نامه‌نگاری با بیمه مرکزی برای توقف عملیات اتکایی بیمه‌های خصوصی

مدیرعامل بیمه اتکایی امین خبر داد:

نامه‌نگاری با بیمه مرکزی برای توقف عملیات اتکایی بیمه‌های خصوصی

مدیرعامل بیمه اتکایی امین از نامه‌نگاری با بیمه مرکزی برای توقف عملیات بیمه‌گری شرکت‌های خصوصی در حوزه اتکایی خبر داد و گفت: فعالیت شرکت‌های خصوصی مختلط در این عرصه در حالی است که ظرفیت بیمه‌های تخصصی اتکایی خالی مانده است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، سید مصطفی کیایی در نشست خبری که امروز برگزار شد به تشریح عملکرد سال مالی منتهی به شهریور 96 شرکت بیمه اتکایی امین پرداخت و گفت: حق بیمه قبولی امسال شرکت 471 هزار و 472 میلیون ریال بوده که در مقایسه با سال قبل 43 درصد رشد داشته است.
وی افزود: حق بیمه واگذاری شرکت 52 هزار و 582 میلیون ریال با 20 درصد رشدبوده و به عبارتی بابت قبولی پوشش بیمه‌ها این رقم محقق شده است که بخش اعظم آن مربوط به شرکت‌های داخلی و لیدر، بیمه مرکزی است.
مدیرعامل بیمه اتکایی امین با اشاره به انتقال پوشش اتکایی برخی بیمه‌ها به برخی شرکت‌های خارجی خاطرنشان کرد: در عین حال هیچ پولی به خارج از کشور نفرستاده‌ایم و منبع پرداخت‌های ما به شرکت‌های خارجی نیز حساب‌های ارزی داخلی کشور است.
کیایی کارمزد پرداختی در صورت‌های مالی امسال را نیز 103 هزار و 212 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: متناسب با افزایش حق بیمه‌های شرکت این کارمزد نیز 30 درصد رشد داشته است.
به گفته وی حق بیمه‌های اتکایی شرکت متعلق به شرکت‌های داخلی است و هرچه حق بیمه‌ها بالا برود، کارمزد پرداختی هم افزایش می‌یابد.
مدیرعامل بیمه اتکایی امین خسارت پرداختی در سال مالی منتهی به شهریورماه را 204 هزار و 122 میلیون ریال ذکر و اضافه کرد: خسارت پرداختی ما در سال مالی موردنظر 38 درصد رشد داشته که عمدتاً به دلیل پرداخت 7.7 میلیارد تومان خسارت پتروشیمی بوعلی و 1.8 میلیارد تومان خسارت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
کیایی اظهار داشت: البته بخشی از خسارت بوعلی را به دلیل واگذاری پوشش آن توانستیم بازیابی کنیم.
مدیرعامل بیمه اتکایی امین در خصوص وضعیت پرتفوی این شرکت خاطرنشان کرد: 30 درصد پرتفوی ما نفت و انرژی، 25 درصد آتش‌سوزی، 16 درصد مهندسی، 14 درصد مسئولیت، 6 درصد بدنه کشتی، 5 درصد باربری، 3 درصد هواپیما و یک درصد تمام رشته‌هاست.
وی ذخایر خسارت‌های معوقه این بیمه اتکایی خصوصی یعنی خسارت‌هایی که از سوی شرکت‌های تحت پوشش اعلام، اما لحاظ نشده است را 65 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با وجود تاکیدها و پیگیری‌های بیمه مرکزی از شرکت‌های بیمه در این باره جزو معدود شرکت‌هایی هستیم که در زمینه ذخایر هیچ‌گاه مشکلی نداشته‌ایم و ذخایر خسارت معوق 40 درصد بیش از حق بیمه‌هایمان بوده است.
کیایی با اشاره به اینکه بیمه اتکایی امین خسارت‌های بالای یک میلیون یورو را پوشش داده و به بازارهای اتکایی خارجی منتقل می‌کند، اظهار داشت: نوع سرمایه‌گذاری‌های شرکت در سال مالی منتهی به نیمه سال جاری 96 درصد سپرده بانکی و 4 درصد سهام بوده است.
وی دلیل سرمایه‌گذاری عمده منابع شرکت در بانک را نقدشوندگی، عدم ریسک و هزینه‌هایی مانند مالیات برشمرد و گفت: در سال مالی که گذشت هیچ بازاری به اندازه بانک‌ها سودده نبودند.
مدیرعامل بیمه اتکایی امین بر این اساس درآمد سرمایه‌گذاری‌های را 578 هزار و 335 میلیون ریال عنوان کرد.
