اصلاح ساختار در گمرک ضروری است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

اصلاح ساختار در گمرک ضروری است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: اگر عدول از قوانین و مقررات در حوزه گمرک برای مجلس محرز شود، موضوع تحقیق و تفحص از گمرک در دستورکار کمیسیون اقتصادی قرار می گیرد.

به گزارش دیوان اقتصاد،محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در بحث قاچاق حوزه گمرک است که متاسفانه به دلیل عدم اجرای کامل قوانین و مقررات دچار مشکل شده است، گفت: به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات شاهد وضعیت نابسامانی در وضعیت مدیریت واردات کالا به کشور هستیم که همانند موضوع قاچاق یک‌هزار و 128 کانتینری در گمرک شهید رجایی رخ می دهد،  یعنی قوانین مرتبط با رعایت فعالیت بخش گمرکی رعایت نمی شود.

وی با اشاره به قاچاق کالا در بم و گمرکات این حوزه افزود: سال ها مشخص نیست که چه اتفاقی در گمرک بم رقم می خورد و گمرک این حوزه چه اقداماتی انجام می داده است. حقوق گمرکی دولت در این حوزه رعایت نشده و واردات کالا انجام شده است که این نمونه ای از قاچاق کالا در گمرکات کشور است.

اگر تخلفات گمرک ناشی از پرسنل و انسانی باشد حتما باید سامانه ها و نظارت های درون سازمانی بیشتر شود

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این وضعیت قابل قبول نیست که هر چند وقت یکبار در گمرک کشور شاهد تخلفات باشیم، ادامه داد: اگر تخلفات ناشی از پرسنل و انسانی باشد حتما باید سامانه ها و نظارت های درون سازمانی بیشتر شود تا میزان قاچاق به کمترین حد ممکن کاهش پیدا کند و این اصلا برای ما قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه گاهی قاچاق ناشی از ضعف در اجرای ضوابط و مقررات است، یادآور شد: در این بخش باید سازمان و مدیرسازمان پاسخگو باشد لذا در این راستا کمیسیون اقتصادی، رئیس سازمان گمرک را به کمیسیون دعوت می کند و برای کمیسیون و مجلس قابل قبول نیست که در این شرایط سخت اقتصادی و در شرایطی که بحث مبارزه با قاچاق برای کمک به تولید و حفظ بازار ارز که تراز بازرگانی را به شکل مثبتی تعریف کند، حجم عظیمی از کالاها به شکل قاچاق وارد کشور شود.

در بحث خطای انسانی و نیروی انسانی نظارت های درونی گمرک باید افزایش یابد

پورابراهیمی با بیان اینکه برای مجلس قابل قبول نیست که نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه موارد مختلف قاچاق را کشف کنند، چراکه گمرک باید آنها قاچاق را کنترل کند، افزود: با این شرایط وضعیت و اتفاقات گمرک باید مورد بررسی قرار گیرد و اتفاقاتی که در مبادی رسمی رخ می دهد باید پیگیری شود.

وی ادامه داد: در دو حوزه قاچاق کالا بحث می شود که در بحث خطای انسانی و نیروی انسانی نظارت های درونی گمرک باید افزایش یابد و قابل قبول نیست که گفته شود تخلف فرد بوده است و در کنار این موضوع بحث ساختار گمرک و حوزه فعالیت آن بوده که اگر عدول از قوانین و مقررات در حوزه گمرک برای مجلس محرز شود موضوع تحقیق و تفحص از گمرک در دستورکار کمیسیون اقتصادی قرار می گیرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه گمرک باید اصلاح ساختار و اجرای قوانین داشته باشد و یا حوزه نظارت های درونی خود را افزایش دهد، تصریح کرد:این موضوع که هر چند وقت یکبار از حوزه گمرک تخلفی بیرون می آید برای مجلس قابل قبول نیست و گمرک کشور باید تخلفات را کشف کند،  رییس گمرک و حراست گمرک چه می کنند که هر چند وقت یکبار چنین تخلفاتی رخ می دهد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.