هفتمين همايش ملي پيشرفت و توسعه علمي كشور برگزار شد

هفتمين همايش ملي پيشرفت و توسعه علمي كشور برگزار شد

هفتمين همايش ملي پيشرفت و توسعه علمي كشور با موضوع "راهبردهاي توسعه با محوريت آموزش عالي"در سالن اجتماعات دانشگاه خاتم برگزار شد.

به گزارش دیوان اقتصاد، هفتمين همايش ملي پيشرفت و توسعه علمي كشور با موضوع "راهبردهاي توسعه با محوريت آموزش عالي" با حضور مجيد قاسمي، رئيس شوراي انجمن هاي علمي ايران و مديرعامل بانك پاسارگاد، مسعود برومند، معاونت پژوهش و فناوري وزارت علوم و تحقيقات و فناوري، جعفر توفيقي، رئيس پژوهشگاه صنعت نفت، رضا فرجي دانا، مشاور علمي آموزشي رئيس جمهور و جمعي ديگر از اساتيد و چهره‌هاي برجسته‌ي علمي و پژوهشي كشور سه‌شنبه هشتم بهمن ماه 1398 در سالن اجتماعات دانشگاه خاتم برگزار شد.

• ماموريت راستين آموزش عالي بايد ارتقاي درجه خوب زيستي باشد
در بخش افتتاحيه همايش، مجيد قاسمي با اشاره به دعاي روز عرفه امام حسين(ع)، گفت: در اين دعا خودشناسي انسان بسيار جلوه مي‌كند. من عرف نفسه فقد عرف ربه، انسان از خود و شناخت خود به خدا مي‌رسد. در ادبيات فاخر ما نيز به اين موضوع اشاره شده است كه رسد آدمي به جايي كه به جز خدا نبيند. ملاحظه مي‌كنيد كه درباره‌ي انسان صحبت كردن كار ساده‌اي نيست. فكر مي‌كنم آنقدر اين مقوله مهم است كه بايد همه تلاش كنيم و ببينيم آموزش عالي ما درباره‌ي انسان چه تعريفي دارد.
رئيس دانشگاه خاتم در خصوص نقش آموزش عالي در هزاره‌ سوم ادامه داد: نگاه ما در هزاره سوم با خلاقيت و نوآوري شروع مي‌شود. سطح اين نوآوري و خلاقيت طوري است كه هيچ روزي شبيه به روز قبل و هيچ ساعتي شبيه به ساعت قبل نيست. مشخص نيست فردا چه اتفاقي مي‌افتد. يكي از بحث‌هاي ما اين است كه دنيا به سمت خلاقيت و نوآوري رفته و اين به يك حركت درون‌زا و برون‌نگر در مجامع علمي دنيا تبديل شده است.
نكته‌ي ديگري كه در اين موضوع وجود دارد اين است با پيشرفت علم و تكنولوژي در آينده شاهد خواهيم بود كه عمر انسان‌ها طولاني‌تر مي شود. ما در طول اين صفر تا صد سال‌هاي عمر انسان، چه امكاني را در آموزش خودمان از ابتدا تا انتها فراهم كرده‌ايم به نحوي‌ كه اين انسان هميشه خود را به روز نگاه دارد. در حال حاضر تسلط بر كامپيوتر، مانند سواد خواندن و نوشتن است. در آينده همين كامپيوتر كه ماشيني ساخته‌شده به دست‌ انسان است طوري تحولات آي تي را رقم مي‌زند كه نمي‌دانيم انسان تا چه زماني مي‌خواهد به اين نقطه برسد. اصطلاحي در رياضيات وجود دارد كه به آن singular point مي‌گويند. اين موضوع در فاصله‌ي انسان و ماشين در حال رخ دادن است كه معادل فارسي آن را تكيني مي‌نامم كه بحث مهمي است. چطور مي‌خواهيم در آموزش‌هاي خودمان اين فاصله را پر كنيم؟
قاسمي ادامه داد: بحث ديگري كه مطرح مي‌كنم ترا انسانيت و ترا بشريت است. اگر انسان در سن صد سالگي و بيشتر بتواند طول عمر داشته باشد، چطور مي‌توانيم چالش‌هاي جوان‌ها و واقعيت‌هاي سنين بالاتر را در كنار هم طوري قرار دهيم كه دچار واگرايي نشويم و بتوانيم به سمت همگرايي پيش برويم.
