قرار نیست دولت همه اشتغال را در کشور ایجاد کند

وزیر اقتصاد:

قرار نیست دولت همه اشتغال را در کشور ایجاد کند

سه‌شنبه, فوریه 23, 2016 - 12:22 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اقتصاد مقاومتی گفت: : 11 برنامه ملی تهیه و تنظیم شده که بخش عمده آن به مراحل نهایی رسیده است.

وزیر اقتصاد:

قرار نیست دولت همه اشتغال را در کشور ایجاد کند

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اقتصاد مقاومتی گفت: : 11 برنامه ملی تهیه و تنظیم شده که بخش عمده آن به مراحل نهایی رسیده است.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از فارس، علی طیب‌نیا امروز در حاشیه همایش ملی تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران درباره وابستگی بودجه سال آینده به نفت، اظهار داشت: جهت‌گیری دولت این بوده که وابستگی بودجه به نفت، کاهش یابد.

وی افزود: طبیعی است که درآمد سال آینده نفت از امسال بیش‌تر می‌شود و بر اساس سیاست‌ ابلاغی مقام معظم رهبری، درآمد از طریق صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی خواهد رسید. همچنین درآمد شرکت ملی نفت افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: طبیعی است که میزان مطلق درآمدهای نفتی دولت بیش از درآمدهای امسال خواهد بود، اما این به معنای افزایش وابستگی بودجه به نفت نیست.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که کار مهمی که تا پایان سال باید انجام می‌شد نشده است، گفت: برنامه‌ای که به‌ طور مطلق انجام نشده باشد، نبوده است، اما در برخی حوزه‌ها در حد برنامه‌ریزی پیشرفت حاصل نشده است. یکی از این بخش‌ها مربوط به طرح جامع مالیاتی است که سرعت آن در حد انتظار نبوده، اما برنامه‌ریزی شده تا سرعت آن بیش‌تر شود.

وی افزود: برنامه‌ریزی جامعی تدوین شده است و شاخص‌های کمی تعیین شده و به‌ طور مرتب سنجش می‌شوند. در برخی شاخص‌ها جلو هستیم و در برخی سرعت مناسب ایجاد نشده است و طرح جامع مالیاتی به‌عنوان مهم‌ترین طرح وزارتخانه، سرعت خوبی ندارد.

طیب‌نیا در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا رایزنی و صحبت جدی برای جذب سرمایه مستقیم خارجی یا مشارکت با بخش خصوصی شده است، یادآور شد: با سرمایه‌گذاران خارجی صحبت های زیادی شده و مراجعات اکنون زیاد است. گرایش برای سرمایه‌گذاری خارجی و هم سرمایه‌گذاری مشارکتی در بورس وجود دارد و تمایل بسیاری در این زمینه دیده می‌شود.

وی درباره اشتغال نیز تصریح کرد: قرار نیست تمامی اشتغال کشور از طریق دولت ایجاد شود، به دنبال کاهش تصدی و سهم دولت از اقتصاد هستیم تا هزینه‌های جاری دولت از بودجه نفت کاهش یابد، بنابراین بخش خصوصی باید اشتغال ایجاد کند.

طیب‌نیا افزود: نیاز به رشد اقتصادی بالا داریم و سازوکار آن به‌گونه‌ای باید باشد که منجر به اشتغال شود، زیرا هر رشدی ضرورتا منجر به اشتغال نمی‌شود. سیاست‌هایی طراحی شده که رشد منجر به اشتغال در بخش‌ها و صنایع کوچک و متوسط شود.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که رئیس سازمان بورس درخواست استعفا داشته و به همین علت شما در سازمان بورس حضور پیدا کردید، گفت: یکی از وظایف وزرا حمایت از مدیران است، هدف اصلی حمایت از بازار سرمایه است، آنچه برای دولت مهم بوده تقویت این بازار و افزایش سهم از تأمین مالی سرمایه است.

وی افزود: همچنین بتوانیم شاهد رونق در بازار ثانویه باشیم و در بازار اولیه نیز بتوانیم منابع لازم را برای بنگاه‌های اقتصادی فراهم کنیم. قطعاً در دوره پساتحریم این هدف جدی‌تر دنبال می‌شود، سیستم بازار مالی ما تاکنون بانک‌محور بوده که باید به سمت افزایش سهم بازار سرمایه بود.

وی در خصوص حل مشکلات معیشتی مردم بیان داشت: برنامه ششم برای سال‌های آینده تضمین شده که تفاوت عمده با سایر برنامه‌ها دارد، زیرا طرح‌های عملیاتی در آن پیش‌بینی شده است. فعالیت‌ها و اقداماتی که باید انجام شود، به‌صورت کمی و زمان‌بندی اجرا درنظر گرفته شده است.

طیب‌نیا در مورد اقتصاد مقاومتی نیز عنوان کرد: 11 برنامه ملی تهیه و تنظیم شده که بخش عمده آن به مراحل نهایی رسیده است، دولت خود را مقید می‌داند تا بر اساس برنامه‌ریزی مدون با زمان‌بندی و شاخص‌های کمی امور را عملیاتی کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.