زنگنه: بیشتر نیازهای صنعت نفت در داخل تامین می شود

زنگنه: بیشتر نیازهای صنعت نفت در داخل تامین می شود

سه‌شنبه, ژولیه 24, 2018 - 10:19 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر نفت با اعلام اینکه هنوز برای اجرای فاز 11 پارس جنوبی خریدی انجام نشده است، گفت: بیشتر نیازهای شرکت نفت، گاز و پتروشیمی در داخل کشور تامین می شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه که روز سه شنبه برای پاسخ به سوال نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه و علیرضا محجوب نماینده تهران درباره واردات لوله های گاز با وجود تولید آنها در داخل جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، این مطلب را بیان کرد.
این دو نماینده مجلس در سوال خود از زنگنه سه موضوع واردات لوله های گاز با وجود توان تولید آنها در داخل، واردات بی رویه پمپ های صنعتی بی کیفیت از چین و نظارت نکردن وزارت نفت بر پالایشگاه ها برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان قیر را مطرح کرده بودند.
وزیر نفت در پاسخ به این پرسش ها گفت: این قابل کتمان نیست که در دولتهای گذشته هزاران میلیارد دلار لوله درزدار به کشور وارد شده است.
زنگنه با بیان اینکه لوله در صنعت نفت مثل رگهای خونی در یک موجود زنده است، گفت: ما به انواع لوله ها در صنعت گاز و نفت نیاز داریم؛ یکی از رایج ترین این لوله ها، لوله های فولادی درزدار است که چهار کارخانه بزرگ در کشور آن را تولید می کند.
وی افزود: در پنج سالی که در وزارت نفت هستم هزاران کیلومتر و بیش از یک میلیون تن سفارش به کارخانه های داخلی داده شده و قاطعانه می گویم همه نیازهای شرکت گاز به لوله های درزدار در داخل تامین می شود.
به گفته زنگنه، به تازگی نیز لوله های خطوط انتقال که بیش از یک هزار کیلومتر است، در مناقصه به شرکت های داخلی واگذار شد.
زنگنه در ادامه با بیان اینکه پیچیده ترین لوله های بدون درز برای فشارهای بسیار بالا استفاده می شود و این لوله ها با آلیاژهای بسیار مقاوم و بدون خوردگی ساخته می شوند، گفت: از این لوله ها برای چاه های پارس جنوبی به طول 4 کیلومتر نیاز است در حالی که ما به صدها کیلومتر لوله نیاز داریم؛ این یکی از نقاط ضعف ما در دوره تحریم بود که نمی توانستیم آنها را تامین کنیم.
وی افزود: در سال 96 قراردادی به مبلغ حدود 550 میلیون یورو با شرکتی داخلی به همراه شریک معتبر خارجی امضا کردیم که ساخت این لوله ها در داخل کشور محقق شود و این موضوع با موفقیت در حال پیشروی است.
وزیر نفت ادامه داد: بخش دیگر لوله های بدون درز، لوله هایی است که با آلیاژهایی با پیچیدگی کمتر ساخته می شوند و از آنها برای استفاده در داخل چاه ها استفاده می شود و تنها کارخانه موجود فعلی کارخانه فولاد اسفراین است.
وزیر نفت گفت: خرید از این شرکت فراز و نشیب دارد، اما به خوبی پیش می رود و در بخشنامه ای واردات لوله های مشابه آنچه در اسفراین ساخته می شود، را ممنوع کردیم.
زنگنه افزود: تصور برخی بر این است که چون از برخی شرکت های داخلی سفارش خرید نداریم، معنی آن این است که از خارج وارد می کنیم؛ اکنون سه هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم که به دلیل کمبود منابع قادر به پرداخت آنها نیستیم، ما به دلیل آن که منابع نداریم، نمی توانیم برخی از سفارشات را بدهیم.
وزیر نفت گفت: هنوز برای فاز 11 پارس جنوبی خریدی صورت نگرفته و حتی مناقصه های آن نیز انجام نشده است.
این عضو هیات دولت دوازدهم در پاسخ به اینکه خرید کاتالیست ها توسط وزارت نفت صورت گرفته است، گفت: اصلاً خرید کاتالیست ها توسط این وزارتخانه انجام نشده است؛ کارهایی که بخش خصوصی و غیر دولتی انجام می دهد را من نباید پاسخ دهم؛ خود آنها وزیر دارند و باید پاسخگو باشند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.