منابع انسانی؛ کرونا و صنعت هتلداری

منابع انسانی؛ کرونا و صنعت هتلداری

محمدرضا جابری - کارشناس گردشگری

به گزارش دیوان اقتصاد، این روزها که ویروس منحوس کرونا بیشتر صنایع و مشاغل را تحت تأثیر قرار داده و بخش گردشگری و هتلداری هم آسیب جدی از آن دیده است، صحبت‌ها و اظهارنظرهایی می‌شنویم که بهتر است نقد و بررسی‌ کارشناسانه بر آنها داشته باشیم تا فعالان این حوزه چه در سطح مدیریتی و چه کارکنان، دیدگاه بهتری نسبت به وقایع پیرامون خود داشته باشند.

خبرهای این روزهای گردشگری و هتلداری ما حکایت از بیکاری و تعطیلی و گلایه مدیران و کارکنان این حوزه است ولی این تمام ماجرا نیست و قصد داریم در این نوشته کوتاه به جنبه‌های دیگری از وضعیت این صنعت که به نیروی انسانی اشاره دارد، بپردازیم.

بسیاری از ما در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری و هتلداری کار کرده‌ایم و به جزئیات آن آشنایی خوبی داریم و می‌توانیم با دید علمی و کارشناسی به تحلیل آن بپردازیم. 

بحثی که این روزها اهمیت آن بسیار به چشم می‌آید، نیرو و منابع انسانی است که تفاوت‌های اصلی و واقعی را در هر صنعت و شغلی رقم می‌زند. تفاوتی که به خاطر شرایط وخیم کرونا در صنعت گردشگری و هتلداری بسیار حیاتی و تعیین‌کننده شده‌ است.

با رجوع به آمار اشغال اتاق‌ها در هر هتل به راحتی می‌توان میزان اعتماد و اطمینان مسافران به آن مجموعه را در این شرایط حساس برآورد کرد. اعتمادی که تصادفی به دست نیامده‌ است و حاصل سال‌ها تیزبینی و برنامه‌ریزی مدیران هتل‌ها است. تفاوتی که از آموزش مداوم، استخدام مناسب و استفاده از افراد کاربلد و شایسته به جای نیروی کار صرفاً ارزان حاصل می‌شود.

مردم بهترین داور هستند

این روزها که همه اصناف درگیر ویروس کرونا شده‌اند، هستند هتل‌هایی که ضریب اشغال قابل قبولی دارند و مسافران هم با اطمینان خاطر در هتل‌ها اقامت می‌کنند و از خدمات دریافتی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کارکنان تمیز و وظیفه‌شناس رضایت دارند و دلیل تمامی این‌ها استفاده از نیروی کاری است که به درستی انتخاب شده‌اند و آموزش مناسب دیده‌اند و دلیل گزینش آن‌ها، ارزان بودن و آشنایی با مالک یا مدیر مجموعه نبوده است.

صنعت گردشگری و هتلداری یک حرفه بسیار حساس و تخصصی است که متأسفانه از سوی برخی از مالکان و مدیران با نگاه غیرتخصصی و سنتی نگریسته می‌شود که بزرگترین آفت این صنعت بوده‌ است و فعالان واقعی و کاربلد را از این حرفه دور کرده‌است و از سوی دیگر باعث نارضایتی مسافران و میهمانان هتل‌ها مخصوصاً در شرایط وخیم کرونا شده‌ است که با عدم استقبال از خدمات بعضی از هتل‌ها اعتراض خود را نشان داده‌اند.

کرونا با تمامی آسیب‌ها و مصیبت‌هایی که داشته‌ به ما ثابت کرده‌ کسانی توان مقابله با آن را دارند که چه از لحاظ جسمانی و چه از لحاظ فکری و رفتاری باید حرفه‌ای و کاربلد باشند و در صنعت گردشگری و هتلداری نیز فقط مجموعه‌هایی موفق خواهند بود که مدیران از وجود نیروی انسانی زبده و کارآزموده به جای نیروی کار ارزان و سفارش‌شده، بهره برده‌اند.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.