شبکه اجتماعی ورو، رقیبی جوان برای اینستاگرام با سرمایه گذار لبنانی و توسعه‌دهندگان روس

شبکه اجتماعی ورو، رقیبی جوان برای اینستاگرام با سرمایه گذار لبنانی و توسعه‌دهندگان روس

ورو (Vero)، شبکه‌ای اجتماعی مبتنی بر اپلیکیشن است که در هفته‌های اخیر به لطف مهاجرت شماری از پرطرفدارترین کاربران اینستاگرام و فیسبوک بر سر زبان‌ها افتاده است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از زومیت،وِرو (Vero) شبکه‌ی اجتماعی جدیدی است که در روزهای اخیر بسیار از آن می‌شنویم و می‌بینیم. هرچند این شبکه‌ی اجتماعی از سال ۲۰۱۵  فعالیت خود را آغاز کرده، اما در هفته‌های اخیر با محبوبیت بالایی روبرو شده و در کشورمان نیز شاهد این موضوع هستیم که هر روز کاربران بیشتری به این شبکه‌ی اجتماعی جدید رو می‌آورند.
دو ویژگی اصلی باعث شده تا ورو در هفته‌های اخیر با استقبال گسترده‌ای از سوی کاربران روبرو شود. اولین عامل را باید عدم وجود تبلیغات در این شبکه‌ی اجتماعی خواند. دومین دلیل نیز استفاده از الگوی زمانی برای رعایت ترتیب پست‌های منتشر شده است، این در حالی است که شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و اینستاگرام از الگوریتم‌های مخصوصی برای نمایش فید خبری استفاده می‌کنند. البته یکی از عواملی که باعث شده تا شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به سوی ورو بروند، تغییراتی است که اخیرا در اینستاگرام اعمال شده است. این تغییرات با تمرکز روی حذف بات‌ها و اسپم‌ها اعمال شده و از این‌رو باعث شده تا تعداد لایک‌ها برای شماری از کاربران مطرح اینستاگرام کاهش یابد.
اینستاگرام از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی با تغییراتی که در الگوریتم خود ایجاد کرد، بکارگیری شماری از روش‌های پیشین برای افزایش میزان لایک خوردن یا کامنت گذاری را مشکل کرده است. از جمله‌ی روش‌های مورد اشاره باید به بلاک کردن هشتگ‌ها، استفاده از تعداد زیادی هشتگ، استفاده از هشتگ‌های تکراری زیر پست‌های مختلف، استفاده از بات‌ها و خرید فالور اشاره کرد که اینستاگرام در ماه‌های گذشته با بروزرسانی الگوریتم خود از آن‌ها جلوگیری می‌کند. همین سیاست باعث شده تا در ماه‌های اخیر به یکباره شاهد کاهش تعداد لایک‌ها و کامنت‌هایی باشیم که زیر پست‌های تلگرام افراد مخصوصا پرطرفدار ثبت می‌شود.
همانطور که اشاره کردیم، ورو یک شبکه‌ی اجتماعی مبتنی بر اپلیکیشن است. ورو (Vero) در حقیقت یک واژه‌ی ایتالیایی به معنی حقیقت است. این اپلیکیشن ظاهری شبیه به اینستاگرام دارد و می‌توان انواع ویدیو و تصاویر را در آن به اشتراک گذاشت؛ همین موضوع باعث شده تا ورو مورد توجه دوستداران عکاسی، ویدیوگرافرها و اینفلوئنسرها قرار گیرد. همچنین باید به نمایش پست‌های به اشتراک گذاشته شده براساس یک الگوی مبتنی بر زمان اشاره کرد.
علاوه بر امکان اشتراک‌گذاری ویدیو و تصاویر، وِرو این قابلیت را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد تا در مورد موضوعاتی نظیر انواع موسیقی، فیلم و کتاب‌های که کاربران به آن علاقه داشته یا اصلا خوششان نمی‌آید، اظهار نظر کنند. ورو با وجود اینکه نزدیک به سه سال پیش متولد شده، اما اخیرا مورد توجه قرار گرفته است. اولین گروهی که از این اپلیکیشن استقبال کرده‌اند، طرفداران کتاب‌های کامیک بودند. پس از آنکه ورو توسط این گروه سرزبان‌ها افتاد، رفته رفته محبوبیت آن افزایش پیدا کرد، بطوریکه تعداد کاربران این اپلیکیشن از ۲۰۰ هزار نفر  در ابتدای کار، در چند هفته‌ی اخیر به بیش از سه میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.
محبوبیت ورو به اندازه‌ای افزایش پیدا کرده که در هفته‌های اخیر سرویس دهی این اپلیکیشن به دلیل افزایش ترافیک بعضا با مشکل روبرو شده و حتی از دسترس نیز خارج شده است.
