ضرورت طراحی مدل شایستگی منابع انسانی در بانک‌ها

ضرورت طراحی مدل شایستگی منابع انسانی در بانک‌ها

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اعلام کرد: باید مدل شایستگی منابع انسانی در بانک‌ها طراحی شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبنا، آرین قلی‌پور در سمینار آموزشی مدیریت منابع انسانی در بانک‌ها با بیان اینکه حدود ۵ تا ۶ سال است که مباحث منابع انسانی در کشور اهمیت پیدا کرده است، اظهار داشت: متاسفانه ما منابع انسانی جدی در بانک‌ها نداریم.
وی با اشاره به آموزش مدل ۳۴۰۰۰ در بانک مرکزی برای مدیریت منابع انسانی، افزود: باید کارشناسان و مربیانی در حوزه منابع انسانی تربیت کنیم. عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه کانون‌های ارزیابی بانک‌ها نیاز به اصلاح دارند، تصریح کرد: مدل شایستگی همه کارکنان نباید به یک شکل باشد و باید مدل‌های جدا برای گروه‌های مختلف مثل خانواده‌های شغلی تعریف شود.
قلی‌پور با بیان اینکه هدف اصلی ایجاد کانون ارزیابی و توسعه انتخاب افراد درست و شایسته برای سمت‌های شغلی است، افزود: شایستگی باید قابل اندازه‌گیری، قابل مشاهده، مرتب با عملکرد و قابل آموزش و بهبود باشد.
این صاحب‌نظر حوزه مدیریت ادامه داد: یک مدل شایستگی، مجموعه‌ای از شایستگی‌هاست که چارچوب مفهومی را برای انجام مسئولیت‌ها و داشتن عملکرد بالا در یک شغل خاص یا یک خانواده شغلی ارائه می‌دهد، مدل شایستگی مهم‌ترین شایستگی‌هایی را شامل می‌شود که واقعاً بر عملکرد تاثیر می‌گذارند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران چهار عنصر دانش، مهارت، توانایی و بینش را ابعاد شایستگی بر مبنای مدل الماس برشمرد و گفت: برای مثال یک کارشناس منابع انسانی، باید دانش روانشناسی، مهارت مذاکره، توانایی استدلال و بینش رازداری داشته باشد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.