع در این صنعت و نیز سودآور بودن آن کرده اند .هرچند در برخی پارامترها هنوز بیمه ها با ایده آل های تعیین شده فاصله زیادی دارند اما به نظر می رسد با وجود مدیرانی کارآمد و عمقی نگر که در حال حاضر در این صنعت فعالیت می کنند روزهای خوش صنعت بیمه نیز به زودی از راه خواهد رسید.

به گزارش دیوان اقتصاد، یکی از بیمه های خصوصی که در سال های اخیر در میان سایر شرکت های بیمه ای توانسته است در این مسیر گام بردارد بیمه تعاون است.این شرکت که با هدف ورود بخش تعاونی به عرصه فعالیت بانک و بیمه و راهیابی به بازارهای پولی و مالی کشور و تحقّق سیاست های کلی اصل 44 در سال 1391، پروانه فعالیت دریافت کرد و به عنوان نخستین شرکت بیمه ای تعاونی سهامی عام، هم اکنون مشغول فعالیت بوده و سهام آن در بازار پایه فرابورس مورد معامله قرار می گیرد تا پیش از انتصاب مدیرعامل جدیدش تنها 2 درصد سهم بازار را در اختیار داشت و این روزها با روی کارآمدن یک مدیر جوان و خلاق چشم انتظار روزهای بهتر است.
پس از انتصاب یونس مظلومی به سمت مدیرعاملی بیمه تعاون ، دیوان اقتصاد مترصد فرصتی بود تا با این مدیر بیمه ای که برخلاف برخی مدیران شرکت های خصوصی بیمه،کاملا همراه و همدل رسانه هاست گفتگویی ترتیب دهد.
مظلومی پیش از این و تا زمستان ۱۳۹۵ مدیرعامل بیمه رازی بوده و عملکرد موفقی در این شرکت داشته است.وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، کارشناسی مدیریت بیمه و فوق دیپلم رشته هوشبری از دانشگاه علوم پزشکی است. او کار در صنعت بیمه را از سال ۷۳ به عنوان کارشناس فروش بیمه‌های اموال و اشخاص بیمه آسیا آغاز کرد و پس از آن کارشناس صدور بیمه‌ آتش‌سوزی در بیمه دانا شد، به دنبال آن کارشناس صدور بیمه مهندسی، کشتی و هواپیما بیمه دانا و معاون بیمه‌های مهندسی و مسوولیت این شرکت شد.
در سال ۸۲ مدیر بیمه‌های مهندسی و مسوولیت بیمه رازی و در تیر ماه ۸۵ مدیر پروژه تاسیس بیمه سایان گروه رایان سایپا بود و از آذر ماه ۸۵ مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت خدمات بیمه سایان و نماینده حقوقی بیمه ملت بود، او یکی از اعضای CII (انستیتو بیمه‌گران لندن) است و دوره‌های مختلفی را در موسسات بیمه‌ای کشورهای انگلستان و هند گذرانده است.
مظلومی از شهریور سال ۱۳۸۹ مدیرعامل بیمه رازی بوده و در بهمن ۱۳۹۵ از این بیمه خداحافظی کرد. سهامداران بیمه تعاون امیدوار هستند تجارب ارزشمند وی به ارتقاء بیمه تعاون کمک بسیاری کند.
آنچه پیش رو دارید گفتگویی با این مدیر فعال و هوشمند عرصه بیمه است.فعال از این جهت که در روزهای نخستین فعالیت خود در بیمه تعاون حتی یک روز را برای توسعه این شرکت بیمه ای هدر نداده و مشغله فراوان وی گویای این موضوع است و هوشمند از این جهت که همچون گذشته به برخی سوالات دیوان اقتصاد کاملا هوشمندانه پاسخ داد.
باهم این گفتگو را می خوانیم:
مدیریت ریسک در صنعت بیمه را چگونه تحلیل می کنید و چه کسی باید این مسوولیت را عهده دار باشد؟
مدیریت ریسک در صنعت بیمه از دو بعد حائز اهمیت است.نخست اینکه شرکت های بیمه ریسک های باقی مانده بیمه گذاران را قبول کرده و از عملیات تجمیع ریسک های گروه های همگن از بیمه گذاران که عملیات بیمه گری نامیده می‌شود به عنوان کسب و کار اصلی خود درآمد و سود کسب می کنند و دیگر اینکه بیمه ها به عنوان بنگاه های اقتصادی با ریسک های متفاوتی مواجه هستند و مانند هر بنگاه دیگری باید آن ها را مدیریت کنند.یعنی احتمال وقوع این ریسک ها را کاهش داده و به گونه ای مدیریت کنند که ریسک ها حتی در صورت بروز و وقوع کمترین آثار را داشته باشد.
