تامین منابع از سوی بازار بدهی جایگزین بانک شود

مشاور مدیر عامل بانک توسعه صادرات

تامین منابع از سوی بازار بدهی جایگزین بانک شود

سه‌شنبه, نوامبر 1, 2016 - 10:02 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مشاور مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت: رونق بازار بدهی یکی از الزامات توسعه تامین منابع بجای بانک‌ها است.

به گزارش دیوان اقتصاد، کاظم دوست حسینی روز سه شنبه در گفتگو با ایبِنا؛ با اشاره به نقش بازار بدهی در نظام مالی گفت: از آنجایی که تامین مالی در انحصار بانک ها است و اوراق بدهی در بازار سرمایه عرضه و معامله می شود، این بازار تاکنون تاثیر کمی در نظام مالی داشته است.
مشاور مدیر عامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: با توجه به رویکرد کشورهای توسعه یافته در راه اندازی بازار بدهی و تامین مالی از این طریق باید خیلی پیش تر درصدد راه اندازی این بازار بر می آمدیم، هم اکنون باید مقدماتی مانند رتبه بندی شرکت ها برای اعتماد مردم به این نوع اوراق ایجاد شود، اعتبار سنجی شرکت ها موجب حذف واسطه در تامین مالی می شود، در این راستا برخی شرکت های تامین سرمایه تعاملاتی را آغاز کرده اند.
وی مشکلات بروکراسی بازار بدهی را یکی از عمده ترین مانع در رونق این بازار دانست و گفت: پیچیدگی مراحل اخذ مجوز از بورس و بانک مرکزی باعث می شود شرکت ها باز هم برای تامین مالی به بانک روی آورند، اما اگر این بازار رونق گیرد کاهش هزینه و تامین منابع ارزان تر برای شرکت ها را در پی دارد.
دوست حسینی افزود: برای تشویق مردم به سرمایه گذاری در این بازار باید امتیازاتی مانند تنوع اوراق بهادار ایجاد شود، به طور مثال هنوز اوراق قرضه، بدهی یا مشارکت قابل تبدیل به سهام نداریم که این یک نقص آشکار است.
مشاور مدیر عامل بانک توسعه صادرات با انتقاد از حجم کم تامین مالی از سوی بازار سرمایه اظهار کرد: ابزار‌های مالی تئوری هستند، حجمی که بازار سرمایه برای شرکت ها تامین مالی می کند خیلی کمتر از رقمی است که بانک ها در نظر دارند، با در نظر داشتن چنین شرایطی باز هم باید برای کاهش فشار بانک ها هر چه زودتر بازار بدهی را راه اندازی کرد.
وی با انتقاد از تعداد بالای بانک ها در کشور خاطرنشان کرد: درست است که بانک‌ها عنصر اصلی گردش پول هستند اما تعداد زیاد آنها با توجه به اثر تورمی که دارند نیاز نیست، شاید با راه اندازی بازار اوراق بدهی مشکلات گردش پول در بانک ها از بین رود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.