مسکن گنجایش شوک جدیدی ندارد

دبیر کانون سراسری انبوه سازان :

مسکن گنجایش شوک جدیدی ندارد

یک‌شنبه, دسامبر 1, 2019 - 13:05 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه دولت باید از هم اکنون برای اینکه بخش مسکن دچار افزایش قیمت و در نهایت رکود بیشتر نشود برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت اجرا کند، گفت:صنعت ساختمان و قیمت مسکن گنجایش شوک جدیدی ندارد.
 

به گزارش دیوان اقتصاد، فرشید پورحاجت در گفت و گو با فارس با اشاره به اینکه صنعت ساختمان و قیمت مسکن گنجایش شوک جدیدی ندارد گفت: اگر دولت راهکاری نیندیشد رکود مسکن عمیق تر خواهد شد چرا که با رشد قیمت و کاهش بیش از پیش قدرت خرید باید شاهد ناتوانی متقاضیان مسکن و به خصوص خانه اولی ها در خرید مسکن باشیم.
وی با تاکید بر اینکه بنزین و حامل های انرژی یک کالای استراتژیک در اقتصاد کلان است ادامه داد: گران شدن بنزین نه تنها بر قیمت مسکن بلکه اگر کنترل نشود بر کل اقتصاد شوک هایی را وارد خواهد کرد؛ دولت برای اینکه بخش مسکن دچار افزایش قیمت و در نهایت رکود بیشتر نشود برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت اجرا کند.
پورحاجت ادامه داد: مسکن یک صنعت پیشتاز است و می تواند هم در اشتغالزایی و هم رونق اقتصاد به کشور کمک کند؛ کوتاهترین راه برای تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن از سوی دولت این است که تسهیلات ارزان قیمت به بخش ساخت و ساز اختصاص یابد و سپس انتقال این تسهیلات به نام خریدار انجام پذیرد.
وی خاطر نشان کرد: دولت می تواند در کنار این اقدام با بالا بردن دستمزدها مسیر ساخت و ساز را هموارتر کند چرا که اگر سازندگان بدانند قدرت خرید متقاضیان به گونه ای است که می توانند اقدام به خرید مسکن کنند وارد عرصه ساخت و ساز خواهند شد.
پورحاجت تصریح کرد:زمانی که قیمت بنزین 1000 تومان بود قدرت خرید متقاضیان مسکن به شدت کاهش یافته بود حال با افزایش قیمت بنزین تا 3000 تومان و احتمال شوک قیمت و عدم نظارت بر بازار مسکن رکود مسکن را عمیق تر و قدرت را خرید بیش از پیش کاهش خواهد داد.
پیشنهاد وام ۳۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن با بازپرداخت ۲۰ ساله
دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان از ارائه پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن به ۳۰۰ میلیون با بازپرداخت ۲۰ ساله به دولت خبر داد و گفت:‌برای وام ساخت هم پیشنهاد افزایش به ۲۵۰ میلیون تومان را داده‌ایم.
فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با تسنیم در واکنش به اظهارات مدیر امور اعتباری بانک مسکن درباره پرداخت وام 170 میلیون تومانی ساخت مسکن، اظهار کرد: وام ساخت در بازار مسکن این وام موضوع  جدیدی نیست و بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار وام ساخت سازندگان حرفه‌ای در صورت استفاده از فناوری‌های نوین 170 میلیون تومان با سود 18 درصدی است.
وی با تاکید بر این‌که هیچ افزایش سقف تسهیلاتی در حوزه ساخت و ساز خارج از چارچوب مصوبات شورای پول و اعتبار روی نداده است،‌ ادامه داد:‌ با توجه به نگاه دولت، وزارت راه و بانک مسکن تفاوت‌هایی برای پرداخت وام ساخت مسکن به سازندگان حرفه‌ای و اشخاص عادی در نظر گرفته شده است.
وی با یادآوری این‌که در حال حاضر بانک مسکن با معرفی انجمن‌های انبوه‌سازی سراسر کشور تا سقف 170 میلیون تومان وام را به سازندگان حرفه‌ای پرداخت می‌کند،‌ افزود: وام ساخت برای افرادی که تخصص و صلاحیتی در ساخت و ساز ندارند نیز 80 میلیون تومان است.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر این‌که وام خرید و ساخت مسکن در شرایط کنونی کارایی خود را هم برای خریداران و هم برای سازندگان از دست داده است،‌گفت: در حال مکاتبه با دولت برای افزایش سقف وام خرید به 300 میلیون تومان و وام ساخت به 250 میلیون تومان است.
پورحاجت با اشاره به این‌که انبوه‌سازان زمان بازپرداخت این وام‌ها را  20 سال پیشنهاد داده‌اند، اضافه کرد: با توجه به افزایش بیش از 100 درصدی قیمت مسکن در سال 97 و اوایل امسال، وام‌های کنونی ساخت و خرید عملا کارایی برای سازندگان و مردم ندارند و باید مورد بازنگری قرار بگیرند.
وی تاکید کرد:‌ پیشنهادات مربوط به افزایش سقف وام خرید و ساخت مسکن را به دولت ارائه داده‌ایم، واقعیت آن است که بانک‌ها هیچ‌گاه از پرداخت تسهیلات متضرر نمی‌شوند.
وی یادآور شد: در پیشنهادی که کتبا به دولت ارائه خواهد شد پیشنهاد داده‌ایم بعد از پروسه تولید مسکن، وام ساخت به صورت فروش اقساطی به خریداران منتقل شود.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.