صحت عملکرد بازار و نظارت بر آن، رسالت سازمان است

رییس سازمان بورس:

صحت عملکرد بازار و نظارت بر آن، رسالت سازمان است

سه‌شنبه, مارس 7, 2017 - 12:40 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

در نشست هم اندیشی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیران کارگزاری ها و فعالین بازار سرمایه، موانع و محدودیت‌های معاملاتی مدیران و کارکنان کارگزاری‌ها و راهکارهای آن، در کنار ارتقای شفافیت اطلاعاتی و پیشگیری از تخلف، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از سنا، در ابتدای این نشست شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار محدودیت‌های معاملاتی مدیران و کارکنان کارگزاری‌ها در ایران و کشورهای دیگر را تشریح و به نگرانی نهادهای ناظر درخصوص معاملات کارکنان کارگزاری‌ها را از دو منظر پیش‌دستی (Front Running) و منصفانه بودن (Fairness) معاملات کارکنان کارگزاری‌ها در عرضه‌های اولیه اشاره کرد.

رییس سازمان بورس گفت: با استفاده از روش ثبت سفارش (بوک بیلدینگ) در عرضه‌های اولیه، مشکل منصفانه بودن مرتفع شده است اما درخصوص پیش‌دستی باید دید چگونه می‌توان از آن جلوگیری به عمل آورد.

محمدی با بیان اینکه یکى از مسایل مهم بازار سرمایه موضوع شفافیت است و ما باید همواره در راستای افزایش آن تلاش کنیم،اظهار داشت، چنانچه بتوان رویه‌هایی در نظر گرفت که بتوان از پیش‌دستی جلوگیری به‌عمل آورد، برداشته شدن محدودیت‌های موجود دور از دسترس نیست و اگر بتوان رویه‌های معاملاتی برای مدیران و کارکنان کارگزاری‌ها در نظر گرفت، افراد سالم جذب آن شده و تحت نظارت معامله‌ خواهند کرد.

سخنگوی سازمان بورس با تاکید بر اینکه ما باید همه مسیر های منتهی به افزایش شفافیت را بررسی کنیم، عنوان کرد: ایجاد محدودیت غیر منطقی برای برخی فعالیت ها ممکن است شفافیت را کاهش دهد.

محمدی با اشاره به اینکه در بازار سرمایه نباید اجازه تخلف داد تاکید کرد: سلامت عملکرد بازار و نظارت بر آن، رسالت سازمان است اما نباید با محدودیت بیش از اندازه، آزادی منطقی بازار سرمایه را کاهش داد.

محمدی خاطر نشان شد: صحت عملکرد بازار سرمایه وظیفه سازمان است و هر عملى که صحت بورس را تحدید کند قابل اجرا نیست اما در این میان یکى از مسایل بازار سرمایه که قابلیت بررسی و بازنگرى دارد موضوع داد و ستد کارکنان کارگزاری ها است.

یاد آور می شود در پایان این جلسه، گزارش تهیه شده در مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس ارائه شد و سپس صاحب نظران حاضر، درخصوص موضوع جلسه، اهمیت آن از نگاه فعالان، نقش نظارتی ارکان بازار و شرکت‌های کارگزاری، روش‌های پیشگیری از پیش‌دستی و آنچه که می‌تواند به صنعت کارگزاری کشور کمک کند بحث و گفتگو کردند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.