برنامه بانک مرکزی برای امنیت معاملات در بازار متشکل ارزی

برنامه بانک مرکزی برای امنیت معاملات در بازار متشکل ارزی

بانک مرکزی برای امنیت معاملات در بازار متشکل ارزی، متولی حساب خریدار و فروشنده می شود و با این کار راه دَبه کردن صراف‌ها بسته می شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم، فرایند ثبت شرکت بازار متشکل ارزی و تأمین سرمایه از سوی سهامدران امروز انجام شد. طبق اعلام مدیریت این بازار، حساب شرکت افتتاح شده و تا ساعتی دیگر سرمایه 200 میلیارد تومانی بازار متشکل ارزی در حساب قرار می گیرد.
تمامی مجوزهای راه اندازی بازار متشکل ارزی گرفته شده و از مهمترین دلایل تأخیر در آغاز به کار این بازار پروسه تأمین سرمایه و اعضای هیأت مدیره و ثبت شرکت بود.
نرم افزارهای مربوط به انجام معاملات نیز از سوی مدیران بازار متشکل ارزی، نهایی شده است؛ ضمن آنکه این نرم افزارها هم اکنون به شبکه بانکی متصل شده اند تا فرایند برداشت از حساب های بانکی اعضاء به منظور خرید و فروش انجام شود.
بازار متشکل ارزی که باید سیستم سنا نیز متصل باشد، مدتی است به این سیستم وصل شده و دیگر مشکلی در اتصال به سامانه های بانکی ندارد.
بانک مرکزی در زمان ثبت نام اعضاء برای حضور در بازار متشکل ارزی از آنها وکالت‌نامه می گیرد که به حساب های ارزی و ریالی دسترسی داشته باشد؛ این وکالت‌نامه به این منظور از صراف ها گرفته می شود که در زمان خرید و فروش ارز در مبالغ کلان، در گام اول موجودی حساب دو طرف معامله چک شود و همزمان در صورت وجود موجودی حساب مسدود می شود تا فرایند خرید ارز کامل شود.
در توضیح دریافت وکالت‌نامه از صراف‌ها، بانک مرکزی اعلام کرده که اگر متولی حساب‌ها نباشیم نمی توانیم امنیت معاملات را ضمانت کنیم. اگر امنیت نباشد فروشنده ای که در اول معاملات ارز خود را فروخته در صورت افزایش قیمت ارز در ساعات‌ بعدی روز، دَبه می کند.
اما با تکمیل ضوابط عضویت در بازار متشکل ارزی، تمام اعضاء متعهد می شوند که در زمان معاملات دیگر دَبه نکنند؛ این موضوع در جلسه امروز اعضای هیات مدیره بازار متشکل ارزی با کانون صراف‌ها نیز مطرح شده است. نکته مهم اینکه صراف‌ها مخالفتی با این موضوع ندارند و اعلام کرده اند که حتماً عضو بازار متشکل ارزی می شوند.باشند.
گفتنی است، هنوز امکان ثبت نام صراف ها در سایت رسمی بازار متشکل ارزی فراهم نیست ولی صراف ها اطلاعات خود را به هیات مدیره این بازار داده اند و بعد از اعلام سایت رسمی بازار، اطلاعات در سایت قرار می گیرد.
مدیران بازار متشکل ارزی می گویند: احتمال زیاد تا پایان هفته، تمامی فرایند مربوط به راه اندازی بازار متشکل ارزی کامل می شود و این بازار رسماً فعالیت خود را آغاز می کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.