پیش‌نویس قانون آمار کشور تهیه شد

پیش‌نویس قانون آمار کشور تهیه شد

یک‌شنبه, نوامبر 10, 2019 - 15:46 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رئیس مرکز آمار ایران از تهیه پیش‌نویس قانون آمار کشور و تصویب آن در شورای عالی آمار خبر داد و گفت: این پیش‌نویس به صورت لایحه به مجلس ارائه خواهد شد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، جواد حسین‌زاده در مراسم بزرگداشت روز ملی کیفیت، اظهار داشت: پیش‌نویس قانون آمار کشور به تصویب شورای عالی آمار رسیده و در حال حاضر مراحل ارائه به صورت لایحه به مجلس را طی می‌کند.
وی با بیان اینکه باید به این فرایند سرعت دهیم، افزود: لازم است مرکز آمار ایران بر فعالیت‌های آماری کشور نظارت داشته باشد، از این رو در راستای تدوین استانداردها در بخش آمار مطابق با استانداردهای ملی قدم برمی‌داریم.
حسین‌زاده با بیان اینکه مفهوم کیفیت بر کالاهای خصوصی و کالاهای عمومی متفاوت است، گفت: در کیفیت کالاهای خصوصی بحث تخصیص‌پذیری و همچنین رقابتی بودن مطرح است، به طوری که افزایش فروش کالای خصوصی باعث رشد کیفیت و رقابتی شدن تولیدات می‌شود.
وی ادامه داد:‌افزایش ارائه دهندگان یک کالای عمومی مانند خدمات باعث افزایش کارایی نمی‌شود. در تمام دنیا سازمان‌های ملی آمار وجود دارند که عمدتاً دولتی هستند به طوری که در 98 درصد کشورها، مراکز آمار زیرمجموعه دولت قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: در این کشورها در کالاهای خصوصی افزایش رقابت، کیفیت را افزایش می‌دهد، ولی در کالاهای عمومی مانند خدمات، اعتماد ذینفعان باعث افزایش کیفیت می‌شود.
رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد: فقط در ایران رشد اقتصادی و تورم توسط دو نهاد اعلام می‌شود.
به گفته وی، در دنیا توجهات به سمت بهره‌وری در نظام آماری است و هر چقدر آمار باکیفیت در سطوح اجتماعی کوچک‌تر منتشر شود، با مدلسازی دنیا همگرایی بیشتری خواهد داشت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.