سرمایه گذاری 70 هزار میلیارد تومانی بیمه ها در بورس

رییس کل بیمه مرکزی عنوان کرد:

سرمایه گذاری 70 هزار میلیارد تومانی بیمه ها در بورس

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: شرکت های بیمه حدود 70 هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه سرمایه گذاری کرده اند و این پشتوانه ای برای آنهاست تا در صورت وقوع خسارت بتوانند این سهام را فروخته و خسارت ها را جبران کنند.

به گزارش دیوان اقتصاد،وی افزود: ما شرکت های بیمه را تشویق می کنیم تا هم در بازار پول و هم بازار سرمایه حضور داشته باشند تا بتوانند در چارچوب این مثلث مالی به مردم خدمات دهند.رئیس شورای عالی بیمه در خصوص آغاز مجدد شروع صدور بیمه نامه توسط بیمه توسعه نیز گفت: شورای عالی بیمه باید در خصوص اعطای مجوز به این شرکت برای صدور بیمه نامه تصمیم بگیرد.
سرانه ۷۱۰ هزار تومانی بیمه در ایران
رییس کل بیمه مرکزی در ادامه به وضعیت بیمه در کشور نیز اشاره داشت و گفت: سرانه حق بیمه در ایران ۷۱۰ هزار تومان است و با توجه به این‌که این رقم به صورت میانگین در کشورهای پیشرفته به ۸۱۸ دلار می‌رسد که ما فاصله زیادی با آن داریم.
وی همچنین با اشاره به این‌که میزان ریسک تحت پوشش در کشور حدود ۵۰۰ میلیارد دلار است، اضافه کرد: تقریبا تمامی پروژه‌ها و ریسک‌ها توسط شرکت‌های اتکایی و بیمه‌گر مستقیم و حتی بیمه مرکزی تحت پوشش قرار دارد و امیدواریم توزیع ریسک به شرکت‌های خارجی را مجددا شروع کنیم.
سلیمانی درباره‌ وضعیت بیمه‌های زندگی نیز یادآور شد: در حال حاضر ۲۴ میلیون نفر تحت پوشش بیمه‌های زندگی قرار دارد که ۱۴.۷ درصد از پرتفوی کل صنعت بیمه را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که ما به دنبال ایجاد صندوق بازنشستگی خصوصی هستیم تا افراد بتوانند در کنار صندوق‌های بیمه اجباری در صندوق‌های بیمه خصوصی هم عضو شوند.
پرداخت هزینه کرونا به دارندگان بیمه تکمیلی
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به توافقی که در رابطه با تامین هزینه درمان بیماران کرونایی صورت گرفته است گفت که مقرر شد کسانی که بیمه درمان تکمیلی دارند در صورت ابتلا به کرونا، هزینه های پزشکی خود را دریافت کنند.
وی در ادامه با اشاره به سایر اقدامات انجام شده در صنعت بیمه در جریان کرونا گفت: بیمه مرکزی در اسفندماه ۴۶۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت برای تسریع درمان بیماران کرونایی پرداخت کرده است.
وی افزود: تعداد زیادی از بیماران کرونایی در بیمارستان های دولتی بستری شده بودند که هزینه های آنها توسط این بیمارستان ها پرداخت شده وافرادی هم که به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کرده بودند،هزینه هایشان توسط شرکت های بیمه گر پرداخت شده است.
. تعهدی برای هواپیمای اوکراینی نداریم
وی در پاسخ به سوالی درباره پرداخت خسارت به هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: این هواپیما توسط شرکت های بیمه ای در اوکراین و اتکایی اروپایی تحت پوشش قرار گرفته بود و شرکت های ایرانی ارتباطی با این موضوع ندارند. اگر پرداختی هم باید در این زمینه انجام شود، باید توسط شرکت هایی که این هواپیما را تحت پوشش قرار داده بودند، صورت گیرد.
تاثیر کرونا بر صنعت بیمه
رئیس کل بیمه مرکزی درباره تاثیر کرونا بر صنعت بیمه نیز گفت: شیوع این ویروس باعث کاهش 3 درصدی پرتفوی صنعت بیمه در سطح جهان شده و در ایران هم شاهد هستیم که درآمد از محل بیمه مسافرتی به دلیل کاهش چشمگیر سفرها به داخل یا خارج از کشور به صفر نزدیک شده است.
سلیمانی خاطرنشان کرد که همچنین برخی از افرادی که بیمه نامه های خود را به صورت اقساطی خریداری کرده بودند نیز توانایی پرداخت اقساط حق بیمه خود را از دست داده اند و به طور کلی درآمد شبکه فروش بیمه کاهش یافته است با این حال شاهد رشد استارت آپ ها و تقویت سیستم های الکترونیکی در شرکت های بیمه ای هستیم.
وی همچنین اعلام کرد که در اواخر سال گذشته صنعت بیمه برای کمک به وزارت بهداشت، 460 میلیارد تومان سهم این وزارتخانه را از بیمه شخص ثالث به این وزارتخانه پرداخت کرد که این وزارتخانه هم آن را به بیمارستان ها پرداخت کرده است.
وی گفت: یکی از شرکت های بیمه پیشنهاد داده آن دسته از واحدهای تجاری که کرونا منجر به تعطیلی یا رکود یا خسارت آنها شده است، به مدت 3 ماه تحت پوشش قرار بگیرند و این شرکت بیمه خسارت آنها را پرداخت کند و من دستور دادم که این موضوع پیگیری شود. امیدواریم شورای عالی بیمه این مجوز را به این شرکت بیمه ای بعد از بحث کارشناسی بدهد. البته معمولا دولت در این بخش به واحدهای تجاری کمک می کنند چنانکه دولت ایران هم تاکنون کمک زیادی کرده است.
پاسخ رئیس کل به پرداخت سهام به جای مطالبات
رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه برخی از شرکت های بیمه گر مطالبات خود را از شرکت های خودروساز در قالب سهام دریافت می کنند، گفت: شرکت های خودروسازی قبل از تحویل خودروهای صفر کیلومتر به خریداران، این خودروها را بیمه ثالث کرده و حق بیمه آن را به طور نقدی از خریدار دریافت می کنند و باید این مبلغ را در اسرع وقت به شرکت های بیمه ای پرداخت کنند. شرکت های بیمه هم باید آن را در بانک ها سپرده یا در بازار سرمایه سرمایه گذاری کنند.
وی ادامه داد: امانت را باید به صاحب آن بازگرداند و اینکه به جای پول نقد، دارایی دیگری به شرکت های بیمه گر بدهیم اشکال دارد. آیا شرکت های بیمه می توانند در زمان بروز خسارت به جای پول نقد، دارایی دیگری به خسارت دیدگان پرداخت کنند؟
سلیمانی تاکید کرد: اگر سهمی خوب است، خودروسازان آن سهم را در بازار سرمایه بفروشند و سپس پول آن را به شرکت های بیمه بازگردانند. اگر خوب نیست چرا شرکت های بیمه این سهام را از آنها می گیرند؟




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.