مديرعامل بانك پاسارگاد در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بحث بعدي من نگاه به اين چالش‌ها و ارائه‌ي الگوي مطلوب است. مختصري به اين موضوع ورود پيدا مي‌كنم. بايد ببينيم الگوي ما مي‌خواهد به چه چيزي دسترسي پيدا كند و آموزش عالي الگوي ما مي‌خواهد چه كار كند و اگر شناخت كافي به نيازهايمان و چرايي نيازهايمان نداشته باشيم، نمي‌توانيم پاسخ مناسبي براي سؤالمان داشته باشيم.
وي تصريح كرد: بايد روشي براي برنامه‌ريزي و بهبود ايجاد كنيم و شيوه‌ي برنامه‌ريزي را اصلاح كنيم. در پاسخ به اين كه برنامه‌ريزي چيست چه هدفي دارد و محتوايش چيست، متأسفانه غفلت بزرگي ديده مي‌شود.
قاسمي ادامه داد: پرسش درست در آموزش عالي اين است كه آيا آموزش عالي مي‌تواند در خوب‌زيستي جامعه نقش داشته باشد يا نه! توافق بر سر اين بحث، كليد حل معماي آموزش عالي است و اگر بتوانيم در اين باره با هم به تفاهم برسيم، آن زمان به نتيجه رسيده‌ايم. مأموريت آموزش عالي بيشتر الگوسازي در مورد آموزش عالي و هدف برنامه‌ريزي است.
رئيس دانشگاه خاتم در بخش ديگري از سخنان خود گفت: توفيق ما در آموزش عالي تعداد مقاله‌هاي انتشاريافته است. به يك روايت تمركز در يادگيري در بخش آموزش عالي را اين‌طور به نمايش مي‌گذاريم اما كاربرد اين يادگيري‌ها چه بوده‌است؟ فرض كنيد هزاران فارغ‌التحصيل از دانشگاه‌هاي ما خارج مي‌شوند ولي شايد اين گروه نتوانند مسئله‌اي را كه جامعه با آن مواجه است حل كنند. قاسمي تأكيد كرد: مأموريت راستين آموزش عالي بايد ارتقاي سطح خوب‌زيستي باشد.
وي با تأكيد بر كارآمدي، هدفمند بودن و اثربخشي ادامه داد: دانش‌آموختگان بايد بتوانند در هر روزي از عمرشان در خدمت جامعه قرار بگيرند. در بحث ترسيم رفتار نهادهاي آموزشي نيز، انتخاب‌هاي راهبردي مطرح مي‌شود. بايد انتخاب‌هاي راهبردي داشته باشيم و عملاً اجرايي كردن راهبردها را بايد به خوبي انجام دهيم.

• تغييرات چگونه بايد انجام شوند؟
سخنران ديگر هفتمين همايش ملي پيشرفت و توسعه علمي كشور، مسعود برومند، در اين همايش از اقدامات انجام‌شده در وزارت علوم در‌باره‌ي موضوع همايش سخن به ميان آورد.
وي توضيح داد: آنچه كه بعد از انقلاب در وزارت علوم اتفاق افتاد بسيار بزرگ است، چرا كه هم‌اكنون سالانه ۴۵۵ هزار مقاله علمي توسط اساتيد خبره چاپ مي‌شود و بيانگر اين است در منطقه حرفي براي گفتن داريم.
