تنها ۲ درصد از کل نقدینگی در دست اشخاص است

مدیر کل عملیات پولی و اعتبارات بانک مرکزی:

تنها ۲ درصد از کل نقدینگی در دست اشخاص است

چهارشنبه, سپتامبر 29, 2021 - 08:17 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

نادعلی مدیر کل عملیات پولی و اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به اینکه نقدینگی ابعاد مختلفی دارد گفت: نقدینگی در بانک‌ها است لذا از کل نقدینگی تنها دو درصد در دست اشخاص است. باید دید نقدینگی به چه واسطه‌هایی شکل می‌گیرد لذا باید اذعان داشت که نقدینگی یا از طریق بانک‌ها و از طریق پولی که از بانک مرکزی بیرون می‌آید خلق می‌شود.

به گزارش دیوان اقتصاد,وی با اشاره به اینکه پول از بانک مرکزی بیرون می‌رود و وارد شبکه بانکی می‌شود افزود: شبکه بانکی باید پول را به سمت تولید و رشد اقتصادی هدایت کند. بانک مرکزی در فرایند خلق پول و مدیریت نقدینگی بی تفاوت نیست و سعی می‌کند پول به دست فعالان اقتصادی برسد.
مدیرکل عملیات پولی و اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به اینکه پول به بخش واقعی اقتصاد نمی‌رسد ادامه داد: بخشی از ساز و کار انتقال آن بانک‌ها هستند و بخشی دیگر در دست بانک‌ها است که مدیریت می‌کنند. بانک‌ها به دنبال منافعی هستند، باید به جایگاه بانک مرکزی توجه کرد، نقدینگی در حال رشد است.
نادعلی با اشاره به اینکه باید به سمت تامین مالی غیر تورمی در راستای جبران کسری بودجه دولت از طریق انتشار اوراق پیش برویم افزود: چارچوب نوین سیاست پولی در بانک مرکزی در طی دو سال اخیر ایجاد شده است لذا سخت‌افزار ها و نرم‌افزارها را آزموده ایم و ابزارهای آن را معرفی کردیم تا در این رابطه بتوانیم مسئله را به سرانجام برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: الان خط اعتباری به بانک‌ها پرداخت نمی‌کنیم و دست اندازی بانک‌ها به منابع بانک مرکزی به حداقل رسیده است و یکی از بحث‌های نظارتی که از موضوعات مهم است بحث اعتبارسنجی و نظارت بر رفتار بانک‌ها و مصرف تسهیلات است که باید بتوانیم به خوبی این حوزه را مدیریت کنیم.
مدیر کل عملیات پولی و اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به اینکه سهامدار بانک شاخص‌هایی در ذهنش است و بر اساس دیدگاهی که سهامدار در بانک‌ها دارد هیئت مدیره تعیین می شود گفت: بانک مرکزی باید معیارهای را بدهد که سهامدار بر اساس آن معیارها انتخاب شود .
وی با اشاره به اینکه ویژگی های افرادی که مشخص می شوند تعیین شده است اظهار کرد: ویژگی های فرد و ارزش‌گذاری ها مشخص می‌شود و یک مصاحبه ای هم صورت می‌گیرد که به آن مصاحبه نمره ای داده می شود و در نهایت ارزیابی نهایی صورت می گیرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.