مازاد عرضه بیش از یک و نیم میلیارد یورویی در بازار نیما

رئیس کنفدراسیون صادرات بیان کرد:

مازاد عرضه بیش از یک و نیم میلیارد یورویی در بازار نیما

رئیس کنفدراسیون صادرات اظهار داشت: پنج کشور اصلی بازار صادراتی ما مانند سال گذشته است و فقط هند از آن خارج شده که این امر نشان دهنده این است که مقامات این کشور در بحث تحریم‌ها سخت‌گیری زیادی دارد
 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایلنا، در نشست خبری محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران آخرین وضعیت روند صادراتی کشور و بازگشت ارز به کشور تشریح شد.
لاهوتی گفت: ما برای اولین بار در 40 سال اخیر، در سال جاری شاهد بودیم که به نوعی ارز صادراتی غیرنفتی جایگزین ارز نفتی شد و واردات کشور از محل آن تامین شد.
وی ادامه داد: متاسفانه آمار صادرات و واردات کشور و برخی دیگر از شاخص‌ها با تاخیر منتشر می‌شود و برخی دیگر به طور کلی انتشار آن صورت نمی‌گیرد. بر همین اساس تحلیل وضعیت فعلی سخت است اما بنا بر همین اطلاعات موجود ما در صادرات به لحاظ وزنی شاهد رشد 22 درصدی بودیم و واردات ما نیز مانند سال گذشته است و تراز تجاری در حال حاضر با 400 میلیون دلار به نفع واردات است که پیش‌بینی می‌کنیم در شش ماهه دوم این تراز به سمت صادرات تغییر کند.
عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص بازارهای صادراتی گفت: پنج کشور اصلی بازار صادراتی ما مانند سال گذشته است و فقط هند از آن خارج شده که این امر نشان دهنده این است که مقامات این کشور در بحث تحریم‌ها سخت‌گیری زیادی دارد. میانگین هر تن کالای صادراتی 295 دلار است.
وی در خصوص بازگشت ارز گفت: در شش ماه گذشته شرایط برای بازگشت ارز تسهیل شده که علت آن کاهش تفاوت نرخ نیما و بازار آزاد است همچنین سیاست‌های تعاملی بانک مرکزی با صادرکنندگان در نهایت به این امر منجر شده که بنا بر اعلام رئیس کل بانک مرکزی 71 درصد از ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است. این در حالی است که هر صادرکننده چهار ماه فرصت دارد ارز خود را به کشور بازگرداند. پس لزوما 29 درصد باقیمانده عدم برگشت ارز نیست و بخش عمده‌ای از آن هنوز سررسید آن نرسیده است.
لاهوتی گفت:‌ از فروردین 98 تا آبان‌ماه صادرات 10 میلیارد و 144 میلیون یورو ارز صادراتی به کشور بازگشت که نزدیک به هشت میلیارد یورو واردات از محل آن صورت گرفته است که این نشان دهنده این است که ما بیشتر از یک میلیارد و 500 میلیون یورو مازاد عرضه بر تقاضا داشتیم. همچنین در این مدت میانگین قیمت فروش یورو در بازار ثانویه 11 هزار و 831 تومان بوده و قیمت خرید آن 11 هزار 889 تومان بوده است همچنین در حوزه دلار نیز میانگین قیمت در بازار ثانویه 10 هزار و 702 تومان خرید و 10 هزار و 594 تومان فروش بوده است که این نشان دهنده تفاوت سه تا پنج درصدی با نرخ بازار آزاد است که این یک امر پذیرفته شده در بحث اقتصاد است.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.