مرحله اول عملیات اجرایی هفت منطقه آزاد تا پایان سال به اتمام می‌رسد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد:

مرحله اول عملیات اجرایی هفت منطقه آزاد تا پایان سال به اتمام می‌رسد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: با اقدامات و پیگیری‌های انجام شده و تعیین مدیران اجرایی تا پایان سال جاری، عملیات اجرایی در هفت منطقه آزاد جدید کشور به اتمام می رسد و در ابتدای سال آینده شاهد ورود به فاز بعدی خواهیم بود.

به گزارش دیوان اقتصاد، سعید محمد روز یکشنبه در سنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه هم اکنون هشت منطقه آزاد فعال در کشور وجود دارد، اظهار داشت: تاکنون از هفت منطقه جدید ابلاغ شده، عملیات اجرایی چهار منطقه از جمله منطقه آزاد بانه - مریوان آغاز  شده است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری هم تلاش می‌شود عملیات اجرایی مناطق آزاد اردبیل، ایلام و قصرشیرین آغاز شود، اضافه کرد:  ابتدای سال آینده هم مدیران اجرایی هفت منطقه آزاد جدید مشخص شده و کار در این مناطق شروع می شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه وسعت منطقه آزاد بانه و مریوان پنج هزار و ۵۰۰ هکتار است، گفت: این میزان اراضی عموما از اراضی ملی هستند و هیچ سکونتگاهی هم در آن وجود ندارد.

محمد ادامه داد: تجربه نشان می دهد به محض ایجاد منطقه آزاد، قیمت زمین، مسکن و اجاره در سکونتگاه‌های موجود در این اراضی و یا نزدیک آن دستخوش تغییراتی زیادی می شود ولی از آنجا که حتی یک روستا هم در محدوده منطقه آزاد بانه و مریوان وجود ندارد دیگر چنین عارضه‌ای را نباید شاهد باشیم.

تهیه طرح جامع منطقه آزاد بانه-مریوان تا ۶ ماه دیگر به اتمام می‌رسد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه «حمید رضا بیتا» به عنوان مدیر اجرایی منطقه آزاد بانه - مریوان تعیین شده است، گفت: پیگیر  ایجاد زیرساخت‌های این منطقه اعم از آب، برق، اینترنت، معابر و مسیرهای تردد خواهیم بود.

محمد با اشاره به اینکه طرح جامع منطقه آزاد بانه - مریوان توسط مشاور در حال تهیه است، اضافه کرد: مشاور بر روی آرایش واحدهای صنعتی و نوع فهالیت آنها براساس معیشت مردم منطقه کار خواهد کرد.

وی یادآور شد: اجرای توریسم درمانی و توریسم علمی و آموزشی، دانش بنیان و استارتاپ‌ها از جمله مواردی است که در این منطقه پیش بینی شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه حیات مناطق آزاد وابسته به مشوق‌های مالیاتی و معافیت گمرکی است، گفت: اگر این دو مهم دچار خدشه شود سرمایه‌گذاران دیگر وارد این مناطق نمی شوند لذا از مجلس شورای اسلامی درخواست می‌شود به این مباحث توجه ویژه‌ای کنند.

محمد با بیان اینکه انجام طرح جامع منطقه آزاد بانه - مریوان حدود پنج تا ۶ ماه به طول می‌انجامد، افزود: عملیات فنس کشی و محصور کردن و ساخت و توسعه بخش گمرکی مرز باشماق و سیرانبند را هم در دستور کار قرار می دهیم.

وی در ارتباط با منابع مالی اجرای این طرح هم اظهار داشت: بخشی از منابع مورد نیاز اجرای منطقه آزاد بانه - مریوان از سایر مناطق آزاد کشور تخصیص و بخشی هم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به صورت تهاتر نفت دیده شده است.

سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی امروز به منظور شرکت در آیین آغاز عملیات اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان به کردستان سفر کرده است.

سفر به شهرستان های بانه و مریوان از جمله برنامه های سفر ٢ روزه سعید محمد به کردستان است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.