آمادگی بازرگانان پاکستانی برای افزایش همکاری تجاری با ایران

آمادگی بازرگانان پاکستانی برای افزایش همکاری تجاری با ایران

بیش از 70 بازرگان ایالت بلوچستان پاکستان در نشست با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته، گسترش تسهیلات برای رونق تجارت با ایران در راستای افزایش معاملات دو جانبه را خواستار شدند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، نشست عمومی بیش از 70 تن از اعضای اتاق بازرگانی و صنعت ایران و پاکستان در محل اتاق بازرگانی و صنایع کوچک کویته با حضور محمد رفیعی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در این شهر برگزار شد.

رفیعی در این نشست با تشریح برنامه های در دست اقدام سرکنسولگری کشورمان در کویته برای افزایش مناسبات افتصادی، مبادلات جاده ای و ریلی، برقراری ارتباط بانکی بین دو کشور، پیگیری راه اندازی خط پرواز مستقیم، برگزاری نمایشگاه تجاری در شهر کویته، افزایش تبادل هیات های تجاری و تقویت تشکل ها و انجمن های تجاری دو جانبه را از جمله این برنامه ها عنوان کرد.

'ولی محمد' رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان نیز در این نشست در سخنانی با بیان افزایش مبادلات بازرگانی بین دو کشور طی یکسال گذشته، تحقق این مهم را نتیجه ارتباط مناسب سرکنسولگری ایران با تجار پاکستانی و ارائه تسهیلات بیشتر به آنها اعلام کرد.

این مسئول پاکستانی افزود: امیدواریم با اجرای کامل برنامه های سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کویته، افزایش میزان مبادلات تجاری دو کشور به رقم پنج میلیارد دلار مورد تاکید سران ایران و پاکستان تحقق یابد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان ادامه داد:تاکنون 20 شرکت از طریق این اتاق برای حضور در نمایشگاه اکسپو 2017 در تهران اعلام آمادگی کرده اند.

در این نشست همچنین در خصوص ارائه تسهیلات برای صدور روادید، کاهش نرخ تعرفه ها و عوارض، انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی و سرعت بخشیدن به ایجاد ارتباط بانکی بین دو کشور بحث و تبادل نظر شد.

این نشست، دومین نشست عمومی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته با بازرگانان ایالت بلوچستان در شهریور ماه جاری بود که به همت اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان برگزار شد.

کویته مرکز ایالت بلوچستان واقع در جنوب غربی پاکستان است . این ایالت حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک زمینی با ایران دارد.

آمار رسمی موجود درخصوص حجم صادارات و واردات میان ایران و پاکستان، حاکی است در سال 1394، کل مبادلات تجاری رسمی میان دو کشور تنها 861 میلیون دلار بوده است.

این رقم در سال 1395 سیر صعودی خود را آغاز کرد.

اعداد و ارقام مربوط به سال 1395 حاکی است حجم تجارت دوسویه بین ایران و پاکستان در این سال، به بیش از یک میلیارد و 150 میلیون دلار افزایش یافت. انتظار می رود در پایان سال جاری، تجارت میان دو کشور نسبت به سال گذشته نیز افزایش یابد.

ارزش اقلام صادراتی ایران به پاکستان در سال 1395 بیش از 795 میلیون دلار و واردات از این کشور همسایه حدود 365 میلیون دلار بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.