همكاري بانكي و اقتصادي ايران و آلمان توسعه مي يابد

اکبر کمیجانی:

همكاري بانكي و اقتصادي ايران و آلمان توسعه مي يابد

چهارشنبه, آوریل 20, 2016 - 10:24 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

قائم مقام بانك مركزي در ديدار هياتي از خانه اقتصاد و صنعت ايالت «باواريا»ي آلمان، خواستار همكاري بيشتر اقتصادي و بانكي بين دو كشور شد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ايرنا ، اكبر كميجاني در اين ديدار با استقبال از همكاري هاي متقابل ايران و آلمان افزود: تحريم ها موجب متضرر شدن شركاي اروپايي در مبادلات بانكي با ايران شده و برقراري روابط بانكي لازمه برقراري روابط تجاري و اقتصادي بين دو كشور است.
اين مقام مسئول با اشاره به موفقيت هاي بانك مركزي پس از اجرايي شدن برجام، خاطرنشان كرد: مذاكره با شركت هاي بيمه اي «ساچه» ايتاليا، «اوكابه» اتريش و «كوفاس» فرانسه و تسويه تعهداتي كه به دليل تحريم ها بوجود آمده بود، از جمله اين موفقيت هاست.
وي با بيان اينكه حمايت دولت هاي اتريش، فرانسه و ايتاليا در دستيابي به توافقات ايران با اين شركت موثر بوده است، گفت: اينك مذاكره با شركت بيمه «هرمس» آلمان در جريان است كه اميدواريم بزودي به نتيجه برسد.
«هرمس» يك شركت سهامي بيمه اي است و از طرف دولت آلمان ماموريت دارد تا وام هايي را كه شركت هاي آلماني براي ‏صادرات به كشورهاي خارجي دريافت مي كنند، ضمانت كند. «هرمس» در ازاي دريافت مبالغي از شركت هاي آلماني طرف ‏قرارداد، وام هاي دريافتي آنها براي صادرات خارجي را تضمين مي كند. حدود 84 درصد كل ضمانت هاي هرمس در رابطه با صادرات شركت هاي آلماني به كشورهاي در حال توسعه و داراي ريسك است.
بنا به اعلام برخي منابع بدهي ايران به شركت بيمه هرمس حدود 450 ميليون يورو است.
كميجاني، خواستار حمايت دولت آلمان در زمينه مراودات بانكي شد و ادامه داد: ايران در 36 سال اخير در شرايط سخت مالي، هيچ گونه ديركردي در پرداخت تعهدات خود نداشته و حتي مبالغي بيش از تعهدات كنوني را با تفاهم و در يك برنامه زمان بندي تسويه كرده است.
وي، مقاومت شركت هاي بيمه اي اروپايي در همكاري با ايران را فراتر از انتظار توصيف كرد و افزود: كشورهاي 1+5 از پايبندي ايران به تعهدات خود در توافق اظهار رضايت مي‌كنند، اما چنين احساسي در ايران از پايبندي طرف مقابل به تعهدات خود وجود ندارد.
قائم مقام بانك مركزي تصريح كرد: نقش و جايگاه خانه اقتصاد و صنعت ايالت باواريا در اقتصاد آلمان تاثيرگذار است، بنابراين بانك مركزي ايران خواستار مذاكرات و تفاهمات بيشتر بانك هاي ايراني از جمله بانك خاورميانه با هيات آلماني است.
نگراني بانك هاي آلماني از جريمه آمريكا
«پروسارت» رئيس خانه اقتصاد و صنعت ايالت باوارياي آلمان نيز در اين ديدار گفت: اكنون مساله اصلي تحريم نيست، بلكه جلوگيري از خسارت به بانك هاي آلماني به دليل اعمال جريمه آمريكايي هاست.
وي تاكيد كرد: حل مشكلات زمان بر است و بر اين اساس، در شرايط كنوني همكاري با بانك هاي كوچك و متوسط آلماني در اولويت است.
تا پيش از تحريم ها، كشور آلمان براي چندين دهه شريك اول تجاري ايران بود اما در سال هاي اخير، شركت هاي چيني، كره اي و خاورميانه اي جاي آنها را پر كرده اند.
اكنون اتاق صنايع و بازرگاني آلمان (DIHK) قصد دارد صادرات به ايران را در سال هاي آينده با دو برابر افزايش، به 5.5 ميليارد دلار برساند و در درازمدت، همين رقم را نيز مضاعف كند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.