معاونت پژوهش و فناوري وزارت علوم و تحقيقات فناوري ادامه داد: قرادادهايي كه دانشگاه‌ها در سال۹۷ با شركت‌هاي مختلف بسته‌اند، نسبت به سال ۹۶ پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشته به ترتيبي كه ارزش آنها به مبلغ۱۵۰۰ميليارد تومان مي‌رسد. اگر چه ميزان دريافتي از ۳۰۰ ميليارد تومان تجاوز نمي‌كند اما شركت‌ها به اين نتيجه رسيد‌ه‌اندكه مي‌توان با دانشگاه‌ها كار كرد.
برومند افزود: هم‌اكنون ۸۵۰۰ مؤسسه آموزشي در ۴۳ پارك علم و فناوري در سراسر كشور در حال فعاليت هستند كه از اين تعداد،۱۳۰۰ شركت دانش‌بنيان هستند. ميزان فروش شركت‌هاي دانش‌بنيان ۱۰ هزار ميليارد تومان بوده و اشتغالزايي ۳۴ هزار نفري را براي اين شركت‌ها به همراه داشته است.
معاونت پژوهش و فناوري وزارت علوم و تحقيقات فناوري تأكيد كرد: در حال حاضر مسئله‌ي مهم اين است كه با هر آنچه كه توانستيم موفقيت‌هاي امروز را كسب كنيم، ممكن است در آينده بتواند به ما كمك كند، لذا علم و فناوري بايد بتواند در زندگي روزمره‌ي ما نقش بسزايي را بازي كند.
وي سپس از اهميت تخصيص بودجه به دانشگاه‌ها سخن گفت و افزود: اگر بتوان بودجه را به برنامه تخصيص داد، مي‌توان پيامدها را دقيق‌تر بررسي كرد و به دنبال راه چاره بود. تغيير برخي مسائل بر همگان آشكار است اما سؤال اينجاست كه اين تغييرات چگونه بايد انجام شوند.
وي در پايان اظهار داشت: نسبت دانشجو به استاد در جهان ۲۵ به يك است، در حالي كه در كشور ما نسبت دانشجو به استاد بيشتر است و لذا يا بايد هيأت علمي دانشگاه‌ها را افزيش داد و يا اينكه تعداد دانشجويان را كاهش دهيم.

• فناوري تهديد نيست بلكه فرصت است
رضا فرجي دانا، ديگر سخنران هفتمين همايش ملي پيشرفت و توسعه علمي بود. وي در مراسم اختتاميه‌ي اين همايش با معرفي كتاب اوج گرفتن ربات‌ها و فناوري و تهديد آينده بدون شغل، گفت: پايان اشتغال انسان‌ها با توجه به پيشرفت حوزه‌ي هوش مصنوعي اتفاق مي‌افتد.
فرجي توضيح داد: در اين كتاب حاكميت ماشين و اينكه روزي ماشين‌ها بر كره‌ي زمين حكومت مي‌كنند بيان شده‌ است و دو دسته دليل براي تقليل اشتغال مطرح شده كه عبارتند از كاربرد روز افزون هوش مصنوعي و ديگري، جهاني شدن افزايش بهره‌برداري ناشي از به بازار آمدن ماشين‌هاي هوشمند.
وي ادامه داد: اثر ورود ماشين‌ها به چرخه‌ي توليد انكارناپذير است. در آمريكا از سال 2000، تعداد نيروي كار عرصه‌ي توليد، از ۱۷ ميليون به ۱۲ ميليون در سال ۲۰۱۶ كاهش يافته است كه يعني ۵ ميليون نفر در بخش كارهاي توليدي بيكار شده‌اند. در واقع ماشين جاي انسان را در توليد گرفته است، در اين باره برخي معتقدند اگر هوش مصنوعي مشاغلي را از بين مي‌برد، عناوين شغلي ديگري را به وجود مي‌آورد كه تا بحال وجود نداشته‌است؛ عناويني مانند متخصصان طراحي و بهينه‌سازي موتورهاي جستجو و يا طراحي سيستم‌هاي واسط براي بهبود تجربه‌ي كارگران. اين‌ها عناويني هستند كه قبل از اينترنت در عرصه‌ي مشاغل وجود نداشته‌اند. لذا براي افزايش بهره‌وري از هوش مصنوعي بايد سطح آموزش را ارتقا داد.