ورو مبتنی بر iOS اپل و اندروید بوده و سرویس آن به رایگان در اختیار کاربرانش قرار می‌گیرد. البته پیش از این اعلام شده بود که ورو برای یک میلیون کاربر ابتدایی رایگان خواهد بود و ورو در نظر دارد تا روش اشتراک ماهیانه را معرفی کند؛ حال آنکه پس از عبور سریع از یک میلیون کاربر ابتدایی، ورو اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی دسترسی ابدی رایگان را برای کاربرانش در نظر گرفته است.
ورو اعلام کرده که در این سرویس خبری از نمایش تبلیغات نبوده و حتی از داده‌کاوی نیز استفاده نخواهد شد. استفاده نکردن از داده‌کاوی برای تحلیل دیتای ذخیره شده به این معنی است که ورو از اطلاعاتی نظیر علایق کاربران و عادت‌های آن‌ها برای درآمدزایی استفاده نخواهد کرد. البته هنوز مشخص نیست که آیا این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت یا خیر. فیسبوک نیز در ابتدای کار خود تبلیغاتی نمایش نداده و داده‌های کاربران را مورد تحلیل و بررسی قرار نمی‌داد، حال آنکه این کمپانی امروزه یکی از بزرگ‌ترین سرویس‌های تبلیغاتی فعال در اینترنت است. فیسبوک پس از تصاحب اینستاگرام در سال ۲۰۱۲ نیز، الگوی تبلیغاتی خود را وارد اینستاگرام کرد.
هرچند در ظاهر اینستاگرام و ورو دارای ساختار مشابهی هستند، اما در باطن تفاوت‌هایی بین این دو سرویس وجود دارد که کاربران را بیش از پیش به سوی ورو سوق می‌دهد. برای مثال می‌توان به امنیت و حریم خصوصی در اینستاگرام اشاره کرد که وضعیتی کلی دارد. تنظیمات اینستاگرام به گونه‌ای است که تنها می‌توان کل صفحه را برای نمایش عمومی یا فقط دوستان تنظیم کرد، حال آنکه در ورو می‌توان این تنظیمات را برای همه، آشنایان، دوستان و دوستان نزدیک به ازای هر پست تنظیم کرد.
یکی دیگر از تفاوت‌های که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم، نمایش پست‌ها براساس الگوی زمانی اشتراک‌گذاری است. نمایش براساس الگوی زمانی اشتراک‌گذاری به این معنی است که کاربران پست‌های منتشر شده توسط دیگران را براساس الگوی زمانی انتشار می‌بیند، حال آنکه در مورد اینستاگرام چنین نیست و این شبکه‌ی اجتماعی از سال ۲۰۱۶ و با بکارگرفتن الگوریتمی مخصوص پست‌ها را براساس علایق کاربران نمایش می‌دهد.
هرچند مارک زاکربرگ پس از راه‌انداختن فیسبوک به یک میلیونر بدل شد؛ اما موسس و حامی اصلی ورو یک میلیاردر است. آیمن حریری، یکی از فرزندان رفیق حریری است. آیمن حریری دومین فرزند رفیق حریری است. وی تحصیلات خود را در رشته‌ی علوم کامپیوتر دانشگاه جورج‌تاون به پایان رسانده است. برادر آیمن حریری، سعد حریری است که هم‌اکنون به عنوان نخست‌وزیر لبنان انجام وظیفه می‌کند. آیمن حریری پس از فراغت از تحصیل به عربستان سعودی رفته و به عنوان مدیرعامل کمپانی Suadi Oger که یک شرکت عمرانی متعلق به خانواده‌ی حریری بود، انجام وظیفه کرد. این کمپانی در سال ۲۰۱۷ میلادی به دلیل مشکلات مدیریتی و فساد در رده‌ی بالا تعطیل شد. آخرین برآوردهای صورت گرفته توسط فوربس نشان از این دارد که میزان ثروت آیمن حریری نزدیک به ۱.۳۳ میلیارد دلار است.
البته براساس اطلاعاتی که ورو ارائه کرده، آیمن حریری از سال ۲۰۱۳ میلادی از این کمپانی خارج شده و پست مدیریت یا اجرایی بر عهده نگرفته و حتی در تعاملات مالی این کمپانی نیز دخالتی نداشته است. حریری هدف خود از راه‌اندازی سرویس ورو را نه رقابت با اینستاگرام، بلکه ارائه‌ی سرویس معتبر و کارآمدتری خوانده است. آیمن حریری در خصوص عملکرد و هدف ورو چنین اظهار نظر کرده است:
چون ورو هیچ تبلیغاتی به کاربرانش نمایش نمی‌دهد، از این‌رو هدف آن نگه‌داشتن هر چه بیشتر مخاطبان و کاربران در این سرویس نیست. مهم‌تر از همه احساسی است که کاربران در هنگام استفاده از آن دارند و همچنین رسیدن به این نتیجه است که آیا این محصول کارآمد است یا خیر.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.