نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی در تاجیکستان برگزار می‌شود

نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی در تاجیکستان برگزار می‌شود

چهارشنبه, اکتبر 30, 2019 - 12:57 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

سفیر ایران در تاجیکستان گفت: با رایزنی‌های انجام گرفته به زودی نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی با محوریت خراسان رضوی در دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان برپا می‌شود.
 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا،محمدتقی صابری در نشست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد افزود: ایران تنها کشوری بوده که بعد از پیگیری‌های زیادی موافقت کشور تاجیکستان را برای برگزاری نمایشگاه جلب کرده است و  انتظار می رود این نمایشگاه در ماه دسامبر امسال برگزار شود و برگزاری آن به سال ۲۰۲۰ موکول نشود.
وی با بیان اینکه کشور تاجیکستان چند ویژگی متمایز دارد که همکاری ایران با آن کشور را ضروری می کند ادامه داد: از جمله این ویژگی‌ها می توان به هم فرهنگ، هم دین، هم زبان و هم نژاد بودن تاجیکستان با ایران اشاره کرد که باید از این ظرفیت‌ها در جهت رشد و توسعه کشور بهره گرفت.
سفیر ایران در تاجیکستان گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران توسعه همکاری با همسایگان و کشورهای منطقه از جمله کشور تاجیکستان است و طی ۶ ماه اخیر چند تحول مثبت در روابط دو کشور ایجاد شده که حاکی از تمایل مقامات دو کشور برای بهبود مناسبات سیاسی و اقتصادی است.
صابری افزود: یکی از زمینه‌های بهبود روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و تاجیکستان، موافقت طرف تاجیک با برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی در دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان است که وزارت امور خارجه در این زمینه پیگیری‌های زیادی انجام داده است.
وی اضافه کرد: شرایط تاجیکستان نسبت به گذشته تغییر کرده و این کشور در حال گذر از اقتصاد سنتی به اقتصاد مدرن است و دیگر کشورها نیز بیکار ننشسته اند و در پی گرفتن سهم خود از بازار این کشور هستند.
سفیر ایران در تاجیکستان گفت: دیگر نمی‌توان با شیوه‌های قدیمی و سنتی در تاجیکستان فعالیت تجاری کرد و حال که کشور ما دستاوردهای زیادی در جهت خودکفایی و اقتصاد مقاومتی داشته است باید با بهره‌گیری از بهترین ظرفیت‌هایمان، نمایشگاه کالا را متناسب با نیاز تاجیکستان برگزار کنیم.
صابری افزود: هرچند این نمایشگاه با محوریت خراسان رضوی برگزار می شود اما باید در تراز جمهوری اسلامی ایران باشد و باید از تمام ظرفیت‌های کالایی کشور در این نمایشگاه بهره گرفت و همه کالاهای ایرانی را در آن به نمایش گذاشت و در صورتی که بتوان نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی را به خوبی در دوشنبه برگزار کرد بستر برگزاری نمایشگاه‌های مشابه در سایر شهرهای تاجیکستان نیز فراهم می شود.
وی ادامه داد: خرداد ماه امسال وزیر امور خارجه تاجیکستان به تهران و همچنین رئیس جمهوری ایران به تاجیکستان سفر کرد و این رفت و آمدها نشان دهنده توسعه روابط دو کشور است و کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان هم در آبان ماه جاری برگزار می شود.
سفیر ایران در تاجیکستان با اشاره به برطرف شدن مشکل صدور روادید برای شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان گفت: خیلی از فعالان اقتصادی تاجیک نیز از سفارت ایران درخواست روادید داشتند که امید است این مشکل با همکاری اتاق بازرگانی و وزارت امور خارجه حل شود و صدور روادید برای تجار و بازرگانان تاجیک به شکل نظام مندی درآید.
صابری افزود: تاجیک‌ها تمایل زیادی به دریافت خدمات فنی و مهندسی از سوی ایران دارند و سطح کیفی خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی را بالاتر از شرکت‌های سایر کشورها می دانند.
وی ادامه داد: از آنجا که کشور تاجیکستان در حال گذار از اقتصاد کشاورزی به سمت اقتصاد کشاورزی – صنعتی است از ایران خواسته تا ۶۰ تا ۷۰ درصد از نمایشگاه اختصاصی کالای خود در دوشنبه را به کالاها و توانمندی‌های خود در حوزه کشاورزی صنعتی اختصاص دهد.
سفیر ایران در تاجیکستان ظرفیت بالقوه و بالفعل گردشگری در تاجیکستان را از دیگر ظرفیت‌های این کشور دانست و ادامه داد: یکی از اقدامات ایران در این حوزه برقراری پرواز مستقیم بین تهران – دوشنبه و مشهد- دوشنبه بوده است تا بستر لازم برای افزایش گردشگران تاجیک در ایران فراهم شود.
کشور تاجیکستان کشوری کوهستانی و محصور در خشکی است که با حدود هشت میلیون نفر جمعیت در سال ۲۰۱۳ میلادی و مساحتی بالغ بر ۱۴۳٬۱۰۰ کیلومتر مربع در آسیای مرکزی قرار دارد. این کشور با افغانستان از جنوب، ازبکستان از غرب، قرقیزستان از شمال و جمهوری خلق چین از شرق، مرز مشترک دارد.
از جمله مهمترین کالاهای صادراتی ایران به تاجیکستان شیرینی، رنگ، انواع پسته، سیمان، اکسید آلومینیوم، دارو، تخم پرندگان، بیسکویت و همچنین خدمات فنی و مهندسی است.
چهارمین هدف صادراتی استان خراسان رضوی بعد از افغانستان، ترکمنستان و عراق، کشور تاجیکستان است.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.