بهای طلای سیاه تداوم کاهش

بهای طلای سیاه تداوم کاهش

شنبه, ژوئن 1, 2019 - 15:38 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

قیمت نفت که در چند هفته گذشته در بازار های جهانی با کاهش همراه بوده، این هفته نیز افت ۶.۵ درصدی را تجربه کرد تا روند کاهشی ارزش طلای سیاه ادامه‌دار شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا،بهای نفت این روزها در سراشیبی قرار گرفته و قیمت‌ها با وجود ریسک‌های سیاسی و اقتصادی هر روز پایین تر می‌رود و این افت قیمت چند هفته‌ای است که تکرار می‌شود تا آنجا که قیمت نفت برنت هفته را با ۶۸ دلار و ۶۹ سنت آغاز کرده بود، در پایان هفته با ۶.۵ درصد کاهش به ۶۴ دلار و ۴۹ سنت رسید.

نفت شاخص آمریکا هم شرایط به مراتب بدتری داشت و بیشتر از ۹.۵ درصد قیمتش کاهش داشت و نفت شاخص آمریکا در حالی هفته را با قیمت ۵۳.۵ دلار برای هر بشکه به پایان برد که قیمت آن در ابتدای هفته ۸۵ دلار و ۶۳ سنت را نشان می‌داد، اما سوال این است که چرا قیمت نفت با این سرعت رو به کاهش نهاده است.

اصلی‌ترین دلیل را باید در ذخایر نفت آمریکا جستجو کرد. کاهش ذخایر استراتژیک آمریکا در هفته گذشته، کمتر از برآوردها بود و همین امر سبب شده تا پیش‌بینی تقاضای نفت در هفته‌های آینده با افت همراه باشد.

جنگ ‏تجاری آمریکا با چین هم ادامه دارد که می‌تواند سایه سنگینی بر رشد اقتصادی جهان بیاندازد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با تهدید کردن مکزیک به وضع تعرفه برای واردات کالا از این کشور، آتش جنگ در تجارت جهانی را شعله‌ورتر کرده و گفته که چنانچه مکزیک از ورود غیرقانونی مهاجران به آمریکا جلوگیری نکند، تعرفه‌های تجاری ضد مکزیک افزایش می‌دهد و این در شرایطی است که پالایشگران آمریکایی روزانه حدود ۶۸۰ هزار بشکه نفت از مکزیک وارد می‌کنند و تعرفه پنج درصدی بر این واردات، حدود ۲ میلیون دلار به هزینه روزانه این پالایشگران اضافه می‌کند.

روز جمعه خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که از معافیت برخی از کشورها از تحریم خرید نفت ایران خبر داد. این خبر تا ساعات پایانی روز و بسته شدن بازارهای نفت به اشتراک گذارده می شد، اما در نهایت تکذیب شد، به نظر می‌رسد با وجود تکذیب، این خبر یکی از مهمترین دلایل سقوط آزاد قیمت‌ها در روز جمعه بود.

قدرت عوامل تضعیف کننده قیمت نفت آنچنان زیاد بود که خبر ناتوانی عربستان برای جایگزینی نفت ایران نیز نتوانست مانع از سقوط تاریخی نفت در هفته گذشته باشد.

برخی کاشناسان معتقدند: در صورت حفظ شرایط موجود در بازار، قیمت نفت ممکن است تا ۵۰ دلار نیز پایین بیاید، البته این به شرط آن است که تغییری در هیچ کدام از طرف ها ایجاد نشود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.