٢ عامل تاثیرگذار در تعادل سازی بازار مسکن

٢ عامل تاثیرگذار در تعادل سازی بازار مسکن

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عوامل تعادل سازی بازار مسکن، بر به کارگیری سیاست های کنترلی قیمت در آستانه فصل نقل و انتقالات تاکید کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد,احمد انارکی محمدی ، با اشاره به تاثیر طرح دریافت مالیات از خانه های خالی در تقویت سمت عرضه اظهار داشت: اجرای این قانون می تواند انگیزه مالکان را برای عدم عرضه به شدت کاهش دهد و در نتیجه بخش قابل توجهی از واحدهای خالی به ویژه در پایتخت در بازار عرضه می شوند.
وی عدم تعادل بین عرضه و تقاضای مصرفی را یکی عوامل مهم در ایجاد نابسامانی در بازار مسکن طی حدود دو سال گذشته عنوان کرد و افزود: بنابراین وضع مالیات بر واحدهای خالی می تواند سمت عرضه را تقویت کند و یک تعادل نسبی در بازار ایجاد شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه مسکن به عنوان یک کالای استراتژیک تاثیر قابل توجهی می تواند در متغیرهای اقتصادی داشته باشد، ادامه داد: طی سال های اخیر تورم بخش مسکن در سایر بخش های اقتصادی نیز تاثیرگذار بوده است، به همین نسبت تعادل در این بازار و مدیریت تورم در صنعت ساختمان، می تواند در ایجاد ثبات اقتصادی در صنایع وابسته نیز موثر باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش، کاهش صدور پروانه های ساختمانی برای واحدهای متراژ متوسط را دیگر عامل افزایش قیمت مسکن عنوان کرد و گفت: آمارها از کاهش ساخت این نوع واحدها حکایت دارد که در این زمینه باید سیاست های تشویقی برای رعایت الگوی مصرف اتخاذ شود چراکه غالب تقاضای واقعی مسکن برای واحدهای با مساحت متوسط است.
انارکی محمدی تاکید کرد: اتخاذ بسته ای از سیاست ها از جمله وضع مالیات بر خانه های خالی و از سوی دیگر افزایش انگیزه برای ساخت واحدهای با متراژ متوسط متناسب با تقاضای مصرفی می توانند بازار مسکن را به تعادل برسانند.
وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات ضرورت دارد سیاست گذاران نسبت به اجرای برنامه های هر چند کوتاه مدت برای مقابله با واسطه گری و کنترل قیمت ها در بازار مسکن اقدام کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.