تحلیلگران انتظار زیادی از نشست اوپک پلاس ندارند

تحلیلگران انتظار زیادی از نشست اوپک پلاس ندارند

سه‌شنبه, ژانویه 4, 2022 - 17:37 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

قیمت نفت خام پیش از نشست اوپک پلاس نوسانی است و روند مشخصی در بازار دیده نمی‌شود. انتظار می‌رود که در نشست اوپک پلاس، سیاست‌های تولید و عرضه نفت خام برای ماه میلادی آینده مشخص شوند.

به گزارش دیوان اقتصاد،قیمت آتی نفت خام سبک در اطراف ۷۶ دلار در نوسان است. انتظار می‌رود که در ماه فوریه سطح عرضه نفت خام اوپک پلاس به اندازه ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. اوپک پلاس در حالی می‌خواهد عرضه نفت خام را افزایش دهد که نگرانی‌ها از تضعیف بخش تقاضا به دلیل شیوع کرونای اومیکرون تشدید شده است. چین به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده نفت خام دنیا در حال مقابله با شیوع کرونای اومیکرون است و محدودیت‌های جدی را وضع کرده است.

از دید اوپک پلاس عرضه و تقاضای جهانی نفت خام وضعیت خوبی دارد. اوپک پلاس در برآوردهای خود مازاد عرضه نفت خام در فصل اول سال ۲۰۲۲ را هم کاهش داده است. ظاهراً رشد تولید نفت خام به طور قابل توجهی کاهش یافته است. در هفته‌های اخیر مشکلات زیادی در بخش عرضه نفت به وجود آمده است. به طور مثال تولید نفت لیبی کاهش یافته و به احتمال زیاد در هفته جاری هم دوباره عرضه نفت این کشور به مشکل بخورد.

با این حال ساختار بازار نفت خام نشانگر روند صعودی است. با بازگشت سرمایه‌گذاران بزرگ بازار از تعطیلات، پیش‌بینی می‌شود که طرفداران روند صعودی نفت خام سبک و برنت هم افزایش یابد. کمیته فنی اوپک پلاس هم که از سوی وزیران نفتی به تحلیل بازار می‌پردازد، انتظار دارد که مازاد عرضه ۱٫۴ میلیون بشکه‌ای را در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ شاهد باشیم. این رقم ۲۵ درصد کمتر از پیش‌بینی قبلی کمیته است.

در همین حال چین می‌تواند مرزهای خود را تا پایان سال جدید میلادی ببندد و یا محدودیت‌های زیادی اعمال کند. چین برای المپیک زمستانی پکن آماده می‌شود و رویدادهای سیاسی زیادی هم در جریان هستند. چین جزو معدود کشورهایی است که رویکرد به صفر رساندن مبتلایان به کرونا را دنبال می‌کند و این سیاست می‌تواند بر تقاضای جهانی نفت خام آسیب وارد کند




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.