مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با تکمیل زیرساختهایی نظیر خط ریلی خواف ــ هرات، ایران به بازار ۳۵میلیونتنی در حوزه ترانزیت دست مییابد.
دسترسی به بازار ترانزیتی ۳۵میلیونتنی با تکمیل زیرساختهای ریلی
دسترسی به بازار ترانزیتی ۳۵میلیونتنی با تکمیل زیرساختهای ریلی
به گزارش دیوان اقتصاد، سعید رسولی اظهار کرد: موقعیت ژئوپولیتیک و استراتژیک یکی از امتیازات اساسی و منحصربهفرد ایران است که کشورمان را به شاهراهی حیاتی برای معادلات منطقهای و بینالمللی تبدیل کرده است، از این رو باید از این موهبت و ظرفیت، حداکثر استفاده را ببریم.
وی با بیان این که با زیرساختهای موجود، ظرفیت 18 میلیون تن ترانزیت در منطقه وجود دارد، افزود: اکنون بخش زیادی از این ظرفیت از طریق دریا جابهجا میشود و در تلاشیم سهم بیشتری را به ریل اختصاص دهیم. با گسترش زیرساختها از جمله، پروژههای ریلی خواف ــ هرات، چابهار ــ زاهدان و شلمچه ــ بصره، ما به یک بازار 35میلیونتنی در منطقه دست پیدا میکنیم و باید تلاشمان را برای افزایش سهم ریلی، بیشتر کنیم.
وی ادامه داد: این محور ریلی از پتانسیل حدود دو میلیون تن ترانزیت برخوردار است؛ البته بیش از سه میلیون تن بار داخلی داریم که از طریق کامیون حمل میشود و این میزان نیز میتواند به شبکه ریلی جذب شود. با گسترش شبکه ریلی در کشور افغانستان، قطعاً این ظرفیت بهصورت تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد و ما میتوانیم به بازارهایی بسیار بزرگتر در مبادله بار دست پیدا کنیم، بهخصوص با توجه به اینکه بزرگترین معادن افغانستان در قسمت غربی این کشور قرار دارد و برای صادرات میتوانند از ظرفیت خط ریلی خواف ــ هرات استفاده کنند و بارهای صادراتی و معدنی خود را به خلیج فارس و یا بندر اقیانوسی چابهار برسانند.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در ارتباط با بخش مسافری نیز مراوده دو ملت ایران و افغانستان زیاد است و اکنون بهصورت هفتگی دو پرواز بین هرات و مشهد برقرار است و مسافران زیادی نیز از طریق شبکه جادهای به دو کشور تردد میکنند. مسئولان افغانستان نیز بر ظرفیت بالای مسافر در این بخش تأکید دارند و ابراز امیدوار میکنند با راهاندازی خط جدید ریلی، این ظرفیت به بخش ریلی جذب شود.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد