با بستن پلت‌فرم‌های دیگر اینستاگرام به قطب تبدیل شده است

آذری جهرمی در صحن مجلس: 

با بستن پلت‌فرم‌های دیگر اینستاگرام به قطب تبدیل شده است

یک‌شنبه, ژوئن 21, 2020 - 12:17 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که علت تبدیل اینستاگرام به یک قطب در فضای مجازی بسته شدن پلت‌فرم‌های دیگر است.
 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی مسائل حوزه ارتباطات اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا دارد و باید به صورت همسان رشدی را پیش ببریم. حوزه زیرساخت وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و ما در این باره دغدغه داریم، اما نسبت ترافیکی از کجا درست می‌شود؟ از جریان داده و مصرف داده که به محتوا مربوط است. وزارت ارتباطات می‌خواهد از تلویزیون اینترنتی حمایت کند اما می‌گویند به این موضوع ورود نکن پس چه‌طور داده بالا برود یا در حوزه کودک ورود می‌کنیم و از ما شکایت می‌کنند.
وی ادامه داد: ما یک جاهایی برای حمایت ورود می‌کنیم تا به صورت آتش به اختیار مسائل را حل کنیم اما با اعتراض گسترده مواجه می‌شویم مساله‌ی فضای مجازی نیازمند مشارکت است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ساخت ماهواره در سازمان فضایی ایران اظهار کرد: من از شما دعوت می‌کنم به آنجا بیایید؛ یکسری جوان از زندگی و بورس تحصیلی خارج خود گذشته‌اند؛ ما کسانی که مخالف برنامه فضایی بودند و نگاه‌شان متفاوت بود را به اینجا بردیم؛ آنها می‌گفتند ما دوچرخه نمی‌توانیم بسازیم چه‌طور ماهواره می‌سازیم؟
آذری جهرمی تصریح کرد: واگذاری کانال‌های زیرزمینی و سیم مسی به نوعی باید مورد اصلاح قرار بگیرد تا راه را برای بخش خصوصی باز کند. در توسعه شبکه ارتباطی درون استانی یا باید مجوز داده شود یا راه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باز شود.
وی تصریح کرد: شرکت مخابرات ایران تلاش‌های زیادی را در ایام کرونا انجام داد اما این تلاش‌ها کافی نیست و ما باید بار این مسئولیت را تقسیم کنیم. در مناطق روستایی مشکلات بروز کرد و علیرغم وجود پوشش، پهنای باند کفاف استفاده روستاییان را نمی‌داد که باید مورد توجه قرار بگیرد. البته حل این مشکلات تنها با اراده دولت و تلاش‌های وزارت ارتباطات انجام نمی‌گیرد و نیازمند یک حرکت مشترک میان مجلس و دولت است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: باید مخابرات ایران را وارد گود رقابت کنیم تا هم استعدادها شکوفا شود و این شرکت به بالندگی بیشتری برسد و مردم هم خدمات بهتری دریافت کنند.
آذری جهرمی گفت: در کنار توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی، توسعه زیرساخت های خدماتی و IT هم مورد توجه قرار گرفته است. سال ۹۲ ما مجموعا ۴۰۰ اپلیکیشن داشتیم و این عدد امروز به ۳۴۵ هزار اپلیکیشن رسیده است. مردمان زیادی که دور از مرکز کشور توانسته‌اند کارها و فعالیت های خود را از طریق این اپلیکیشن ها تقویت کنند در حال زیاد و زیادتر شدن است.
وی ادامه داد: طرح «نوآفرین» با هدف حمایت از جوانان شهرستانی در وزارت ارتباطات پیاده سازی شده اس و تاکنون ۵ هزار شرکت نوپا از تسهیلات برخوردار شده اند. در ایام کرونا ۸ میلیون نفر از دانش آموزان و والدین و معلمین علیرغم مشکلات موجود از پیام رسان شاد استفاده کردند. یک پیام رسان بومی دیگر با کمک دو اپراتور کشور فعال شده است و به تعداد ۹ میلیون کاربر رسیده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نیمه مرداد ماه امسال مرکز داده پایه شبکه ملی اطلاعات افتتاح خواهد شد، گفت: ما نیازمند مساعدت مجلس هستیم. از جمله اینکه فتوای راهبردی رهبرانقلاب مبنی بر حرمت تعرض به حریم خصوصی مردم در فضای مجازی باید به یک قانون و دستورالعمل روشن تبدیل شود. ما لایحه ای را در دولت تدوین کردیم و آخرین مراحل بررسی آن در کمیسیون لوایح انجام می‌شود و ما می‌خواهیم که مجلس این مساله را با اولویت به سرانجام برساند.
آذری جهرمی تاکید کرد: الزام و تسهیل خدمات به مردم از طریق پیام رسان های بومی نیازمند مساعدت قانونی مجلس است زیرا در برخی جاها نیاز به مجوز قانونی وجود دارد. در برخی حوزه ها انحصارهایی وجود دارد که باید شکسته شود و خدمات دهی به مردم آسان و با کمترین هزینه از طریق این پیام رسان‌ها انجام شود.
وی با اشاره به برنامه فضایی گفت: تعداد ماهواره هایی که ایران ساخته است تا سال ۹۲ سه مورد بوده است و در سال ۹۶ به هفت مورد رسیده است و تا پایان ۹۸ به ۱۵ مورد و تا پایان ۹۹ به ۱۸ ماهواره تولید داخلی خواهیم داشت.
مطابق برنامه تنظیمی درصد پیشرفت پروژه تولید ماهواره ما ۸۲ درصد است و در سال ۹۸ با همه مشکلات، بودجه حوزه فضایی را نسبت به قبل دو برابر بیشتر کردیم.
برنامه صلح آمیز فضایی بر پایه توان پرتابگرهای وزارت دفاع در حال پیگیری است و اخیرا ظرفیت هوافضای سپاه به ظرفیت هابی عملی کشور افزوده شده است که مسیر را برای ما هموارتر خواهد کرد.
در یکسال گذشته با اجرای طرح تحول پستی، ترافیک پستی رشد ۴ برابری داشته است. با توجه به گستردگی حوزه پست و ازدیاد نیروی انسانی در حوزه، این شرکت تاکنون ضرر ده بوده است که امسال هل به سوددهی رسیده است. پست بانک هم با ۱۵ هزار شعبه، گسترده ترین شبکه بانکی کشور را داریم. برنامه پست بانک توسعه بانکداری الکترونیک در مناطق روستایی است که در ۲۵۰۰ روستا مستقر شده است.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.