فرجي دانا گفت: ربات‌ها مي‌توانند با روش‌هاي هوش مصنوعي مقالاتي را در مورد علل جنگ ناپلئون ارزيابي كنند. حتي مي توانند با استفاده از ذخيره‌ي اطلاعاتي خود مقالاتي را در اين رابطه بنويسند اما هيچ رباتي نمي‌تواند كتابي در خصوص جنگ و صلح و يا چيزي كه نشأت گرفته از تخيل بشر است را بنويسد.
اين وزير اسبق علوم افزود: مدل جديد يادگيري اجزايي دارد كه تفكر خلاقانه، سواد‌هاي جديد و توانمندي‌هاي شناختي از اجزاي اين مدل هستند، ما بايد بتوانيم به اين نوع از ابزار مجهز شويم تا بتوانيم آموزش را به شكل عالي در مقابل ربات و يا هوش مصنوعي مقاوم كنيم. روش يادگيري مادام‌العمر يك روش است كه بايد توجه ويژه‌اي به آن كرد.
مشاور علمي آموزشي رئيس جمهور سپس به سيستم‌ آموزش در ايران امروز پرداخت و گفت: امروز در ايران و اكثر كشورهاي دنيا بر پايه‌ي تربيت دانشجويان براي تسلط تفكر همگرا انجام مي‌شود. ساز و كار انتقال اطلاعات موجود به ذهن دانشجويان اساس تفكر همگرا است؛ اين نوع ساز و كار در خطر جدي مقابل ماشين‌ها قرار گرفته است. بنا بر اين ما نياز به الگوي جديدي از يادگيري داريم كه در كنار دنياي فناوري‌زده اطراف ويژگي‌هاي فكري و ذهني مختص نوع بشر را در دانشجويان پرورش دهد. لذا بايد از تفكر واگرا نيز استفاده كرد كه مختص انسان بوده و ماشين نمي‌تواند آن را تقليد كند.
وي در ادامه به موضوع سواد اشاره كرد و گفت: ساده‌ترين مفهوم سواد، سواد خواندن و نوشتن بوده كه عامل قدرت است، اما آنچه كه امروز در حوزه ديجيتال به آن معتقد هستيم اين است كه سوادآموزي روند پيچيده‌اي است كه قابليت برقراري ارتباط با ساير انسان‌ها و ماشين را به ما مي‌دهد. سوادآموزي سه حوزه مختلف را شامل مي‌شود؛ اول سواد فناوري، دوم سواد داده‌ها و سوم نيز سواد انساني. اين‌ها سوادهايي هستند كه با يادگيري آن‌ها مي‌توانيم به سمت آموزش عالي آسيب‌ناپذير از هوش مصنوعي پيش برويم.
وي در ادامه به توضيح انواع سوادها پرداخت و درباره‌ي سواد فناوري گفت: همه‌ي ما از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي متعددي در طي روز استفاده مي‌كنيم اما اينكه پشت پرد‌ه‌ي اين ابزارها چه مي‌گذرد را بسياري از افراد نمي‌دانند.
به عنوان مثال دانشجويان از نرم‌افزارهاي پيشرفته‌اي استفاده مي‌كنند، اما زماني كه از آنها سوال مي‌شود پاسخ چيست، مي‌گويند نرم‌افزار اين جواب را داده است. بنابراين ما با يك نوع بي‌سوادي فناوري دست و پنجه نرم مي‌كنيم كه جاي اين بي‌سوادي بايد به سواد فناوري برسيم و به اين فناوري كه به سرعت در حال ريشه دواندن در زندگي‌هاي ماست، تسلط بيشتري پيدا كنيم. چرا كه اين تسلط باعث مي‌شود نرم‌افزارها و سخت‌افزارهايي كه استفاده مي‌كنيم را بهتر بشناسيم.
