رئیس مجلس : مشکلات کشور راه حل یک خطی ندارد

رئیس مجلس : مشکلات کشور راه حل یک خطی ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که همه مشکلات کشور با برنامه ریزی و بهره گیری از ظرفیت های نهفته قابل حل است ، گفت : با این وصف مشکلات کشور راه حل یک خطی ندارد .

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا ، علی لاریجانی روز جمعه در مراسم ختم مرحوم حاج حسن عبوری پدر سه شهید در ساری از کمبود فرصت های اشتغال ، بیکاری ، حجیم بودن بدنه دولت به عنوان بخشی از مشکلات یاد کرد و افزود : در این شرایط تمامی درآمدهای ناشی از فروش نفت و مالیات صرف هزینه های جاری در کشور می شود و برای آبادانی کفایت نمی کند.
وی با اظهار این که اگر کسی بگوید این مشکلات با یک اقدام قابل حل است ، صداقت ندارد ، توضیح داد : بدنه دولت بسیار حجیم است ولی راه حلش این نیست که همه را از کار بیکار و اخراج کنیم ، چون اینها کارمند دولت هستند و باید به دنبال راه حل های منطقی بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که کشور ما ظرفیت های زیربنائی زیادی دارد که بالفعل نشده و اگر اینگونه شود مشکلات حل می شود ، گفت : باید بسترهای لازم برای بهره گیری از این ظرفیت ها فراهم شود و یکی از این بسترها همان گونه که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید فرمودند ، اعتماد کردن به مدیریت جوانان است .
وی افزود : باید کارها به جوانان سپرده شود ، آنان خیلی زود با کار و مسایل کشور آشنا می شوند و با جان و دل برای حل مشکلات کار خواهند کرد و ضروری است تا این ظرفیت فعال شود.
** حمایت مجلس از نگاه درازمدت برای حل مشکلات
لاریجانی همچنین بر پرهیز از اقدامات موقتی و ضرورت نگاه درازمدت برای حل زیربنائی مشکلات کشور تاکید کرد و گفت که مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه امسال تلاش کرده است تا این نگاه را تقویت کند.
وی به عنوان مثال به مشکل دیرینه زباله و پسماند در مازندران اشاره کرد و افزود : برای حل مشکل پسماند مازندران این نگاه دراز مدت از سوی دولت و مجلس دیده شده به گونه ای که هر کسی از بخش خصوصی بتواند در زمینه پسماند تبدیل زباله به انرژی در این استان فعالیت کند ، از طرق مختلف از جمله خرید انرژی تولیدی مورد حمایت قرار می گیرد.
او تاکید کرد : تردیدی ندارم که اگر این طرح دنبال شود ظرف 2 تا سه سال دیگر قسمت اعظم مشکل پسماند مازندران به صورت مفید حل خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی فعال شدن بخش خصوصی و حمایت از کارآفرینان را برای حل مشکلات اقتصادی کشور ضروری دانست و تاکید کرد : کار دیگری که امسال در مجلس انجام شد این است که با تصویب قانون ، شرایطی را فراهم کرده تا بدهی و طلب کارآفرینان از دولت حل شود.
وی توضیح داد : هم اکنون بسیاری از افرادی که در کشور کارافرین هستند یک جایی مالیات یا حق و حقوق دیگری به دولت بدهکارند و در عوض در یک جای دیگر از دولت طلب دارند و مجلس تدبیری اندیشیده تا این مشکل به صورت مبادله بدهی و طلب حل شود و همه جاهای دیگر هم که اینگونه مشکل وجود داشته باشد از همین طریق قابل حل است .
لاریجانی رونق واقعی تولید و اشتغال واقعی را راه حل زیربنائی برای حل بقیه مشکلات کشور دانست و گفت : برای این منظور مجلس شورای اسلامی برای اولین بار تصویب کرده که از صندوق توسعه ملی 10 هزار میلیارد تومان در اختیار بانک ها قرار بگیرد.
وی افزود : این مبلغ به عنوان تسهیلات با نرخ ارزان 6 درصد در اختیار کسانی قرار می گیرد که در اطراف روستاها در زمینه های مختلف تولیدی اعم از زنجیره کشاورزی ، معدن ، گردشگری یا هر فعالیت تولیدی دیگر سرمایه گذاری کنند و اگر این طرح موفق شود برای سال های آینده هم ادامه خواهد یافت .




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.