تورم و نرخ سود متغیر،مانع رشد بیمه های زندگی درکشور

رییس پژوهشکده بیمه اعلام کرد:

تورم و نرخ سود متغیر،مانع رشد بیمه های زندگی درکشور

رییس پژوهشکده بیمه گفت: باید توجه داشت که بیمه های زندگی تحت تاثیر شرایط اقتصادی است و با توجه به تورم و نرخ سود متغیر در کشور هدفگذاری در تحقق این امر مشکل می‌باشد .
 

به گزارش دیوان اقتصاد، حمید کردبچه رییس پژوهشکده بیمه در پاسخ به اين كه آيا رشد ضريب نفوذ بيمه با توجه به هدفگذاري در برنامه ششم به نرخ ٧ درصد خواهد رسيد افزود: در طول يك دهه يعني از سال ٨٩ تا ٩٧ ضريب نفوذ بيمه از ١/٢در صد به ٢/٣٨ درصد افزايش داشت در واقع ٨ درصد رشد در سال بوده است.
وي تصريح كرد:اگر واقع بین باشیم با این رشد برای رسیدن به ضریب نفوذ ۷ درصدی زمان ۱۵ساله نیاز دارد که در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه امیدواریم تحولی صورت گیرد تا رشد سالانه به ۲ برابر افزایش یابد.
کردبچه با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه در جهان حدود ۶ درصد است، اضافه کرد: براساس  برنامه ششم توسعه ( ۱۴۰۰- ۱۳۹۶ ) دستیابی به ضریب نفوذ بیمه هفت درصدی هدفگذاری شده که فاصله زیادی با آن وجود دارد.
رییس پژوهشکده بیمه اضافه کرد: بیمه های زندگی علاوه بر جنبه پوشش ریسک به عنوان ابزار سرمایه گذاری نیز به شما رفته و شرایط خاص خود را دارند.
وی خاطر نشان کرد: امروز با توجه به شرایط اقتصادی کشور، رسیدن به سهم ۵۲ درصدی از مجموع پرتفوی بیمه ای کشور دشوار است و در زمینه ابزارسازی برای صنعت بیمه در کشور، کند حرکت کرده ایم و گروه هایی در پژوهشکده بیمه برای بررسی این ابزارهای جدید تشکیل شده است.
رییس پژوهشکده بیمه درباره اخذ مالیات از صنعت بیمه نیز گفت: پیگیری های لازم توسط پژوشکده و مدیران صنعت بیمه درباره لغو مالیات بر ارزش افزوده از خدمات بیمه در حال انجام است.

رییس پژوهشکده بیمه ابراز کرد: باید از طریق اساتید دانشگاه ها برای فرهنگسازی بیمه در میزگرد ها استفاده شود. میزگردی که در آینده نزدیک پیش بینی شده, مربوط به بیمه شخص ثالث است. بخش دیگر فرهنگسازی به خدمات  نوین و خوب شرکت های بیمه ای است که باید با تمام قوا در این مسیر گام برداشت.

کردبچه ادامه داد: بیمه مرکزی با ورود به مدارس و فرهنگسازی از پایه, را آغاز کرده است که رسانه ملی نیز همپا با آنهاست.

رییس پژوهشکده بیمه تاکیدر کرد: در این همایش مهمان خارجی از روسیه, فر و چند کشور همسایه حضور خواهند داشت اما سخنران خارجی فعلا اعلام نشده است و دلیل آن شرایط اقتصاد کشور است به همین دلیل بین المللی بودن این نمایش را فعلا کنار گذاشته ایم.

وی بیان کرد: توجه ویژه در نمایشگاه بیمه و توسعه به کارگزاری ها شده است. برای بروزرسانی اطلاعات و بررسی مشکلات کارگزاری ها در این نمایشگاه میزگرد خاصی تعبیه شده است تا آنها به بیان مطالب مورد نظر می پردازند.

کردبچه با اشاره به این که فعلا هیچ مطالعه اجتماعی درخصوص پذیرش صنایع از جانب مردم صورت نگرفته است, گفت: با شرکت های صنعتی روابط نزدیکی داریم اما متاسفانه هنوز برای بررسی جایگاه و پذیرش آن ها در جامعه مطالعه نداشتیم.برنامه راهبردی ۵ ساله ای در حوزه بیمه و صنعت طراحی می شود. امیدواریم تنها پاسخگوی نیاز بیمه مرکزی نباشیم و به سایر صنایع هم خدمات رسانی و ارائه برنامه داشته باشیم.

رئیس پژوهشکده بیمه ابراز کرد: پژوهشکده بیمه در حوزه ارائه برنامه کمبود بودجه ندارد. محدودیت مالی در تمام شرکت ها وجود دارد اما معتقدم محدودیت مالی یک ضعف و مانع برای رشد نداریم.

وی اظهار کرد: در بحث آموزش سیستم بانکی عملکرد بهتری نسبت به بیمه دارد. در سیستم بانکی مرکز آموزش بانکداری را داریم. اخیرا بیمه مرکزی برای بحث ایجاد مرکز آموزشی درخواستی را ارائه کرده است اما هم اکنون نهادی برای آموزش پودمانی ندارد. پژوهشکده طرحی را آماده کرد تا در این مسیر مسئولیت آموزش به پژوهشکده محول شود و در وهله دوم نیز شورای عالی آموزش بیمه نیز تشکیل شود.

کردبچه از اصلاح ساختار آموزش بیمه ای در ماه های آینده خبر داد و گفت:‌در کشور مراکز آموزشی زیادی وجود دارد که قرار نیست ما جای آن ها را بگیریم. در اساسنامه پژوهشکده هم این مسیر کاملا مشخص شده است.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: امسال یک نفر را به عنوان چهره ماندگار صنعت بیمه در حضور مقامات ارشد اقتصادی کشور معرفی و تقدیر خواهد شد. نکات قابل توجهی در برگزاری این همایش وجود دارد که قابل ذکر است. برگزاری کرسی های بحث خبرنگاری, حضور مهمانان گسترده در حوزه بیمه از جمله این موارد است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.