بازی با فیش های حقوق مدیران ارشد بیمه مرکزی

بازی با فیش های حقوق مدیران ارشد بیمه مرکزی

سه‌شنبه, می 17, 2016 - 09:20 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت بیمه

اگر با رعایت عدالت و انصاف به این افشاگری بنگریم؛ این حقوق و مزایا منبعث از قوانین، مصوبات و مکانیزم های داخلی صنعت بیمه است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی، چندی پیش انعکاس انتشار تصویر فیش حقوقی مدیران ارشد بیمه مرکزی در فضای مجازی ابعاد بسیار گسترده ای به خود گرفت. این خبر واکنش های مختلفی نزد افکار عمومی ایجاد کرد و باعث موضع گیری های خاصی در بین برخی مسئولان کشور شد. حال که اندکی از جو احساسی شکل گرفته در این باره کمی فاصله گرفته ایم لازم است تا با تامل بیشتری به موضوع نگریست؛ از این رو و با هدف دریافت نظرات کارشناسان صنعت بیمه پیرامون انتشار فیش حقوق مدیران ارشد بیمه مرکری ج.ا.ایران نظرات دو تن از کارشناسان صنعت بیمه را در ادامه می خوانید.

**دریافتی مدیران بیمه مرکزی منافاتی با قوانین بالادستی نداشت**

بهروز اسد نژاد، مدیر برنامه و بودجه شرکت بیمه ایران در همین رابطه گفت: فارغ از جنجال های ایجاد شده، حقوق دریافتی مدیران بیمه مرکزی جدای از قوانین و مصوبات بالادستی نیست و اگر قرار است نقدی به این موضوع وارد شود؛ لازم است مصوبات تغییر کنند.

وی ادامه داد: اگر از منظر انگیزشی به این رویداد بنگریم؛ مادامی که حقوق و مزایای مدیران ارشد در شرکت های بیمه متناسب با خدمات آن ها نباشد، شاهد بروز تخلف، اختلاس و همچنین تقلب در جریان انجام امور خواهیم بود. اسدنژاد با بیان اینکه لازم است اختلاف موجود بین حقوق و مزایای دریافتی مدیران ارشد و کارشناسان صنعت بیمه را تا حدودی ترمیم کرد؛ گفت: از آنجایی که صنعت بیمه به تولید ثروت، درآمد و اشتغالزایی می پردازد نمی توان نقدی را به حقوق و مزایای دریافتی آن ها وارد کرد. اسدنژاد خاطر نشان کرد: در دورانی که رکود بر اقتصاد کشور سایه افکنده بود؛ شرکت های بیمه موفق به ایجاد 45 هزار شغل شدند که در مجموع می توان گفت یک خانواده 200 هزار نفری از این صنعت تغذیه می کند. عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه با اشاره به اینکه بخش عمده ای از انتقادات وارده به افشای حقوق مدیران بیمه مرکزی با انگیزه سیاسی صورت گرفته؛ اذعان داشت: اگر با رعایت عدالت و انصاف به این افشاگری بنگریم؛ این حقوق و مزایا منبعث از قوانین، مصوبات و مکانیزم های داخلی صنعت بیمه است.

