افزایش تعرفه واردات راه درست حمایت از تولید داخل نیست

افزایش تعرفه واردات راه درست حمایت از تولید داخل نیست

رئیس مجمع واردات گفت: کاهش واردات کالای مصرفی، تنها و تنها یک راهکار دارد و آن هم توانمندسازی تولید داخلی برای رقابت با محصولات خارجی است.

به گزارش دیوان اقتصاد، علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: همه سیاست های تجارت خارجی باید بر مدار منافع ملی کشور تنظیم شود و در این خصوص نیازمند یک بازنگری کلی در همه ابعاد هستیم.

مناقبی اضافه کرد: باید به دور از تنگ نظری و در فضای کاملا عادلانه و آینده نگرایانه، به صورت واضح و آشکار مشخص شود که کدام واردات و کدام تولید در مسیر منافع ملی قرار دارد.

وی ادامه داد: البته چنین فرایندی نیازمند ساز و کار دقیقی است که صد البته نقش بخش خصوصی در این میان حائز اهمیت است و باید از تجربیات شکل گرفته در تشکل های صنفی و تخصصی بهره برداری شود و صرفا به دانسته های مردان دولتی اکتفا نشود.

مناقبی افزود: امروز و علی رغم همه تلاش هایی که شکل گرفته باید اعتراف کنیم که شرایط مطلوب و ایده آل بر تجارت خارجی کشورمان، حاکم نیست و این واقعیتی است که نمی توان آن را انکار کرد یا اینکه پوشیده نگه داشت و مهمترین دلیل آن، نیز به نوع زاویه دید سیاستگذاران اقتصادی باز می گردد که خطوط منافع ملی را خارج از تجارت خارجی ترسیم می کنند.

به گفته مناقبی، متاسفانه برخی افراد، منافع ملی را تنها در مسیر منافع بنگاه خود تعریف و ترسیم می کنند و اینگونه تصور می کنند که تجارت خارجی باید منافع ایشان را تامین کند. این در حالی است که اگر بخواهیم اصولی فکر کنیم، تجارت خارجی یک فضای تک ظرفیتی نیست که انحصارا در اختیار یک گروه خاص قرار گیرد.

وی ادامه داد: تفاوتی میان تولیدکننده یا واردکننده در این خصوص وجود ندارد. هرکس که بخواهد خود را انحصارا مصداق منافع ملی بداند، قطعا در یک بازه زمانی چند ساله، راه را به بیراهه تبدیل خواهد کرد و دچار چرخه رانت زایی و رانت خواری می شود.

مناقبی ادامه داد: در پنج ماهه اول سال جاری حدود 19 میلیارد دلار کالا به صورت قانونی وارد کشور شده است و بی شک این گردش مالی باید در مسیر تامین منافع ملی کشور تنظیم و مدیریت شود تا بتواند به بازار کشور رونق ببخشد.

رئیس مجمع واردات ادامه داد: کالای بی کیفیت در مواجهه با بازار رقابتی محکوم به حذف شدن است. این قاعده فعالیت اقتصادی است. مردم به دنبال کالای با کیفیت و قیمت متعادل هستند و نمی توان از مصرف کننده انتظار داشت که کالای کم کیفیت را آن هم با قیمتی بالاتر برای بلند مدت مورد حمایت قرار دهد.

وی با اشاره به این نکته که نباید از حذف کالاهای بی کیفیت نگران نباشیم، تصریح کرد: حمایت از تولید ملی یک اصل خدشه ناپذیر است ولی مسیر تحقق آن، صرفا وضع نظام تعرفه ای سختگیرانه بر واردات رسمی نیست.

مناقبی تصریح کرد: کاهش واردات کالای مصرفی، تنها و تنها یک راهکار دارد و آن هم توانمندسازی تولید داخلی برای رقابت با محصولات خارجی است. ولی نکته این است که برخی می خواهند بدون تحمل سختی های تولید با کیفیت، محصول خود را در بازار عرضه کنند و این در جهان فرارقابتی امروز نشدنی است.

وی در پایان تاکید کرد: تولید و واردات باید هویت مستقل از دولت پیدا کنند و خود را زیر چتر دولت پنهان نکنند، چرا که چتر حمایت های انحصارگرایانه، نتیجه ای جز رانت و فساد نخواهد داشت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.