نقش مثبت ایران در تدوین منشور همکاری اوپک و غیراوپک

وزیر نفت اعلام کرد:

نقش مثبت ایران در تدوین منشور همکاری اوپک و غیراوپک

چهارشنبه, ژولیه 3, 2019 - 12:49 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر نفت با اشاره به اینکه مهمترین تاثیر مواضع ایران در نشست اخیر اوپک در منشور همکاری این سازمان با غیر اوپک نمایان شد، تاکید کرد: تغییرات مهمی از نظر مفهومی در این منشور اتفاق افتاد و به نظرم دیگر برای اوپک تصمیمی از بیرون گرفته نمی‌شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: مهمترین هدف ایران در نشست صد و هفتاد و ششم اوپک، حفاظت از موجودیت اوپک بود.

وی با اشاره به اینکه اوپک سازمانی است که تصمیمات خود را با اجماع می‌گیرد، ادامه داد: از همین رو تصمیمات نباید از بیرون به این سازمان ابلاغ شود بلکه اگر قرار است تصمیمی گرفته شود باید توسط خود اعضای اوپک باشد زیرا این فرآیند ۶۰ ساله در تاریخ اوپک است.

وزیر نفت افزود: با این حال اخیراً روال‌هایی خارج از اساسنامه اوپک انجام می‌شد که موجب نگرانی اعضای اوپک بود. با این حال اگرچه بعضی از اعضای اوپک مطالب خود را علنی نکردند اما این نگرانی وجود داشت، ایران این موارد را با صراحت بیان کرد که در اجلاس وزیران نیز تاثیرگذار بود.

زنگنه نقش وزرای عضو اوپک را فراتر از تصویب تصمیمات خارج از دایره اوپک دانست و افزود: تمام مقامات اوپک به دنبال حق مساوی هستند زیرا همانطور که مطرح شد اوپک با اجماع تصمیم‌گیری می‌کند و به نظرم این مهمترین دستاوردی بود که آن را دنبال می‌کردیم.

وی گفت: بحث دیگر ایران در این نشست، پاسخ به تحریم‌ها و ادعاهای آمریکا درباره نفت ایران بود که از طریق مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی مواضع خود را بیان کردیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.