رقابت غیر مکارانه نیاز جدی صنعت بیمه است

رییس کل بیمه مرکزی با انتقاد از تخفیف های غیر منطقی بیمه شخص ثالث:

رقابت غیر مکارانه نیاز جدی صنعت بیمه است

سه‌شنبه, سپتامبر 6, 2016 - 09:12 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

در مجموعه صنعت بيمه تمامي ذينفعان و فعالان اين صنعت بايد براي ايجاد يك فضاي سالم و رقابتي بكوشند تا بيمه گذاران، سهامداران، نمايندگان، كارگزاران و ساير ذينفعان اين صنعت دچار آسيب نشوند.

به گزارش دیوان اقتصاد، عبدالناصر همتي در جمع اعضاي كانون و انجمن هاي صنفي نمايندگان بيمه با بيان اين مطلب افزود: هرچقدر ساختار مالي شركت هاي بيمه مناسب تر و قوي تر و شركت هاي بيمه محكم تر باشند وضعيت تامين آتيه نمايندگان شركت هاي بيمه هم مطلوب تر خواهد شد.

رييس كل بيمه مركزي با تاكيد بر اصل شايسته سالاري در اداره شركت هاي بيمه، خاطرنشان كرد: احراز صلاحيت هاي فني و تخصصي مي تواند تضمين كننده سلامت و پايداري شركت هاي بيمه باشد و اين موضوع درباره نمايندگان شركت هاي بيمه هم صدق مي كند. وي با اشاره به اين موضوع كه نزديك ۴۰ هزار نفر نماينده و كارگزاران رسمي بيمه در صنعت فعال هستند گفت: با توجه به اين موضوع كه تعداد اين افراد با كاركنان صنعت بيمه نيزكه حدود ۱۸هزار نفر هستند،به همراه اعضاء خانواده شان جمعيت مهمي را تشكيل مي دهند كه نمي توان نسبت به سرنوشت آنان بي تفاوت بود.

همتي تامين امنيت و اطمينان در كشور را در گرو گستردگي فعاليت سالم و مطمئن در صنعت بيمه دانست و افزود: رقابت غير مكارانه و اصولي و مبتني بر شرايط فني از نيازهاي جدي و اصلي در صنعت بيمه است و منتقدان عملكرد نهاد ناظر اين حقيقت را درك كنند كه اصلاح وضعيت موجود به مفهوم واپس گرايي نيست و بايد تغييراتي در نظام رقابتي شركت هاي بيمه براساس اصول رقابت طراحي و اعمال شود. رييس كل بيمه مركزي به ضرورت استفاده از نقطه نظرات نمايندگان در شوراي عالي بيمه و تصميم گيري هاي كلان، تاكيد كرد و گفت: خوشبختانه مواضع دولت در شوراهاي عالي به مواضع كانون ها و تشكلات صنفي و مردم نهاد نزديكتر است و نگاه بدبينانه نسبت به بخش خصوصي وجود ندارد و نظرات دولت همان نظرات فني صنعت بيمه است و من نيز به عنوان نماينده نهاد ناظر در شوراي عالي بيمه، نظرات نمايندگان را منعكس و به عنوان نماينده شما در اين شورا حمايت خواهم كرد،چراكه اعتقاددارم نمايندگان موتورتوسعه در صنعت بيمه به شمار مي روند.

همتي خاطرنشان كرد: كانون ها و انجمن هاي صنفي صنعت بيمه بايد در صنعت بيمه نفوذ داشته باشند و شركت ها با ثبت كانون و انجمن صنفي، مسير را براي ارتباط نزديكتر نهاد ناظر و نمايندگان شركت هاي بيمه آماده و تسهيل كنند. وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين نكته كه صنعت بيمه در جهان جايگاه بالاتري نسبت به ساير حوزه هاي اقتصادي را به خود اختصاص داده است به تشريخ آخرين وضعيت صنعت بيمه و مقايسه آن با بخش هاي ديگر اقتصادي نظير بانك و نهادهاي پولي و مالي پرداخت و تصريح كرد با كمك تمامي فعالان صنعت بيمه شرايطي رقم مي خورد كه جايگاه خود را در اقتصاد كشور محكمتر كنيم.

