وجود ۵ مشکل ساختاری در اقتصاد ایران

وجود ۵ مشکل ساختاری در اقتصاد ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:گرچه تاثیرپذیری اقتصاد از برجام در حد انتظار نبوده، اما اقتصاد از گذشته دچار مشکلات اساسی و ساختاری بود که همچنان شاهد حضور و وجود این مشکلات ساختاری در کشور هستیم.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، غلامحسین شافعی امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برگزار شد، گفت: رویکرد خوب وزارت امور خارجه در اهمیت دادن به دیپلماسی اقتصادی است و پیوند خوب آن که دیپلماسی سیاسی است و توجه شما به مشارکت بخش خصوصی قابل تقدیر است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: اگرچه تاثیرپذیری اقتصاد ما از این بابت در حد انتظار نبوده، اما باید بگویم اقتصاد ما از گذشته دچار مشکلات اساسی و ساختاری بود که پس از دهه‌ها آزمون و خطا و کسب نتایج نامطلوب همچنان شاهد حضور و وجود این مشکلات ساختاری در کشور هستیم.

شافعی بیان داشت: عدم توجه واقعی به بخش‌های مولد و تولیدی کشور و همچنین حذف نمایندگان بخش خصوصی نخبگان و کارکنان واقعی و مستقل از حوزه‌های تصمیم‌گیری در اقتصاد کشور از جمله مشکلات ساختاری است که می‌توان به آن اشاره کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: عدم تمرکز و وجود مراکز متعدد تصمیم‌گیری در حوزه مسائل اقتصادی کشور و به حاشیه راندن بخش خحصوصی واقعی در فعالیت‌های اقتصادی و عدم توجه کافی و واقعی دولت به این بخش و همچنین تکیه بر قاعده نانوشته برتری دلالان و نامولدان بر منافع تولیدگران از موارد دیگری است که می‌توان به عنوان مشکلات ساختاری اقتصاد به آن توجه کرد.

وی اظهار داشت: در دوران پیش از انقلاب تکیه بر صنایع با بهره‌وری پایین و به لحاظ فناوری راکد و نبود سیاست فناوری مناسب توسط دولت از جمله اشتباهات در این دوران بود که پس از انقلاب اسلامی به جز دوران‌های کوتاه، همین اشتباهات ساختاری به همراه حذف نخبگان و نمایندگان بخش خصوصی از حوزه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و وجود مراکز متعدد تصمیم‌گیری در حوزه مسائل اقتصادی شرایطی را به وجود آورد که با جرقه ایجاد بی‌ثباتی‌ها و تنش‌های سیاسی وضعیت اقتصاد کشور را به بن‌بست کشاند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.