مرز پرویزخان برای رونق بخشی به اقتصاد کرمانشاه بازگشایی شود

مرز پرویزخان برای رونق بخشی به اقتصاد کرمانشاه بازگشایی شود

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به رکود شدید حاکم بر اقتصاد این استان خواستار بازگشایی سریع مرز پرویزخان و از سرگیری تبادلات اقتصادی به منظور ایجاد رونق اقتصادی در استان کرمانشاه شد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی کرمانشاه کیوان کاشفی بسته بودن سه ماهه این مرز را موجب بیکاری بیش از سه هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم دانست.
وی اظهار کرد: این تعطیلی با توجه به ظرفیت بسیار محدود مرز خسروی و بازارچه های شیخ صالح و شوشمی در تبادلات اقتصادی موجب تنزل سطح صادرات استان در سال جاری شده است.
کاشفی افزود: شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب و ثلاث باباجانی از قابلیت تجاری بالایی برخوردارند و تجارت و کشاورزی سهم اساسی در اقتصاد این شهرستان ها دارد.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه از پیگیری لازم تا بازگشایی مرز پرویزخان خبر داد و گفت: با توجه به باز بودن مرز رسمی مریوان، تداوم تعطیلی پرویزخان جای سوال دارد.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به صادرات و ترانزیت حدود سه میلیارد دلاری در سال از مرز پرویز خان گفت: تعطیلی این مرز لطمه زیادی به کل صادرات کشور خواهد داشت.
وی با اشاره به اعلام رسمی وزیر کشور در جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران مبنی بر بازگشایی مرز پرویزخان در 48 ساعت آینده افزود: بعد از گذشت حدود یک هفته هنوز این مرز مهم کشور باز نشده است.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که در امتداد این مرز طولانی، 2 پایانه رسمی پرویزخان و خسروی فعال می باشند.
پرویزخان با اقلیم کردستان عراق و خسروی با حکومت مرکزی عراق و بخش عربی هم مرز است.
مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه کردستان عراق قرار دارد.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز پرویزخان به مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه و همچنین خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.
پرویزخان یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار کشور همسایه دارد و بیش از 54 درصد حجم کالاهای صادراتی کشورمان به عراق از طریق این مرز انجام می شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.