نکات مهمی که در فصل مجامع باید به آن دقت داشت

مدیر سرمایه گذاری بیمه کوثر:

نکات مهمی که در فصل مجامع باید به آن دقت داشت

وقتی به فصل مجامع می رسیم باید به دو نکته خیلی دقت کرد. نکته اول سیاست تقسیم سود و نکته دوم زمان بندی تقسیم این سود است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از سنا، نوید خاندوزی، مدیر سرمایه گذاری بیمه کوثر در این خصوص اظهار داشت: وقتی حرف از مجامع می شود سهامداران باید بلافاصله به دو نکته دقت کنند. نکته اول سیاست تقسیم سود شرکت مزبور است. صرف این که یک شرکت سودی را محقق کند کافی نیست. زمانبندی این سوددهی نیز یکی از نکات مهم است.

وی در این خصوص یادآور شد: با توجه به سابقه شرکت این دو آیتم بسیار باید مورد توجه سهامداران باشد. البته زمان بندی تقسیم سود در گزارش تفصیلی مدیریت وجود دارد و از طرف دیگر، سازمان بورس نیز شرکت ها را موظف کرده است که قبل از ورود به مجامع، برنامه زمانبندی پرداخت سود را اعلام کنند که یکی از سیاست های سازمان در راستای حمایت از حقوق سهامداران خرد است.

خاندوزی در ادامه افزود: این تفکر برخی از سهامداران تازه وارد که سهام شرکت ها را قبل از برگزاری مجمع به فروش می رسانند کاملا غیر منطقی و سطحی است. تعدادی از سهام شرکت ها بعد از مجمع، با توجه به دی پی اس مناسب و سوددهی بالا، بازدهی ۴۰ درصدی داشتند. صرف نظر از این که از مجمع بترسیم و سهام خود را به فروش برسانیم کاملا بی منطق است. باید به عملکرد شرکت و قیمت تئوریک بعد از مجمع نیز دقت کنیم .

مدیر سرمایه گذاری بیمه کوثر با ارزیابی ریسک های وارد بر بازار سرمایه اظهار داشت: درست است که هنوز در کشور ریسک های سیاسی وجود دارد اما باید درک درستی از این ریسک ها داشت. به نظر می رسد فضای فعلی سیاسی کشور با ماه های قبل تفاوت بسیار عمده ای دارد. افزایش رفت و آمدهای سیاسی در قالب شخصیت های برجسته وزارت امور خارجه کشور نشانه کوچکی از ایجاد تفاوت در امور سیاسی کشور است. به همین دلیل، ریسک های سیاسی وارد بر کشور بسیار کمرنگ تر از گذشته شده است و کاهش این ریسک ها در بازار سرمایه نیز مشهود است. لذا سهامداران باید به دقت پرتفوی خود را ارزیابی کنند و عامل دخالت ریسک سیاسی را در پرتفوی خود کاهش دهند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه، افزود: کمک سازمان بورس در راستای تسهیل بحث تسریع ارزی بانک ها و تسهیل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی شرکت ها می تواند موجب عمق بخشی به بازار شود و فضای مبهم فعلی که برای برخی سهامداران وجود دارد را از بین ببرد.

وی در خصوص جنگ تجاری و تعرفه ای میان دو کشور آمریکا و چین و تأثیر آن بر بازار کامودیتی بیان داشت: یکی از  ریسک های غیر سیاسی و بین المللی بازار سرمایه ما، اختلاف تعرفه ای میان این دو کشور است. اما تا وقتی که نوسانات خیلی گسترده و آبشاری نباشد تأثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت. به طور مثال قیمت نفت هنگامی که از ۷۲ دلار به ۶۸ دلار سقوط کرد دوباره بعد از چند مدت به ۷۰ دلار بازگشت. در این حین، در قیمت سهام شرکت های پالایشی به مدت چند جلسه معاملاتی نوسان وجود داشت اما دوباره روند صعودی به این صنعت بازگشت.

وی با پیش بینی بازار در فصل تابستان گفت: به نظر نمی رسد روند نزولی تا آخر تابستان بازار را تهدید کند اما شیب حرکتی بازار نیز با شتاب و شدت نخواهد بود. این به این معنی است که روند صعودی منطقی بر بازار حکمفرما خواهد بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.