رييس شوراي عالي بيمه ميانگين درآمد نمايندگان شركت هاي بيمه را مناسب و منطقي ارزيابي كرد و گفت: اختصاص هشتاد درصد از فروش بيمه از طريق نمايندگان، رقم مناسبي است و به اعتقاد من توزيع عادلانه كارمزد در مجموعه، اهميت ويژه اي دارد و تبعيض ها در اين زمينه بايد با تدابير خاص برطرف شود. وي در خصوص پيشنهاد يكي از اعضاي كانون هاي صنفي مبني بر يكسان سازي قراردادهاي نمايندگان صنعت بيمه، گفت: يكسان سازي قراردادها مي تواند جلوي اعمال سليقه را بگيرد و البته در خصوص اين موضوع بايد كار كارشناسي صورت بگيرد تا از لحاظ قوانين و آيين نامه ها نيز مشكلي وجود نداشته باشد.

رييس كل بيمه مركزي به موضوع درجه بندي نمايندگان شركت هاي بيمه اشاره كرد و تاكيد نمود : مساله درجه بندي نمايندگان شركت هاي بيمه بايد توسط شركت هاي بيمه اي صورت بگيرد . وي در همين زمينه از مديران شركت هاي بيمه درخواست كرد تا تشكيلاتي را راه اندازي كنند كه ارتباط نمايندگان شركت ها و ستاد مركزي خودشان را محكم تر كند. همتي در بخش ديگري از سخنان خود به آسيب پذيري صنعت بيمه در رشته بيمه شخص ثالث اشاره كرد و با انتقاد از تخفيف هاي غير منطقي در گذشته تصريح كرد: ارائه تخفيف در رشته هاي زيان ده هيچ معنا و مفهومي ندارد و كسب درآمد مقطعي بدون در نظر گرفتن حجم عظيمي از تعهدات آينده هيچ توجيه اقتصادي ندارد. رئيس كل بيمه مركزي تصريح كرد: اگر ضريب خسارات شخص ثالث بالا برود قطعا در درجه اول نمايندگان شركت هاي بيمه آسيب مي بينند و به همين خاطر توصيه مي كنم از تخفيف هاي غير منطقي پرهيز شود. وي با اشاره به حضور دو دهه اي خود در صنعت بيمه و آگاهي ازمباحث و معضلات اين صنعت به توسعه شبكه فروش و ضرورت گستردگي منطقي نمايندگي ها اشاره كرد و افزود: صنعت بيمه در نظام اقتصادي چندان نقش آفرين نبود ولي امروز بايد ميزان حق بيمه توليدي را به حدي برسانيم كه در بازارهاي مالي حرفهاي جدي براي گفتن داشته باشيم.

رييس كل بيمه مركزي به اهميت موضوع نظارت مديران شركت ها بر نحوه فعاليت نمايندگان و رسيدگي به تخلفات آنان تاكيد كرد در پايان از توسعه بيمه عمر در كشور به عنوان راهكار اصلي همگاني سازي بيمه و افزايش نقش بيمه در بازارهاي مالي ياد كرد و از مسئولان و اعضاي كانون ها و انجمن هاي صنفي خواست ضمن حساسيت نسبت به روند توسعه شركت هاي بيمه، فعاليت خود را در اين زمينه بيشتر كنند. گفتني است در آغاز اين نشست مسئولان كانون ها و انجمن هاي صنفي نمايندگان شركت هاي بيمه به ارائه ديدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند نقش تشكل هاي صنفي در پيشرفت جوامع، استفاده از نظرات مشورتي نمايندگان در تهيه آئين نامه ها، تاكيد بر شايسته سالاري در انتخاب مديريت بيمه ها، اصلاح آئين نامه هاي مربوط به نمايندگان، نظارت بر درجه بندي نمايندگان، داشتن نماينده اي در شوراي عالي بيمه يا انعكاس سيستماتيك نظرات نمايندگان در شورا تعيين تكليف نمايندگان فعالي كه امتحان نمايندگي نداده اند، حمايت بيشتر نهاد ناظر از واسطه هاي بيمه اي از جمله مواردي بود كه در اظهارات نمايندگان كانون ها و انجمن هاي صنفي مطرح شد و رئيس كل بيمه مركزي به سوالات مطرح شده پاسخ داد. در پايان اين نشست نمايندگان منتخب كانون ها و انجمن هاي صنفي از تلاشهاي دكتر عبد الناصر همتي در مسير توسعه شبكه فروش تقدير كردند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.