وي دربار‌ه‌ي سواد داده‌ها نيز گفت: سونامي داده‌ها يكي از نتايج فناوري‌هايي است كه پا به عرصه مي‌گذارند. پيش‌بيني مي‌شود كه تا پايان امسال ۵۰ ميليارد ادوات فعال در اينترنت در دنيا به كار مبادله داده به يكديگر مشغول باشند، لذا ما كه در اين داده‌ها شناوريم نيازمند كسب شناخت بيشتر از سيالات داده‌هاي پيراموني هستيم. ما بايد سواد ذخيره‌سازي بازيابي و تحليل اين داده‌ها را داشته باشيم.
مشاور علمي آموزشي رئيس جمهور در توضيح سواد انساني نيز توضيح داد: در اين سواد بايد همچنان به اين باور كه انسان ها موجودات ارزشمند كره زمين هستند، برسيم. توانايي تعامل با جامعه و ارتباط با افراد جامعه و بهره‌گيري از سواد آنها از اجزاي اين سواد هستند. سواد انساني به ما مي‌گويد ما بايد توانايي تحمل نظرات مخالف را نيز داشته باشيم.
وي در پايان سخنان خود تصريح كرد: بر اساس آمار جهاني ۶۵ درصد از كودكاني كه تازه وارد مدرسه ابتدايي مي‌شوند، در مشاغلي مشغول به كار خواهند شد كه هنوز وجود خارجي ندارد و اين مشاغل بايد تا زمان اشتغال اين‌ها آفريده شده باشد. بنابراين فناوري تهديد نيست بلكه فرصتي است كه مشاغل جديد را براي ما ايجاد مي‌كند.

• استانداردهاي مدارك تحصيلي نيز در حال تغيير هستند
در ادامه‌ي "هفتمين همايش ملي پيشرفت و توسعه علمي كشور" با موضوع "راهبردهاي توسعه با محوريت آموزش عالي" جعفر توفيقي پشت تريبون قرار گرفت و گفت: اتكا به عقايد فردي، اتكا به نظرات پراكنده و غيرمنسجم و شكل‌گيري روش‌هاي مديريت متمركز از عواقب شتاب در تصميم‌گيري هستند. من درسي را كه از اين تجربه‌ها گرفتم، ويژگي‌هاي دوران ثبات و آرامش و تأمل در امر سياست‌گذاري و تصميم‌گيري نام نهاده‌ام. در اين دوران ثبات مي‌توان به شكل‌گيري و تقويت نهادهاي سياست پژوهشي و اتاق فكر كمك شاياني كرد.
رئيس پژوهشگاه صنعت نفت، در ادامه از چالش‌ها و مشكلات موجود در مؤسسات آموزشي و دانشگاه و راهكارهاي مورد نياز براي حل اين مشكلات سخن گفت و افزود: شتاب در تصميم‌گيري به طور معمول مبتني بر عرضه‌ي نيروي انساني مي‌باشد. در دوران آرامش بازار بايد به نحوه‌ي شكل‌گيري صحيح عرضه و تقاضاي دانش توجه ويژه‌اي كرد. خوشبختانه در حال حاضر مدتي است بحث زيست‌بوم‌هاي پژوهش و فناوري در كشور رواج پيدا كرده و همه در تلاش هستند زنجيره‌ي ايده‌ي محصول را از لحظه‌اي كه يك ايده در يك ذهن خلاق ثبت مي‌شود تا زماني كه روانه‌ي بازار مي‌شود، شكل دهند.
توفيقي افزود: ما در خصوص اكوسيستم‌هاي آموزش عالي فكري نكرده‌ايم. اكوسيستم آموزش عالي به اين معني است كه از لحظه‌اي كه اراده مي‌كنيم يك برنامه آموزشي و درسي بنويسيم به عمق بازار انديشيده نمي‌شود؛ اينكه چه دانش‌آموخته‌ي با چه شايستگي‌هايي در كدام بازار بايد قرار بگيرد. بنابراين همان اندازه كه به سيستم فناوري اهميت داده مي‌شود بايد به سيستم آموزش‌عالي نيز توجه شود.
