4 مسئله اقتصاد ایران و 2 جسارت مدیریتی دولت یازدهم

ضعف های اقتصادی دولت یازدهم از نگاه منتخب مجلس دهم

4 مسئله اقتصاد ایران و 2 جسارت مدیریتی دولت یازدهم

سه‌شنبه, ژوئن 7, 2016 - 09:27 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

نماینده نهمین و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی معتقداست : عملکرد دولت یازدهم تنها در خصوص تورم و قیاس با دولت قبلی رضایت بخش است و اگرنه در سایر حوزه ای اقتصادی خوب عمل نکرده است .

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با دیوان اقتصاد اظهار کرد: حوزه اقتصاد را یک سری زیر بخش ها به خود اختصاص داده که می توان از امنیت ذهنی و اقتصادی ، همچنین مسئله بسیار حادی به نام بیکاری و امنیت ذهنی و اقتصادی نام برد .
وی با بیان اینکه در حال حاضر ضعف های بسیار جدی در برنامه های دولت وجود دارد ، در توضیح مطلب خود به ذکر مثالی پرداخت و گفت : مسئله رکود که اولین معضل اقتصاد ایران است ، روز بروز عمیق تر و جدی تر می شود ، حتی شوک دوران پسا برجام نیز نتوانست شرایط مساعدی را ایجاد کند .
به گفته این نماینده مجلس در حال حاضر بیش از 70 درصد واحدهای صنعتی دچار رکود جدی هستند و به جای اینکه مشکلی از اقتصاد را حل کنند ، خود معضلی در اقتصاد شده اند .
فلاحت پیشه در ادامه به موضوع امنیت ذهنی به عنوان مسئله دوم اقتصاد ایران پرداخت و افزود: امنیت برای فعالان اقتصادی از واحدهای کوچک تا بزرگ وجود ندارد ، هنوز سود گندم ، چغندر و ...کشاورز را نداده اند.
وی گفت : در شرایطی که سود بالای30 درصد وام ها داده نمی شود از طرفی دولت پول محصولات خریداری شده از کشاورزان را به موقع پرداخت نکرده و حتی با تاخیر یک ساله می دهد ، چطور می توان انتظار داشت شرایط اقتصاد مناسب باشد .
این نماینده مجلس با بیان اینکه به دلیل دیر کرد رابطه استثماری بین بانک های دولتی و مردم وجود دارد ، افزود: بانک ها نقش عمده ای در ورشکستگی همه کسانی که در اقتصاد ایران کار می کنند دارند .
وی گفت : بانک ها بنگاه داری می کنند و ، دولت برای بانکداری هنوز کاری انجام نداده است .
وی در ادامه به مسئله اشتغال به عنوان مسئله سوم و ضعف دیگر دولت نام برد و گفت: اشتغال به طور مستقیم با رضایت یا نارضایتی اجتماعی ارتباط دارد ، در حال حاضر بخش عمده ای از جوانان کشور با ناراحتی ذهنی در حوزه اشتغال مواجه هستند به ویژه این احساس ناامنی و مسئله بیکاری در میان تحصیلکرده ها .
فلاحت پیشه با تاکید براینکه در حال حاضر آمار بیکاران تحصیلکرده به بالای 50 درصد رسیده است ، گفت : آمار بیکاری در سنین نیازمند کار باعث بروز مشکلات بسیاری برای جوانان در مورد تشکیل خانواده و شان اجتماعی آنها می شود که به نظر می رسد دولت هنوز کاری دراین خصوص انجام نداده است .
این نماینده مجلس دهم سپس گفت : دولت خیلی تلاش کرد تا مسائل را متوجه تحریم کند ، هر چند که بخشی از مسائل به این وضعیت باز می گردد اما سوء مدیریت مبتنی بر رانت ، فساد ، به ویژه رانت اطلاعاتی و عدم شایسته سالاری به عنوان مسئله چهارم باعث بسیاری از بحران های اقتصادی و تداوم بحران و ناکامی دولت در حل مسائل شده است که متاسفانه هنوز دولت برای مقابله با این مشکل ساختاری کار اساسی انجام نداده است و تا زمانی که کار اساسی دراین خصوص انجام نشود شاهد مشکلات خواهیم بود .
وی در عین حال این مطلب را نیز گفت که دولت یازدهم جسارت مدیریتی را به خرج داده و سعی کرده 2 معیار را برای خود مشخص کند که باید دراین خصوص از آن تقدیر کرد . اولا که عنوان شده تا سال 96 نرخ بیکاری به زیر 10 درصد رسانده
می شود ، اگر این نرخ بیکاری واقعی باشد ، آن زمان می توان گفت که اقتصاد کشور متحول شده است .
فلاحت پیشه ادامه داد : موضوع دوم اینکه آقای روحانی اعلام کرده که از شرایط پسا تحریم برای مقابله با فقر منابع به طور مشخص بسیاری در طرح ها استفاده می کند ، طرح هایی که در حال حاضر اجرا نمی شوند چه طرح های عمرانی که نیازمند بودجه دولت هستند و چه طرح هایی اشتغالزایی که به تسهیلات دولت یا خط اعتباری نیازمندند.
وی افزود: دولت اعلام کرده که در دوران پسا برجام از سرمایه خارجی برای رفع نواقص اقتصاد کشور استفاده می کند بخشی از سرمایه گذاری ها حداقل در قالب موافقت نامه مطرح شده اما متاسفانه هنوز به داد اقتصاد ایران نرسیده ، اگر دولت بتواند ضعف منابع را با جذب سرمایه خارجی و البته به راه انداختن خطوط اعتباری فعال کند ، موفق عمل کرده است .




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.