خداحافظي با شعبه هاي سنتي و سلام به نئوبانك ها

خداحافظي با شعبه هاي سنتي و سلام به نئوبانك ها

همه گيري كرونا و لزوم استفاده از پرداخت ديجيتال باعث كاهش استفاده از پول فيزيكي و تبديل پول به كد هاي رمزي مي شود. البته پول نقد تا مدتي همچنان در بخشي از بازارها مورد استفاده خواهد بود.

 به گزارش دیوان افتصاد به نقل از اخبار پولی مالی،سال گذشته پيش بيني هايي درباره افزايش ريسك صنعت بانكداري در مواجهه با تكنولوژي هاي جديد از سوي كارشناسان به عمل مي آمد اما به نظر مي رسد پيش بيني ها از رخدادها عقب مانده اند. در سال گذشته بانك ها مجبور شدند پس از چندين سال، با توجه به ارزش ساليانه فناوري ، مدل كسب و كار خود را تغيير دهند. تقاضا براي راه حل هاي ديجيتالي و سيستم هاي ايمن كار از خانه با تقاضاي انفجاري مواجه شد . همه گيري كرونا همه صنعت را مانند يك كش بزرگ گسترش داد، البته گرايشي نيز در اين ميان يك رويكرد ارزشي نيز ايجاد شد كه مي گفت  اجازه دهيد وضعيت با مهار بيماري كرونا  به آرامش برسد، پس از اين كار همه چيز به حالت عادي بازخواهد گشت...
اما وقتي يك كش پلاستيكي را مي كشيد ، انرژي بالقوه نيز ايجاد مي كنيد. در يك تيركمان معمولي ، اين انرژي مي تواند به حركت سريع به جلو تبديل شود. براي بانك ها، اين شكل انرژي آزاد شده به صورت يك طوفان مداوم  از نوآوري و تخيل پردازي صورت گرفته است. با اين حال پرسشي كه هم اكنون با آن روبرو هستند اين است كه چه زماني اين نيروي رها شده تضعيف مي شود و فشار بر صنعت بانكداي كاهش پيدا مي كند و در كجا مي توان از تجربه و انرژي تزريق شده در سال گذشته براي پيشبرد منافع موسسه پولي مالي استفاده كرد.
در ادامه 10 رونداصلي در صنعت بانكداري را كه نظام سنتي را دستخوش تغيير مي كند باهم مرور مي كنيم:
1 – برنده همه جايزه را مي گيرد
پديده "برنده همه جايزه را مي گيرد" اكنون در بانكداري خرده فروشي ظاهر شده است. شركت هاي كوچك با بهرهمندي از تكنولوژي و بهره وري بالا و ارايه خدمات در منزل رقابت سختي را به شركت هاي بزرگ تحميل خواهند كرد.
2- نئوبانك ها تقويت مي شوند
مشتري هاي بانك هاي سنتي هر روز بيشتر از روز قبل به سوي شركت هاي فناوري مالي كه  تنها خدمات مالي اينترنتي ارائه مي دهند و فاقد شعبه فيزيكي هستند (  Neobank) جلب مي شوند . مشتري ها بدشان نمي آيد مديريت بيشتر پول خود را از طريق يك برنامه موبايل انجام دهند.
3- شعبه هاي فيزيكي محو مي شوند
بانكداري از گوشه و كنار خيابانها به سوي صفحه هاي نمايش حركت مي كند و رقابت بين بازار خرد و كلان خدمات بانكي داغ مي شود و به همين ترتيب به نظر مي رسد مي رسد برنامه هاي مستقل درحاشه بازار قرار بگيرند.
 4-  تغييير در نظام بازاريابي
در سال جديد راهبردهاي سنتي خرده فروشي مالي تحت فشار قرار مي گيرند و برخي بانك ها به سوي محصولات شفاف تر و جذاب تر متمايل خواهند شد.
 5- دريافت اعتبار
از آنجا كه خسارات مرتبط با COVID از طريق نظام سود و زيان  كار مي كنند ، مديريت هوشمند كيفيت اعتبار با استفاده از تقسيم بندي خرد به يك تمايز برنده تبديل مي شود.
 6- پرداخت نقدي به تاريخ مي پيوندد
همه گيري كرونا و لزوم استفاده از پرداخت ديجيتال باعث كاهش استفاده از پول فيزيكي و تبديل پول به كد هاي رمزي مي شود. البته پول نقد تا مدتي همچنان در بخشي از بازارها مورد استفاده خواهد بود.
 7  گرايش به محيط زيست
سال 2021 نقطه تحولي در پرداخت تسهيلات جهت افزايش حمايت از محيط زيست خواهد بود. چرا كه بانك هاي مركزي و نهادهاي نظارتي پيامدهاي اقتصاد كلان تغييراقليم را تشخيص مي دهند.
8- نتيجه انتخابات آمريكا و صنعت بانكداري
تأثير انتخابات ايالات متحده در صنعت بانكداري به زودي خود را نشان خواهد داد. اما بسياري از تغييرات مانند سرنوشت بانكداري آزاد همچنان نامشخص است.
 9- ظهور تنظيم كننده هاي ديجيتال
اگر سال 2020 شتاب  شتاب دهنده صنعت بانكداري بود سال 2021 مي تواند براي تنظيم كننده ها  وضعيت مشابهي ايجاد كند. انتظار مي رود نوع جديدي از تنظيم كننده ها در بازار ظهور كنند.
 10 – همه گيري يارانش هاي ابري
رايانش ابري در حال تبديل شدن به يك طيف مسلط است - آسماني با ابرهاي زياد و به شدت باران زا در پيش است. اين وضعيت  مي تواند سيل هاي بزرگ خطرناك  در نظام مالي ايجاد كند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.