وي تصريح كرد: تأسيس مؤسسات ارزيابي و اعتبارسنجي در آموزش عالي نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. من نگران هستم در آينده‌اي نزديك مدارك آموزشي دانشگاه‌هاي ما در دنيا به دليل اينكه ما فاقد مؤسسات ارزيابي و اعتبارسنجي هستيم، به رسميت شناخته نشوند.
توفيقي اظهار كرد: كشور ما در هيچ پيمان آموزشي در دنيا عضو نيست؛ پيمان‌هاي آموزشي در منطقه و دنيا شكل گرفته و تصميمات بسيار جدي هم در حال اتخاذ هستند، استانداردهاي مدارك تحصيلي نيز در حال تغيير هستند، اما متأسفانه كشور ما عضويتي در اين نوع پيمان‌ها ندارد لذا بايد تلاش كرد تا به عضويت اين پيمان‌هاي آموزشي در سطح بين‌الملل درآييم.
وي در ادامه افزود: تأسيس مراكز بالندگي هيئت علمي در دانشگاه‌ها نيز اهميت دارد، در حال حاضر كشور ما فاقد اين ويژگي نيز هست. در دانشگاه‌هاي مختلف دنيا مراكزي به نام مراكز بالندگي هيئت علمي وجود دارد كه اعضاي هيئت علمي بايد آموزش ببينند و دوره‌هاي تخصصي را به طور مداوم بگذرانند تا در كنار دانش تخصصي خود دانش معلمي نيز بياموزند‌.
توفيقي ادامه داد در كنار اين موارد بايد توجه داشت كه واگذاري اختيارات به دانشگاه‌ها نيز صورت نگرفته است.
در كشور ما در دوران شتاب، اداره‌ي آموزش عالي به صورت متمركز صورت گرفته؛ اما فرصت به سرعت در حال گذشتن است و ما نيز بايد به سمت واگذاري اختيار به دانشگاه‌ها و توسعه‌ي زيرساخت‌هاي لازم و حركت به سمت حكمراني عالي مراكز عالي پيش برويم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به الگوهاي بين‌المللي برنامه‌ريزي آموزشي و درسي دانش اشاره كرد و گفت: اين الگوها بسيار پيچيده شده و روز به روز در حال تحول هستند اما در حال حاضر اين فرهنگ دانشگاهي در كشور ما جايگاهي ندارد. فرهنگ دانشگاهي به اين معنا كه يك عضو هيئت علمي از روزي كه لباس آموزش هيئت علمي مي‌پوشد؛ رفتار، گفتار و تفكراتش به چه صورت بايد شكل بگيرد تا هر كس از بيرون به وي مي‌نگرد متوجه شود اين فرد دانشگاهي است. دانشگاه محلي نيست كه هر كس به سليقه‌ي خود رفتارش را تنظيم كند بلكه يك نهاد است و فرهنگ خاصي دارد.
توفيقي در پايان سخنان خود خاطر نشان كرد: در زمينه‌ي آموزش بين‌المللي نيز بسيار عقب هستيم. امروزه بين‌المللي شدن يكي از ويژگي‌هاي بارز نظام‌هاي آموزش عالي كشورهاي پيشرفته است. استقرار سيستم‌هاي مديريت كيفيت نيز مقوله‌ي مهمي است كه بايد به آن پرداخت. نگاه ما به كيفيت همچنان سنتي است به اين معني كه يك دانشگاه اگر بخواهد كيفيت خود را گزارش دهد، نسبت دانشجو به هيئت علمي دانشگاه و ميزان فضاهاي آموزشي و پژوهشي دانشگاه را الگو قرار مي‌دهد. دوره‌ي اين نوع از كيفيت‌سنجي به پايان رسيده است لذا مديريت كيفيت يك سيستم است كه بايد در دانشگاه مستقر شود.

