وضعیت صنعت بیمه در پسابرجام

مدیرعامل بیمه پارسیان تشریح کرد :

وضعیت صنعت بیمه در پسابرجام

جمعه, دسامبر 23, 2016 - 12:24 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مدیرعامل بیمه پارسیان گفت: به دنبال تحریم اقتصادی - سیاسی کشورمان و قطع ارتباط صنعت بیمه با بیمه‌گران مطرح جهان، دوری از بیمه‌گران تراز اول جهان به وضوح مشاهده می شود.

به گزارش دیوان اقتصاد، هادی اویارحسین در گفتگو با ایبِنا، به تشریح وضعیت صنعت بیمه در کشورمان پرداخت و گفت: صنعت بیمه به عنوان یکی از ارکان مهم بخش پولی و مالی کشور، در سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. این صنعت با سایر بخش‌ها ارتباط تنگاتنگی دارد و این ارتباط باعث تاثیرپذیری آن از این بخش‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: بر همین اساس، وجود رکود در بخش‌های مختلف صنعتی، عمرانی و مالی کشور که امروزه مساله مبتلابه اقتصاد کشور است می‌تواند موجب بروز رکود در این صنعت شود.
مدیرعامل بیمه پارسیان درباره اینکه چه عواملی موجب بوجود آمدن چالش های صنعت بیمه می شود، اظهارداشت: وضع تحریم‌های مختلف پولی و بانکی، عدم مشارکت شرکت‌های بزرگ امدادرسان بین‌المللی، بیمه‌گران عمومی و اتکایی و سایر شرکت‌های ارائه کننده خدمات مرتبط با صنعت بیمه از یک سو و تغییرات متعدد در راس نهاد نظارتی متولی این صنعت در داخل کشور از سوی دیگر، سبب شده تا صنعت بیمه کشور در سال‌های اخیر با چالش‌های متنوعی روبرو باشد.
وی افزود: به دنبال تصویب تحریم‌های بین‌المللی و قطع ارتباط صنعت بیمه کشور با بیمه‌گران مطرح جهان، صنعت بیمه تلاش کرد تا با جایگزین کردن شرکای جدید و با اتکا بر توان داخلی کاستی‌های به وجود آمده را جبران کند اما دوری از بیمه‌گران تراز اول جهان موضوعی است که نبود آن در اوضاع صنعت بیمه به وضوح احساس شده است. پس از امضای برجام به نظر می‌رسید بخشی از این چالش‌ها مرتفع شده و عرصه برای برقراری ارتباط با صنعت بیمه جهانی باز می شود که این موضوع هنوز محقق نشده است.
مدیرعامل بیمه پارسیان با اشاره به شبه دولتی شدن صنعت بیمه گفت: در سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته تا صنعت بیمه کشور از یک صنعت دولتی صرف به صنعتی دولتی – خصوصی بدل شود و در این راستا نیز با ورود بیمه‌گران خصوصی جدیدالتاسیس و نیز خصوصی‌سازی اکثریت شرکت‌های بیمه دولتی، این تلاش‌ها عینیت پیدا کرده است. اما به دلیل نامتوازن بودن اندازه سهم دولت از صنعت بیمه در مقایسه با بخش خصوصی، بازهم حدود ۴۰ درصد از بازار بیمه کشور در دست بخش دولتی بوده و شرکت‌های خصوصی این صنعت، مابقی سهم بازار را در اختیار دارند.
اویارحسین به تشریح خدمات نوین بیمه‌ای پرداخت و گفت: یکی از موضوعاتی که امروزه فضای صنعت و کسب و کار به آن نیاز مبرم دارد، ارائه محصولات و خدمات نوآورانه مبتنی بر نیاز مشتریان است که بتواند در فضای رقابتی موجود، با جلب توجه و رضایت مشتریان، سهم بازار ویژه‌ای را کسب نماید.
مدیرعامل بیمه پارسیان ادامه داد: به جرات می‌توان گفت که نوآوری محصول یکی از مهم‌ترین الزامات کسب و کارهای ایرانی، برای موفقیت در بازار رقابتی امروزی است اما موضوع اصلی، توجه به توسعه محصولات و خدمات نوآورانه مشتری‌محور است که مبتنی بر نیازهای مشتریان شکل گرفته باشد.
وی با اشاره به صنعت بیمه در کشورهای توسعه یافته اظهارداشت: در کشورهای توسعه یافته، تنوع محصولات بیمه‌ای بسیار زیاد است و هم‌چنین روش‌های فعالیت بیمه‌گری از رویکردهای سنتی به رویکردهای مدرن تغییر یافته است و به شدت به علوم دیگر و استفاده از شاخه‌های مختلف خدماتی وابسته شده است.
اویارحسین خاطرنشان کرد: طی سال های اخیر شرکت‌های بیمه به ویژه شرکت‌های تازه تاسیس سعی کرده اند تا با ایجاد رشته‌های جدید بیمه‌ای، بازارهای نوینی را برای خود ایجاد نمایند و با عرضه محصولاتی که به صورت سنتی مورد توجه شرکت‌های بیمه قرار نگرفته است، در برابر بیمه‌گران قدیمی سهم بیشتری از بازار را کسب نمایند.
وی افزود: علی‌رغم سیاست‌های تشویقی نهاد قانون‌گذار به منظور توسعه محصولات جدید بیمه‌ای و گسترش خلاقیت و نوآوری در صنعت بیمه کشور، این صنعت هنوز به حد کفایت نتوانسته از قدرت خلاقیت و نوآوری به منظور ارائه خدمات نوین بهره بردارد.
مدیرعامل بیمه پارسیان ادامه داد: از سوی دیگر در بین موسسات بیمه قدیمی کشور، بعضی بیمه‌گران با اتکا به توان مالی بالای خود دست به ارائه مولفه‌های نوینی در عرصه خدمت‌رسانی زده‌اند که این امر موجب ایجاد رقابت بین شرکت‌های بیمه و تسری این خدمات به آن شرکت‌ها شده است. شرکت بیمه پارسیان نیز محصولات و خدمات جدیدی را معرفی کرده است که از آن جمله می‌توان به بیمه عمر و سرمایه‌گذاری طرح خانواده، راه‌اندازی فروش اینترنتی بیمه‌های خودرو و آتش‌سوزی، طراحی سامانه‌های تلفن همراه و باشگاه مشتریان و ... اشاره کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.