قوانین‌ سازمان جهانی هواپیمایی توسط آ‌مریکا نقض می‌شود

قوانین‌ سازمان جهانی هواپیمایی توسط آ‌مریکا نقض می‌شود

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: قوانین ایکائو همه کشورهای عضو را به شکل برابر و حمل‌ونقل هوایی را متعلق به همه مردم جهان و دور از مسائل سیاسی می‌داند، اما آمریکا در چند دهه گذشته با رفتارهای خود، بارها این قوانین را نقض کرده است.

به گزارش دیوان اقتصاد,رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه امروز 16 آذرماه روز جهانی هواپیمایی کشوری است، اظهار داشت: حمل‌ونقل هوایی در جهان از حساسیت بالایی برخوردار است به همین جهت در سال 1944 میلادی و در نهایت به صورت رسمی در سال 1947 میلادی کشورها به فکر افتادند در این سال پیمان‌نامه‌ای جهت تدوین مقررات صنعت هوایی سیویل (بار مسافر و پست) تدوین کنند که نهایتاً این مهم در سال 1947 میلادی به سرانجام رسید.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: کشور ایران نیز در سال 1327 شمسی به عضویت این سازمان در آمد.
جعفرزاده افزود: از آنجا که حمل‌ونقل هوایی می‌تواند در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع و همچنین نزدیک کردن 5 قاره جهان به یکدیگر و تسهیل روابط بازرگانی، فرهنگی و غیره مؤثر باشد، غفلت و عدم توجه به این صنعت می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی در جهان به بار آورد.
وی ادامه داد: این پیمان‌نامه متکی بر اطمینان از رشد منظم و ایمن هواپیمایی کشوری جهانی، تشویق صنعت و طراحی هواپیما برای مقاصد صلح‌جویانه، ترغیب و توسعه خطوط هوایی و فرودگاه‌ها، پاسخ به نیاز مردم جهان به حمل‌ونقل هوایی ایمن، منظم، کارا و باصرفه، جلوگیری از تضییع اقتصادی ناشی از رقابت‌های مضره، حفظ حقوق دولت‌های عضو و تأمین فرصت‌های مساوی برای اعضا در راستای برقراری سرویس‌های هوایی، از بین بردن تبعیض میان کشورهای عضو، افزایش ایمنی پروازها و ناوبری هوایی بین‌المللی و ارتقای عمومی همه ابعاد هوانوردی، است.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) برای اعمال قوانین و مقررات و اجرایی شدن این مقررات از طریق انکس‌های نوزده‌گانه اقدام می‌کند که کشورهای عضو چنانچه که مشتاق به قرار گرفتن در حوزه‌های هوانوردی و رشد و توسعه آن باشند، موظف به اجرای این قوانین و انکس‌ها خواهند بود.
جعفرزاده با بیان اینکه بایسته‌های صنعت هوایی در قالب همین انکس‌های نوزده‌گانه به کشورهای عضو ابلاغ می‌شود، افزود: محتویات این انکس‌ها درباره مسائلی نظیر قوانین و مقررات صدور گواهینامه‌ها، مراقبت پرواز، هواشناسی، عملیات، ثبت هواپیما، ساخت و نگهداری، تسهیلات رفت‌وآمد مسافران، ترخیص بار، گمرک، گذرنامه، ساخت و نصب و نگهداری دستگاه‌های ارتباطی و ناوبری و رادار، تجسس و نجات، بررسی و پیشگیری سوانح، خصوصیات فرودگاه‌ها، مقررات مربوط به انتشار اطلاعات هواپیما از طریق نوتم (اطلاعیه هوانوردی)، صدای هواپیما، محیط زیست، بسته‌بندی، حمل و انبار بی‌خطر کالای خطرناک و اقدام دولت‌ها در خصوص مدیریت ایمنی هوانوردی است.
وی در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه آیا کشورهای عضو دقیقاً به مقررات ایکائو عمل می‌کنند؟ توضیح داد: در تشریح یکی از موارد نقض قوانین می‌توان به رفتار کشور آمریکا اشاره کرد که برخلاف زیرساخت‌های درست این پیمان‌نامه‌ها که همه کشورهای عضو را به شکل برابر و حمل‌ونقل هوایی را متعلق به همه مردم جهان و دور از مسائل سیاسی می‌داند، عمل کرده است و در چند دهه گذشته با رفتارهای خود تلاش بر نقض این قوانین داشته است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: در همین راستا و به همین دلیل اخیراً شاهد بیانیه‌های سازمان هواپیمایی کشوری برای یادآوری چنین پیمان‌نامه‌‌های بین‌المللی به اعضا بوده‌ایم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.