نرخ سود تسهیلات اشتغال روستایی اعلام شد

نرخ سود تسهیلات اشتغال روستایی اعلام شد

دوشنبه, ژانویه 8, 2018 - 16:41 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وام اشتغال روستایی در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر و نواحی صنعتی با سود ۱۰ درصد، در مناطق روستایی و عشایری با سود شش درصد و در مناطق روستایی و عشایری مرزی با نرخ سود چهار درصد پرداخت می‌شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایسنا، عیسی منصوری در یک نشست خبری به تشریح فرآیند ثبت نام متقاضیان وام اشتغال روستایی پرداخت و گفت: متقاضیان تسهیلات روستایی کارآفرینان و سرمایه‌گذارانی هستند که طرح‌های اشتغال خود را در سامانه کارا آپلود و بارگذاری کرده و پس از بررسی آن در کمیته مربوطه و تایید آن در انتظار دریافت وام خواهند بود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر نحوه ثبت نام متقاضیان در سامانه، میزان تسهیلات پرداختی و نرخ سود وام، اظهار کرد: کسانی که طرح‌های خود را در سامانه بارگذاری کردند باید منتظر باشند تا از طریق تلفن همراه و یا سایت پیامک بررسی اولیه و تایید نهایی را دریافت کنند.

معاون اشتغال وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی افزود: پس از ارسال پیام طرح مورد تایید به بانک اعلام شده و بانک بر اساس اهلیت فرد و توجیه پذیری طرح را وارد مرحله پرداخت تسهیلات می‌کند.

منصوری تصریح کرد: در بحث اشتغال روستایی تسهیلاتی که پرداخت می‌شود ۱۲ هزار میلیارد تومان است که در مناطق روستایی و عشایری مرزی با سود چهار درصد، در مناطق روستایی و عشایری معمولی شش درصد و در نواحی صنعتی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر با نرخ سود ۱۰ درصد توزیع خواهد شد و متقاضیان می‌توانند برای دریافت این وام در سامانه کارا ثبت نام و طرح یا بیزینس پلن خود را ارائه کنند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با بیان این‌که هیچ‌گونه محدودیتی در پرداخت تسهیلات نداریم، اظهار کرد: چون بخش قابل توجهی از افراد در قالب شکل‌گیری کسب و کار خود را آغاز می‌کنند کوشش کردیم که محدودیتی در بحث تسهیلات نداشته باشیم، ولی ملاحظات خود را هم داریم برای آنکه منابع به انحراف نرود و طرح به نتیجه مطلوب منجر شود.

وی گفت: پرداخت وام هم به فرد متقاضی و هم به شخصیت حقوقی صورت می‌گیرد، ولی اولویت ما در پرداخت با کسانی است که از کار جمعی استقبال کنند و در قالب تعاونی‌ها یا شرکت‌های سهامی خاص طرح‌هایشان را ارائه کنند.

منصوری با بیان اینکه کمیته‌های فنی در استان‌ها، بر اساس شاخص‌هایی امتیازدهی می‌کنند و جمع امتیازات را در نظر می‌گیرند، تا طرح مورد تایید واقع شود، گفت: تلاش ما این است که در فرآیند ثبت نام، معرفی و تصویب طرح متقاضیان طولانی نشود و منابع بر اساس اولویت‌های همان منطقه و به تناسب پیشرفت طرح‌ها پرداخت شود.

به گفته معاون وزیر کار، در این طرح فعالان جوان و دانش‌آموختگان در اولویت هستند و چنانچه نیاز به فراگیری آموزش‌های مهارتی بود، برای آموزش به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند.

منصوری در ادامه با اشاره به طرح اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی اظهار کرد: امسال یک برنامه اشتغال عام را به نام اشتغال فراگیر در دستور کار قرار دادیم که در دولت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب و به کارگزاران ابلاغ شد. یک برنامه خاص اشتغال هم داریم که حمایت از توسعه اشتغال مناطق روستایی و عشایری است.

وی ادامه داد: در برنامه اشتغال فراگیر دو جنبه مورد تاکید است؛ اول افزایش اشتغال‌پذیری نیروی کار از طریق طرح کارورزی و آموزش در محیط کار واقعی و دوم کاهش هزینه اشتغال از طریق ارائه مشوق‌های بیمه‌ای به کارفرمایانی که نیروهای کار شغل اولی را استخدام می‌کنند و نیز ارائه یارانه دستمزد به کارفرمایانی که شغل اولی‌ها را به کار می‌گیرند ولی در مناطق با نرخ بیکاری بالا فعالیت دارند.

معاون وزیر کار توسعه کسب و کارهای پرارزش و ارائه تسهیلات همراه یارانه را از دیگر برنامه‌های وزارت کار برشمرد و گفت: در توسعه کسب و کارهای پرارزش بر اساس مطالعات مبتنی بر مزیت‌ها و قابلیت‌های مناطق کشور می‌دانیم که رسته‌هایی دارای ظرفیت‌های اشتغال بالاتر هستند و در ارائه تسهیلات همراه یارانه ۲۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در سال ۹۷ به بعد هم می‌تواند تداوم داشته باشد.

منصوری با اشاره به تصویب طرح اشتغال روستایی در مجلس اظهار کرد: طرح توسعه اشتغال روستایی شامل مداخلات توسعه‌ای و ارائه تسهیلات یارانه‌ای دارد که این تسهیلات سه دسته‌اند. نوع اول شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر که مشمول سود ۱۰ درصد می‌شوند. نوع دوم مناطق روستایی و عشایری که مشمول نرخ سود ۶ درصد و در مناطق عشایری و روستایی مرزی که نرخ سود آنها ۴ درصد است.

به گفته وی از محل منابع صندوق توسعه ملی معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار اختصاص یافته که شش هزار میلیارد تومان می‌شود و معادل این رقم هم بانک‌ها و موسسات عامل باید بیاورند که مجموع آن ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌شود.

منصوری گفت: از این اعتبار سهمی برای مناطق زلزله زده کرمانشاه در نظر گرفته شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.