وی گفت: بر اساس اطلاعات سود و زیان جمع هزینه و درآمد شرکت 128 هزار و 600 میلیون ریال بوده که نسبت به سال قبل 995 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین شرکت 55 میلیارد تومان سود به ثبت رسانده که حاکی از 40 درصد رشد است.
به گفته کیایی پیش‌بینی سود هر سهم بر اساس میانگین موزون سهام بیمه اتکایی امین 238 ریال بوده که شرکت توانسته است 318 ریال را به‌ازای هر سهم محقق کند.
کیایی وضعیت توانگری شرکت را نیز مطلوب ارزیابی کرد و افزود: مجمع فوق‌العاده شرکت اول شهریور ماه 96 برگزار و سرمایه شرکت از 2030 میلیارد ریال به 2500 میلیارد ریال افزایش یافت.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که سهام دولتی بیمه اتکایی امین متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران امسال در بورس واگذار شود.
مدیرعامل بیمه اتکایی امین در این نشست از نرخ‌شکنی در حوزه عملیات اتکایی بیمه انتقاد کرد و گفت: قانون بیمه در دنیا طی 40 سال گذشته تغییرات بسیاری داشته است ، اما صنعت بیمه در کشور ما همچنان با قانون 50 سال قبل کار می‌کند که لازم است بیمه مرکزی پیگیری کرده و قانون صنعت بیمه کشور را بر اساس نیاز امروز جایگزین کند.
کیایی تصریح کرد: قانون باید اصلاح شود تا سایر شرکت‌ها وارد بحث و فعالیت‌های بیمه اتکایی نشوند. مجوز فعالیت‌های شرکت‌های بیمه در حوزه اتکایی سال‌های اخیر به دلیل وضعیت خاص کشور (تحریم)داده شد، اما این روند منجر به نرخ‌شکنی در بازار و رقابت ناسالم شده است.
وی ادامه داد: بر این اساس با دکتر همتی نامه‌نگاری کرده‌ایم و درخواست کرده‌ایم شرکت‌های خصوصی که مجوز بیمه مرکزی را دارند از بازار بیمه اتکایی خارج شوند تا شرکت‌های بیمه اتکایی بتوانند بیمه‌نامه جذب کنند.
کیایی بیان داشت: شرکت بیمه اتکایی امین 100 میلیارد تومان ظرفیت خالی دارد و تا آنجاکه من می‌دانم وضعیت بیمه اتکایی ایرانیان نیز به همین شکل است.
مدیرعامل بیمه اتکایی امین گفت: باید این آنالیز صورت گیرد، اگر بخواهیم شرکت‌های بیمه خارجی وارد صنعت و بازار ایران شوند، لازم است نرخ‌ها اصلاح شود.
وی در پاسخ به این پرسش که پاسخ بیمه مرکزی به درخواست شما چه بوده است، اظهار داشت: هنوز جوابی نداده‌اند،‌ امیدواریم سال آینده بیمه مرکزی اجازه صدور بیمه‌نامه اتکایی به شرکت‌های مختلف را ندهد و ظرفیت بیمه‌های اتکایی پر شود و البته آقای همتی در این رابطه قول‌هایی داده‌اند.
کیایی همچنین از نحوه نظارت بیمه مرکزی بر بیمه‌های اتکایی انتقاد کرد و افزود: بیمه مرکزی هم‌اکنون نظارتش را بر بیمه‌نامه‌های بالای 500 میلیارد تومان اعمال می‌کند در حالی که این رقم قبلاً 100 میلیارد تومان بود.
مدیرعامل بیمه اتکایی امین تأکید کرد: ما معتقدیم صندوق‌ انرژی که تحت پوشش شرکت‌های بیمه خصوصی است می‌تواند تحت پوشش شرکت‌های اتکایی قرار گیرند و بیمه مرکزی هم کمک کند.
وی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران از مذاکره با برخی از شرکت‌های بین‌المللی برای دریافت رتبه و حضور در بازارهای بین‌المللی خبر داد و گفت: در این رابطه درباره دریافت رتبه از شرکت کپیتال اینتلجنس استعلام کرده‌ایم.
کیایی همچنپن در باسخ به پرسشی درباره عملکرد سندیکای بیمه‌گران برای حل مشکل بیمه‌گران اتکایی افزود: عملکرد سندیکا در خصوص فعالیت بیمه‌گران اتکایی چندان اثربخش نبوده است و با توجه به اینکه بیمه‌های اتکایی در مناطق آزاد فعالند تقاضای خروج از سندیکا را در دست بررسی داریم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.