اسدنژاد تاکید کرد: اینگونه موضوعات باید به طور کارشناسی شده مورد بررسی قرار گیرد و وارد کردن این مسائل به فضاهای سیاسی و هیجانی به دور از منطق است و قطعا دردی را دوا نمی کند. در سالیان گذشته صنعت بیمه به اندازه کافی آسیب دیده است و در حال حاضر نباید اعتماد مشتریان به صنعت بیمه را با جنجال های کاذب در شرایط پساتحریم از بین ببریم. مدیر برنامه و بودجه شرکت بیمه ایران با طرح این سوال که چگونه است که شاهد واکنش زیادی به اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در بانکداری نیسیتیم اما علی رغم سهم 1.9 درصدی صنعت بیمه در تولید ناخالص داخلی کشور به این صنعت حساسیت زیادی نشان داده می شود؛ گفت: همواره باید از رفتارهای هیجانی پرهیز کنیم و تصمیم گیری هایی دقیق و سنجیده اتخاذ کنیم. وی ادامه داد: اگر چنین افشاگری هایی بدون برنامه ریزی و مدیریت به میان جامعه کشیده شود و رنگ و بوی سیاسی بگیرد قطعا دود آن به چشم مردم، صنعت و تجارت خواهد رفت. اسدنژاد با بیان اینکه به منظور ایجاد انگیزه در مدیران صنعت بیمه لازم است پرداختی های آن ها متناسب با خدمات ارائه شده آن ها باشد؛ گفت: رقم دریافتی موسسات پولی و مالی در سایر کشورها نیز بسیار بالا است و لازم است بین موسساتی که به خزانه مملکت کمک می رسانند و سازمان هایی که تنها مصرف کننده بودجه اند؛ تفاوت قائل شد.

**افشاگری حقوق مدیران بیمه مرکزی، جوسازی بود**

محمد رفیعی، رئیس انجمن صنفی نمایندگان حقوقی بیمه دانا نیز در خصوص این افشاگری گفت: اگر این جریان به طور واقعی و دقیق و البته با تجزیه و تحلیل منتشر می شد؛ جای بسی تامل و درنگ بود اما عمدتا این قضیه یک پروپاگاندا و تبلیغات همراه با جوسازی بود. وی ادامه داد: به تعبیری حقوق، مزایا و معوقات مدیران بیمه مرکزی، حال چه با برنامه ریزی قبلی و چه به صورت سهوی، با تبلیغاتی منفی علیه آن ها استفاده شد که این امر بسیار مذموم و غیر اخلاقی است. رفیعی با بیان اینکه در سایر کشورها به مدیران فنی اهمیت قابل ملاحظه ای می دهند؛ اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته به مدیران و مسئولان خلاق و نوآور که در بنگاه های اقتصادی مشغول به فعالیت هستند و در ضمن منجر به سودآوری کلان یک مجموعه اقتصادی می شوند، ارزش زیادی قائل اند. رئیس انجمن صنفی نمایندگان حقوقی بیمه دانا با بیان اینکه لازم است از مدیران صنعت بیمه حمایت ویژه ای صورت گیرد و مزایایی برای آن ها در نظر گرفت؛ اذعان داشت: این مزایا باید شامل حقوق متناسب با شرایط تورمی جامعه و ارائه فرصت های تحقیقاتی و مطالعاتی به مدیران باشد تا آن ها به سهولت بتوانند در حوزه های تخصصی خود نوآوری کنند و به امور پژوهشی خود بها لازم را بدهند.

رفیعی تصریح کرد: شایسته است از توانگران اقتصادی و فکری خود حمایت های لازم را به عمل آوریم و به جای تبلیغات منفی که منجر به یاس و ناامیدی آن ها خواهد شد، با حقوق و مزایای قابل ملاحظه آن ها را به انجام امور دلگرم کنیم. وی با اشاره به اینکه اگر احیانا تخلف و یا اشتباهی در صنعت بیمه صورت گرفته، لازم است مراجع ذی صلاح همچون دیوان محاسبات و نهادهای نظارتی بررسی موشکافانه و دقیقی داشته باشند؛ در این خصوص گفت: بدین ترتیب با تحقیقات به عمل آمده با تخلف و اقدامات غیرقانونی برخورد حقوقی شود. به گفته رفیعی؛ در شرایطی که جامعه نیاز شدیدی به آرامش و ثبات اقتصادی به منظور جذب سرمایه گذاران خارجی دارد؛ اینکه رسانه شناخته شده ای به چنین اموری انتقاد و هجمه شدیدی وارد کند، تبعات و نتایج منفی را به بار خواهد آورد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.