برای توسعه بیمه های حوادث در بیمه تحت مسوولیت خود چه برنامه ای دارید؟
توسعه انواع رشته های بیمه از جمله بیمه های حوادث نیاز به توسعه و تعمیم فرهنگ بیمه در کشور دارد. یکی از راههای توسعه فرهنگ بیمه اجباری کردن برخی از انواع رشته های آن است.
امروزه شاهد نهادینه شدن بیمه شخص ثالث در بین دارندگان خودرو هستیم، این نوع بیمه حدود 50 سال قبل به صورت اجباری ایجاد شد و در حال حاضر فرهنگ استفاده از آن بین دارندگان خودرو نهادینه شده است.
خودروسازان افزایش قیمت بیمه را به گردن بیمه ها انداخته اند.چه تحلیلی در حوزه بیمه های خودرویی دارید؟
قیمت بیمه شخص ثالث را هر ساله بیمه مرکزی به عنوان نماینده دولت و براساس آیین نامه اجرایی قانون شخص ثالث تعیین می کند و بیمه گران در تعیین مبلغ حق بیمه هیچ نقشی ندارند. ضمن آنکه مبلغ حق بیمه شخص ثالث جدای از قیمت خودرو از مشتری دریافت می شود و هیچ ارتباطیبه قیمت خودرو ندارد.
نگاه شما به بیمه های عمر و توسعه آن در کشور چیست؟
بیمه های عمر در چند سال اخیر رشد خوبی در کشورمان داشته است. لیکن فاصله ی بسیار زیادی با وضع مطلوب دارند. نرخ بالای تورم در سالهای گذشته و عدم اطمینان بیمه گذاران از پیش بینی وضعیت اقتصادی برای ده یا بیست سال آینده باعث عدم توسعه بیمه های زندگی بوده است. درصورت بهبود شاخص های اقتصادی از جمله نرخ تورم میتوان انتظار رشد و توسعه بیمه های زندگی در سالهای پیش رو را داشت .
درباره اجرای قانون بیمه شخص ثالث چه نقطه نظراتی دارید؟
گروه های مختلفی صنعت بیمه این بود که این قانون به جای خودرو محور بودن راننده محور باشد اما متاسفانه قانون بیمه شخص ثالث و آئین نامه های اجرایی آن کاملا خودرو محور تدوین و تصویب شد که این رویه اشکال های زیادی دارد.
بحران مالی بیمه ها را چگونه می شود برطرف کرد؟
من اعتقادی بر اینکه بیمه ها دچار بحران مالی هستند ندارم و در مجموع برداشتم این است که وضعیت بیمه از بیشتر بخش های اقتصادی کشور وضعیت بهتر و قابل اعتماد تری دارد.
نظرتان درباره حاكميت شركتي چیست؟
به نظرم حاکمیت شرکتی یعنی اینکه بنگاه ها به گونه ای اداره شوند که در آن حقوق کلیه ذی نفعان در آن رعایت شود. به عنوان مثال حقوق سهام داران جزء در مقابل سهامداران کل و یا حقوق سهامداران در مقابل حقوق مدیران و غیره.به شرکت های بیمه نیز مانند بقیه بخش های اقتصادی در این زمینه ایراداتی وارد است که بیمه مرکزی ایران و سازمان بورس باید با نظارت دقیق در این زمینه از اجرای اصول حاکمیت شرکتی اطمینان حاصل کنند.
آيا سرمايه شركتهاي بيمه جوابگوي بيمه گري است؟
سرمایه شرکت های بیمه در رتبه دوم اهمیت قرار دارند. آنچه در این زمینه مهم است تطابق میزان سرمایه و ظرفیت نگهداری با ریسک های پذیرفته شده توسط شرکت ها و کیفیت ریسک ها و نحوه ی تعمیم آنها است که امید است با نظارت نهاد ناظر هیچگونه نگرانی برای بیمه گذاران در این زمینه وجود نداشته باشد.
در خصوص شركتهاي ارزيابي خسارت چه دیدگاهی دارید؟
شرکت های ارزیابی باید خودشان را به بیمه گران اثبات نمایند.آنان باید به قدری خدمات با کیفیت و دقیق ارائه دهند که شرکت های بیمه را جهت استفاده از خدمات خودشان ترغیب نمایند.
سنديكاي بيمه چرا هنوز هم با لابي گري و هياتي نظارت ميشود؟
برای موفقیت هر تشکلی، انسجام، همدلی،همکاری و هم سویی منافع اعضاء آن تشکل لازم و ضروری است. امیدواریم در سندیکای بیمه گران هم اعضا منافع صنعت بیمه را در اولویت قرار دهند تا شاهد بسط و توسعه صنعت بیمه از این طریق باشیم.

امیرعلی امینیان




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.