ريسك سويه جديد برای اقتصاد تا چه حد جدی است؟

ريسك سويه جديد برای اقتصاد تا چه حد جدی است؟

پنج‌شنبه, دسامبر 2, 2021 - 15:06 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

شاخص‌های سهام آسیایی وضعیت باثباتی دارند و شاخص‌های آتی سهام آمریکا هم رشد کرده‌اند. این در حالی است که دیشب بورس سهام نیویورک عملکرد ضعیفی داشت. سرمایه‌گذاران هنوز نمی‌دانند که ریسک سویه جدید کرونا تا چه حد جدی است؟
 

اقتصاد جهان تحت تاثیر گونه جدید کرونا به شدت متزلزل شده است. در اقتصاد ایران نیز باعث تغییراتی در قیمت طلا و  دلار شد.اقتصاد ایران این روزها با مشکلات زیادی که مهمترین آن تورم است رو به رو است.در ادامه به بررسی اومیکرون و تاثیر آن بر روی اقتصاد می پردازیم.

 شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه MSCI نوسانی است. سازمان بهداشت جهانی گفته که احتمالاً افراد واکسینه شده ایمنی لازم در برابر سویه جدید را دارند. یکی از مقامات ارشد بهداشت استرالیا هم گفته که هنوز نشانه‌ای از مرگبار بودن سویه جدید در مقایسه با سویه‌های قبلی وجود ندارد. دیروز اولین مورد مبتلا به ویروس امیکرون در آمریکا کشف شد.
دیروز رئیس فدرال رزرو آمریکا سخنرانی داشت و دوباره تأکید کرد که مقامات باید برای خروج سریع از سیاست‌های انبساطی پولی و مقابله با رشد سریع تورم آماده شوند. اخبار کرونا و خروج فدرال رزرو از سیاست‌های انبساطی پولی بر بازارهای سهام آمریکا آسیب وارد کرده بودند. اما به نظر می‌رسد که در بازارهای آسیایی وضعیت نسبتاً آرام است. سرمایه‌گذاران برای نوسانات شدید در ماه دسامبر آماده می‌شوند.
امروز نشست اوپک پلاس برگزار خواهد شد. قیمت نفت خام افزایش یافته است. امروز در رابطه با سیاست‌های تولید نفت خام بحث خواهد شد. در بازار رمزارز ها هنوز روند مشخصی دیده نمی‌شود و اکثر رمزارز های اصلی بازار در دامنه محدودی نوسان می‌کنند. قیمت بیت کوین هم به زیر ۵۷ هزار دلار بازگشته است.

عدم اطمینان موجود در مورد سرعت همه‌گیری و خطرات ناشی از سرایت سویه اومیکرون موجب شده تا بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان از کشورهای اروپایی گرفته تا ژاپن بار دیگر مرزهای خود را ببندند، اقدامی که موجب بدبینی سرمایه‌گذاران در خصوص ادامه رونق نسبی رخ داده پس از کاهش محدودیت‌های کرونایی شده است.

انتشار خبر شناسایی سویه امیکرون تنها در روز جمعه موجب کاهش ۲ هزار میلیارد دلاری ارزش سهام در بازارهای جهانی شد و پس از برقراری آرامش موقت طی مبادلات روز دوشنبه، روند نزولی قیمت‌ها بار دیگر از روز سه‌شنبه برقرار شده است.

هر چند که امر کوک، مدیر اجرایی آژانس دارویی اروپا(EMA) به پارلمان اروپا گفته که در صورت همه‌گیری سویه اومیکرون، واکسن‌های موجود همچنان موثر خواهند بود ولی ابراز تردید و نگرانی مدیر شرکت مدرنا موجب شد تا شاخص بورس آلمان(DAX)  ۱.۴ درصد کاهش یابد و شاخص بورس منطقه یورو(EURO STOXX 50) نیز ۱.۴۹ درصد افت کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.