طراوت بانک صادرات ؛ ‌طرحی عملیاتی برای رونق تولید

اختصاصی دیوان اقتصاد؛

طراوت بانک صادرات ؛ ‌طرحی عملیاتی برای رونق تولید

در شرایطی که کمبود نقدینگی یکی از مشکلات واحدهای تولیدی کشور عنوان می‌شود، بانک صادرات ایران، از 24 فروردین ماه امسال در طرحی به نام «طراوت»، امکان دادوستد نسیه‌ را از طریق این بانک برای تولید‌کنندگان و در واقع برای خریداران محصولات آنها فراهم کرده است.
 

به گزارش دیوان اقتصاد ، بانک صادرات ایران از جمله نهادهای مالی است که شعار حمایت از واحدهای تولیدی و رونق تولید را عملیاتی کرده و از سال‌ها پیش در راستای حمایت از تولید داخل، برنامه‌های راهبردی را تدوین کرده تا بتواند با نشان دادن نتایج مثبت چنین اقدامی حامیان دیگری را تشویق و با خود همراه سازد تا چرخ اقتصاد کشور به گونه‌ای که شایسته ایران پهناور است به حرکت درآید.
طرح طراوت در واقع یک طرح اعتباری ویژه تولید است که واحدهای تولیدی به پشتوانه آن می‌توانند محصولات خود را به‌صورت نسیه به خریداران به فروش برسانند و مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت نسیه خریداری کنند. امکان دادوستد نسیه‌ای از طریق بانک، می‌تواند یک‌راه حل مناسب و گشایشی اقتصادی برای تولیدکنندگان و خریداران باشد.
این بانک در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود در سه ماهه اول سال جاری، ٢٥ هزار و ٦٤٤ فقره تسهیلات به ارزش بالغ بر ٧٩ هزار و ٤٦٥ میلیارد ریال را برای فعال‌سازی ظرفیت‌ تولیدی بنگاه‌های کوچک و متوسط اختصاص داد.

** 4 هزارو 500 میلیارد تومان اعتبار
از ابتدای اجرایی شدن طرح «طراوت» (طرح اعتباری ویژه رونق تولید) اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون بیش از 4 هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان اعتبار توسط بانک صادرات ایران برای بنگاه‌های اقتصادی تامین شده است.
بخش مهمی از رونق تولید در گرو تقاضای موثر است و طرح طراوت بانک صادرات ایران در این راستا تقویت تقاضا در تمامی زنجیره تامین مواد اولیه، تولید، توزیع تا مصرف را در دستور کار داشته و با اتمام تمام زیرساخت‌های اعتباری و اخذ مجوزهای لازم تاکنون بیش از هزار و ٢٠٠ میلیار تومان به این طرح اختصاص داده و موجب شده تا با استفاده از ابزار اعتبارات اسنادی ریالی چرخش میزان تسهیلات در بین بنگاه‌های اقتصادی بیش از چهار هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان توسط این بانک تامین اعتبار شود.

**تسهیل در تامین نقدینگی
طرح اعتباری طراوت ضمن اولویت دادن به بخش‌های تولیدی جهت استفاده از تسهیلات و تعهدات بانکی، تأمین نقدینگی موردنیاز واحدهای تولیدی را نیز تسریع و تسهیل می‌کند. همچنین همزمان با افزایش سهم بخش تولید از اعتبارات بانکی، هزینه‌های تولید از طریق کاهش هزینه‌های مالی واحدهای تولیدی به‌واسطه استفاده از اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار به‌جای تسهیلات بانکی نیز کاهش پیدا می‌کند.
در قالب طرح طراوت بانک صادرات واحدهای تولیدی که محصولات خود را به صورت نسیه به خریداران در ازای اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار صادره توسط 2300 شعبه بانک صادرات ایران بفروشند، می توانند از تسهیلات ریالی در قالب عقد خرید دین برای تنزیل اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار گشایش ‌شده در شعب این بانک یا تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای مذکور از طریق گشایش اعتبارات اسنادی داخلی ریالی به پشتوانه اعتبارات اسنادی گشایش شده در شعب بانک استفاده کنند.

**پوشش 10 تا 15 درصد اعتبار مورد نیاز
متقاضی استفاده از طرح طراوت می‌تواند به پشتوانه میانگین حساب‌جاری یا کوتاه‌مدت خود که باید ١٠ تا ١٥ درصد میزان اعتبار مورد نیاز را پوشش دهد یا واریز نقدی ١٠ درصد از مبلغ اعتبار موردنیاز نسبت به دریافت اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار (ال سی) اقدام کند. همچنین دریافت اعتبار به پشتوانه وثایقی چون سند ملکی نیز امکان‌پذیر است.
متقاضیان دریافت بهره‌مندی از خدمات طرح طراوت باید به شعبه بانک صادرات ایران که در آن صاحب حساب هستند مراجعه کرده و با ارائه مدارک مورد نیاز نسبت به صدور اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار موسوم به (LC) در وجه شعبه بانک صادراتی که از سوی فروشنده انتخاب و معرفی شده اقدام کنند. در واقع در این طرح واحدهای تولیدی می‌توانند محصولات خود را به‌صورت نسیه و حداکثر ٣٦٠ روزه و در قبال گشایش اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار بانک صادرات ایران به نفع واحد تولیدی از سوی خریدار به فروش برسانند.

**امکان خرید نسیه مواد اولیه
همچنین خریداران مواد اولیه واحدهای تولیدی در این طرح امکان خرید نسیه تا ٦ ماه در قبال اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار بانک صادرات ایران به نفع فروشنده توسط واحدهای تولیدی را دارند.
متقاضی استفاده از طرح طراوت می‌تواند به پشتوانه میانگین حساب‌جاری یا کوتاه‌مدت خود که باید ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان اعتبار موردنیاز را پوشش دهد یا واریز نقدی ۱۰ درصد از مبلغ اعتبار موردنیاز نسبت به دریافت اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار اقدام کند. ضمن اینکه دریافت اعتبار به پشتوانه وثایقی چون سند ملکی نیز امکان‌پذیر است.

**اهداف طرح
١- تسهیل در امر فروش محصولات واحدهای تولیدی (فروش به صورت نسیه حداکثر ٣٦٠ روز در قبال گشایش اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت دار بانک صادرات ایران به نفع واحد تولیدی).
٢- تسهیل در امر خرید مواد اولیه واحدهای تولیدی (امکان خرید نسیه تا ٦ ماه در قبال اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت دار بانک صادرات به نفع فروشنده توسط واحدهای تولیدی)
٣- تامین نقدینگی واحدهای تولیدی در قالب عقد خرید دین اعتبارات اسنادی گشایش شده در شعب بانک صادرات ایران
٤- تامین سرمایه در گردش از طریق گشایش اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت دار به اتکای اعتبارات اسنادی گشایش شده در شعب بانک صادرات ایران
٥- افزایش تقاضای کل، برای خرید کالاهای تولید داخلی.

** مزایای طرح
١- اولویت دادن به بخشرهای تولیدی جهت استفاده از تسهیلات و تعهدات بانکی
٢- تسهیل و تسریع در تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی
٣- افزایش سهم بخش تولید از اعتبارات بانکی (تسهیلات و تعهدات)
٤-کاهش هزینه های تولید از طریق کاهش هزینه های مالی واحدهای تولیدی به واسطه استفاده از اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت دار به جای تسهیلات بانکی




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.