8 نکته درباره بیمه سلامت ایرانیان

8 نکته درباره بیمه سلامت ایرانیان

سه‌شنبه, می 31, 2016 - 13:46 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

بیمه همگانی، یک آرزوی «همگانی» است. از آمریکا گرفته تا ایران. این شما و این 8 نکته درباره همه جزییات بیمه سلامت ایرانیان.

به گزارش دیوان اقتصاد، چند روزی است که ثبت نام بیمه «سلامت ایرانیان» در سایت سازمانی به این نام و دفاتر پیشخوان دولت آغاز شده است. نتایج جست‌وجوی گوگل نشان می‌دهد که کاربران ایرانی، این روزها علاقه زیادی به دانستن جزییات این برنامه دارند. 8 نکته جزیی و کلی درباره این طرح را بخوانید:

1. اگر می‌خواهید در بیمه سلامت ایرانیان شرکت کنید باید یک شرط داشته باشید و آن هم این است که بیمه پایه نباشید. مثلا بیمه تامین اجتماعی یا بیمه نیروهای مسلح یا خدمات درمانی یا هر چیز دیگر. به عبارت دیگر باید کاملا فاقد پوشش بیمه‌ای باشید. البته قرار بوده که با تجمیع سازمان‌های بیمه گر، بیمه سلامت ایرانیان، بیمه پایه همه ایرانی‌ها باشد ولی فعلا از چنین چیزی خبری نیست.

2. برای ثبت نام باید به http://bimesalamat.ir/salamat/Omid.htmlمراجعه کنید. اطلاعات عمومی مثل کد ملی و کد پستی لازم است. هم چنین باید یک دفتر پیشخوان را مشخص کنید که بعدا قرار است با پیامک به شما خبر بدهند که از آن دفتر دفترچه بیمه خود را دریافت کنید.

3. قرار نیست هزینه‌ای برای بیمه سلامت ایرانیان پرداخت کنید. هزینه این بیمه در یک سال 285 هزار تومان بوده که دولت تمامی آن را تقبل کرده است. البته اگر برای ثبت نام به دفاتر پیشخوان بروید 2 هزار تومان پول از شما دریافت خواهند کرد.

4. یک مساله جدی این است که پوشش این سازمان بیمه‌ای چگونه است؟ بیمه سلامت ایرانیان یک بیمه دولتی و البته تازه کار است. تازه کار بودن باعث می‌شود پوشش آن به هر حال کمتر از سازمانی چون بیمه تامین اجتماعی باشد ولی دولتی بودن آن در کنار اراده دولت جدید باعث می‌شود پوشش آن به تدریج و البته با سرعت خوبی افزایش پیدا کند. این را می‌توان از بروزرسانی تقریبا هر روزه لیست داروها و تجهیزات پزشکی تحت پوشش فهمید. البته باید در نظر داشت که این بیمه، یک بیمه پایه است و نه یک بیمه تکمیلی. برای اطلاع از تعهدات این بیمه در بخش دولتی و خصوصی هم روی لینک‌ها کلیک کنید.

5. آمارها نشان می‌دهد که حدود 6 میلیون نفر در ایران بیمه پایه ندارند. از این میزان نزدیک به 2 میلیون نفر در این طرح ثبت نام کردند. بیمه نبودن این جمعیت که حدود 8 درصد جمعیت ایران هستند خطرات زیادی دارد. مهم‌ترین خطر این است که ممکن است هزینه گزاف درمان این افراد را به فقر مبتلا کند. وضع وقتی نزدیک به فاجعه است که بدانیم 85 درصد افرادی که بیمه ندارند بی‌بضاعت هستند.

6. بیمه سلامت ایرانیان یکی از طرح‌های اجرا شده در دولت گذشته است. در برنامه پنجم توسعه آمده بود که برای «تجميع منابع مالي سلامت»، «رفع هم‌پوشاني بيمه‌هاي درماني»، «برقراري عدالت اجتماعي در بخش سلامت»، «تامين پوشش كامل بيمه سلامت»، «يكسان‌سازي سياست‌ها و روش‌هاي اجرايي حوزه بيمه سلامت»، «تشكيل امور مراكز طرف قرارداد»، «تشكيل پرونده سلامت»، «فعال‌سازي نظام ارجاع و پزشك خانواده» و «كاهش سهم مردم از هزينه‌هاي درمان به 30%» نظام بیمه سلامت ایجاد شود. از این رو در ابتدای مهر 1391 سازمان بیمه سلامت ایرانیان زیر نظر وزارت رفاه و تامین اجتماعی ایجاد شد.

7. این هدف‌ها برای آن انتخاب شده که در حال حاضر در میان مردم این سخنان رواج دارد که «بیمه شرکت نفت از همه بیمه‌ها بهتر است»، «کسی را می‌شناسم که سه دفترچه بیمه دارد ولی من یک دفترچه هم ندارم»، «بیمه که پولی نمی‌دهد! خودمان باید هزینه را بپردازیم!»، «من پرونده پزشکی ندارم!» و ... .

8. قرار است که در نهایت سازمان‌های بیمه‌گر در ایران تجمیع شود و نظام بیمه پایه برای همه مردم یکسان شود. با این حال خود دولت هم فهمیده که انجام این کار زیرساخت‌های زیادی دارد و البته سازمان‌های بزرگ و پرسابقه‌ای چون تامین اجتماعی هم به راحتی زیر بار نمی‌روند. راستی یک بار به معنای تامین اجتماعی فکر کرده‌اید؟ این عبارت مشابه بیمه همگانی نیست؟ حالا شما هم معتقدید که بیمه همگانی یک آرزوی همگانی و البته قدیمی است. آرزویی که شاید بیمه سلامت ایرانیان بتواند آن را به واقعیت تبدیل کند. در دولتی که تلاش دارد این بیمه را به عنوان یکی از آلترناتیوهای یارانه نقدی معرفی کند.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.