گفتگوی بی واسطه وزیر اقتصاد با بازاریان در مسجد جامع بازار تهران

گفتگوی بی واسطه وزیر اقتصاد با بازاریان در مسجد جامع بازار تهران

وزیر امور اقتصادی و دارایی  با حضور در مسجد جامع بازار تهران، ضمن اقامه نماز ظهر و عصر، در گفتگوی نزدیک با نمایندگان صنوف حاضر در مسجد، در جریان مسایل و مشکلات آنها قرار گرفت.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از روابط عمومی بانک ملت ،سید احسان خاندوزی، طی سخنانی در بین دو نماز ظهر و عصر مسجد جامع بازار تهران، بازار تهران را قلب تپنده تجارت و اقتصاد پایتخت کشور خواند و گفت: فعالان اقتصادی، تجار، کسبه و تولیدکنندگان ما، در ایام دشوار و سخت جنگ اقتصادی، بویژه در سه سال اخیر، بواقع با چنگ و دندان از حیثیت کاری و شغلی خودشان دفاع کردند و وظیفه دولت مردمی نیز این است که در چنین شرایطی، نهایت مساعدت را برای روان تر، ارزان تر و سریع تر کردن فعالیت های تجاری و اقتصادی و رفع چالش های پیش روی فعالان این عرصه با آنها بعمل بیاورد.
وی گفت: این چیزی است که شخص رئیس جمهور، به تأکید، از دستگاه های دولتی خواسته است و ما در وزارت اقتصاد، به عنوان متولی اقتصاد کلان کشور، سهم مشخص و ویژه ای در این بحث داریم.
وزیر اقتصاد در بخشی از سخنان خود و در تشریح اقدامات در دست اجرای این وزارتخانه برای فعالان اقتصادی کشور اظهار داشت: فعالان اقتصادی قبلاً برای تمدید مجوز های خود در هر یک سال در میان و یا گرفتن مجوز فعالیت های جدید، گرفتاری زیادی داشتند که ماه ها زمان می برد و در این بین، زمینه رشوه و بروز انواع فساد نیز پیش می آمد.
خاندوزی افزود: یکی از نقاط مورد تأکید دولت مردمی که ما در وزارت اقتصاد، آن را پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم ظرف همین ماه های آینده به نتیجه برسد، این است که بتوانیم این فرایند را ظرف مدت بسیار کوتاه تر، و برای بعضی مجوز ها، حتی به صورت برخط، انجام دهیم و امیدوارم به زودی خبر های خوشی در این زمینه به فعالان اقتصادی بدهیم.
این گزارش حاکی است، وزیر اقتصاد که  پس از پایان اقامه نماز ظهر و عصر، از نزدیک به گفت و گوی رو ‌در رو  و رسیدگی به مشکلات بازاریان پرداخت، در پاسخ به یکی مطالبات آنها در خصوص تعیین نرخ حداقل تراکنش برای پوز های بانکی و قطع دستگاه در صورت نرسیدن حجم تراکنش ها به رقم مورد نظر اظهار داشت: در جلسه پیشین با اعضای هیئت امنای بازار، من در جریان این موضوع قرار گرفتم که بعضاً به دلیل این رویه، بازاریان ناچار از انجام تراکنش های صوری می شوند و از آن سو، سازمان مالیاتی نیز با شناسایی این تراکنش ها، بابت آنها مطالبه مالیات می کند.
خاندوزی گفت: ما بلافاصله این موضوع را پیگیری کردیم و بنا شد که بانک مرکزی، این موضوع را به تمام 12 شرکت ارائه خدمات PSP کشور ابلاغ کند که رسماً حق این را ندارند که مبلغی را به عنوان "کف" تراکنش تعیین کرده و بگویند اگر کمتر از این مبلغ تراکنش داشتید، دستگاه های پوز را جمع آوری می کنیم.
وی گفت: بانک مرکزی هم با این موضوع کاملاً موافق است که تعیین چنین حد و محدودیت "آستانه" ای از سوی شرکت ها برای دستگاه های پوز، نباید صورت گیرد.
وزیر اقتصاد در واکنش به سخنان مطرح شده از سوی بازاریان در خصوص کالا های معروف به "ته لنجی" نیز اظهار داشت: این مسئله از مهر و آبان ماه، در دولت به طور جدی مطرح شد و در سفر آقای رئیسی به بوشهر نیز مورد تأکید قرار گرفت و کارگروهی در این ارتباط در وزارت کشور تشکیل شد که الان به نتیجه رسیده و آیین نامه جدیدی تدوین شده مبنی بر اینکه اگر کالایی حتی اگر بصورت ته لنجی و ملوانی وارد کشور می شود، باید جایی ثبت و حقوق دولتی آن، با لحاظ تخفیف، دریافت شود.
وی با بیان اینکه این سبک ورد کالا به کشور و برخی برخورد ها با وارد کنندگان نه در شأن مرز نشینان و نه فعالان اقتصادی است گفت: بدین شکل، کالای مزبور ثبت شده، مجوز گرفته و کارت سبز ورودی به کشور را دریافت می کند.
وی تصریح کرد: بنا بر این آیین نامه، ورودی کالا تا حدی که گفته شد، دیگر قاچاق محسوب نمی شود و اگر تا هفته آینده، آیین نامه مذکور اجرا شود، بخش بزرگی از مشکل کالای "ته لنجی"، "ملوانی"، "شوتی" و ... برطرف می شود.
وزیر اقتصاد در واکنش به گلایه های برخی بازاریان در خصوص نحوه ارزیابی مالیات مؤدیان، ضمن تأکید بر اجرای قوانین مصرح مالیاتی اظهار داشت: باید امور به نحوی پیش برود که اگر نگوییم صفر، ولی تا حد امکان، تشخیص های سلیقه ای از سوی ممیزان به حداقل برسد.
دکتر خاندوزی در خصوص برخی مشکلات بوجود آمده در خصوص عدم تغییر آستانه تراکنش مالیاتی از پنج و نیم میلیارد تومان، با توجه به چند برابر شدن قیمت ارز از زمان تصویب، و تقاضای افزایش آن بوسیله بازاریان، از رئیس سازمان امور مالیاتی و معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت اقتصاد خواست تا با پیگیری این مسئله، مصوبه ای در این خصوص پیشنهاد  دهند و حتی الامکان به فرمولی برسند که همزمان با افزایش تورم، این رقم نیز افزایش پیدا کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.