• پاي‌بندي به مباني ارزشي متعالي علم و خرد
در ادامه‌ي همايش، آذر صائميان، رئيس انجمن‌هاي علمي فناوري، نوآوري و تجاري‌سازي به سخنراني پرداخت و سرعت نفوذ غير قابل كنترل فناوري‌هاي نوين، گسترش شبكه‌هاي ارتباطي و انتقال سريع اطلاعات، افزايش رقابت مبتني بر سرمايه‌هاي انساني، تسلط روز افزون دانش و دانايي را از نشانه‌هاي ظهور انقلاب صنعتي چهارم برشمرد.
وي ادامه داد: براي رسيدن به ارزش آفريني بايستي برنامه‌ريزي راهبردي با تكيه بر آينده‌نگري، آينده پژوهي مبتني بر نوآوري، كارآفريني و ارزش‌آفريني در دانشگاه‌ها ايجاد كرد.
صائميان اولويت‌هاي راهبردي 10 دانشگاه برتر بين‌المللي- منطقه‌اي را توليد، توسعه و به كار گيري علوم فناوري‌هاي نوين، سرآمدي سرمايه انساني، ايجاد دانشگاهي ارزش‌آفرين و پويا در عرصه‌ي علم و دانش، مسئوليت‌پذيري در قبال جامعه، توسعه‌ي تقاضا‌ محور، توسعه‌ي ارتباط صنعت و دانشگاه، دانشگاه سبز و ... نام برد.
وي دانش‌افزايي در حوزه‌ي علم و فناوري از طريق توسعه‌ي سرمايه‌هاي انساني را اولويت دانشگاه‌هاي برتر دانست و افزود: تعهد، پاي‌بندي به مباني ارزشي متعالي علم و خرد همواره در صدر اهداف دانشگاه‌هاي برتر قرار دارد.
• سخنرانان و موضوع‌هاي سخنراني‌ها
بر اساس اين گزارش، در همايش مذكور دو نشست نخست با عنوان" الگو‌هاي سازماندهي و گسترش كمي و كيفي آموزش عالي در ايران و جهان" و ديگري تحت عنوان "ارائه‌ي راهكارهاي مناسب ايجاد تغيير‌هاي ساختاري از ديدگاه انجمن‌هاي علمي ايران" برگزار شد كه در آن‌ها، يوسف ثبوتي موضوع "مقاطع تحصيلات تكميلي در آموزش عالي كشور"، جليل خاوندكار موضوع "بررسي الگوي آموزش كارآفريني در نظام آموزش عالي ايران"، بهزاد قره ياضي موضوع "آسيب شناسي پژوهشي در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي"، نسرين نورشاهي موضوع "ملاحظاتي در باب توسعه‌ي آموزش عالي و توده‌اي شدن آموزش عالي"، آذر صائميان رئيس انجمن‌هاي علمي فناوري، نوآوري و تجاري‌سازي "رويكردهاي نوين 10 دانشگاه برتر جهان "، محمد روشن عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي"نقش قوانين و مقررات در توسعه‌ي ارتقاء يا كاهش كيفيت آموزش عالي " و محمد قلي‌نيا " تغييرات زيرساختي در آموزش عالي از ديدگاه انجمن‌هاي علمي ايران را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
• تقدير از پيشكسوتان
در پايان هفتمين همايش ملي پيشرفت و توسعه علمي كشور از 5 پيشكسوت كشور عضو انجمن كه نامشان در كتاب اول پيشكسوتان انجمن‌هاي علمي كشور به ثبت رسيده بود به ترتيب يوسف ثبوتي رييس اسبق انجمن‌هاي فيزيك و نجوم ايران، ناصر مير سپاسي رئيس اسبق انجمن مديريت ايران، داور شيخاوندي رئيس اسبق انجمن آموزش و پرورش ايران، حبيب‌اله آيت‌الهي رئيس اسبق انجمن ملي هنرهاي تجسمي ايران و جواد بهبوديان رييس اسبق انجمن آمار ايران تقدير به عمل آمد .




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.