صدور مجوز استفاده محدود ایران از دلار تا چند روز آینده

صدور مجوز استفاده محدود ایران از دلار تا چند روز آینده

شنبه, آوریل 2, 2016 - 14:55 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مقام دولت آمریکا می‌گوید احتمال دارد امکان استفاده ایران از دلار در مبادلات خارجی ظرف چند روز آینده محقق شود.

مقام دولت آمریکا می‌گوید احتمال دارد امکان استفاده ایران از دلار در مبادلات خارجی ظرف چند روز آینده محقق شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، یک مقام ارشد آمریکایی گفت که کاخ سفید ممکن است مجوز «دسترسی محدود» ایران به دلار در مبادلات خارجی را ظرف چند روز آینده صادر کند. این مقام آمریکایی که با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفت‌وگو می‌کرد افزود: تصمیم کاخ سفید هنوز منوط به توافق نهایی بر سر ساز و کارهایی است که قرار است دسترسی ایران به دلار را تسهیل کنند.

علی‌رغم توافق هسته‌‌ای ایران و گروه 1+5 قوانین آمریکا کماکان بانک‌های این کشور را از معامله با ایران به دلار منع می‌کند. دولت آمریکا علاوه بر این، از سال 2006 بانک‌های کشورهای ثالث را هم از انجام نقل و انتقالات دلاری برای ایران منع کرده است.

بعد از اجرایی شدن برجام، تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران تخفیف یافته اما بخشی از تحریم‌های یکجانبه وضع‌شده به بهانه‌های دیگر، کماکان پابرجا هستند موضوعی که بانک‌های بین‌المللی را از همکاری با ایران دلسرد می‌کند. فعالان عرصه اقتصادی و بانکی در روزهای گذشته خاطرنشان کرده‌اند با آنکه قراردادهای تجاری با ایران می‌توانند با ارزهایی مانند «یورو» یا »پوند» انجام شوند، اما بانک‌های جهانی بزرگ که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی مراودات خود را با آنها انجام می‌دهند، همگی مبادلات دلاری دارند و در داخل آمریکا فعالیت می‌کنند و به همین دلایل در معرض خطر نقض تحریم‌های ایران قرار دارند. علاوه بر این، جریمه‌های سنگینی که آمریکا در سال‌های گذشته به بهانه نقض تحریم‌های ایران علیه بانک‌های بین‌المللی وضع کرده، موجب شده که این بانک‌ها از انجام هر گونه تراکنش مربوط به ایران هراس داشته باشند؛ این امر به نوبه خود موجب محدود شدن گزینه‌های مالی برای شرکت‌های اروپایی خواستار تجارت با ایران می‌شود.

مقامات آمریکایی چند روز پیش به آسوشیتدپرس خبر دادند احتمال دارد دولت اوباما به زودی برای بانک‌ها و دولت‌های خارجی امکان استفاده از دلار در برخی مبادلات تجاری با ایران را فراهم آورد. این خبر واکنش‌های تند نمایندگان کنگره آمریکا را در پی داشته که دولت اوباما را به مماشات با ایران متهم می‌کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.