ایران، هاب انرژی منطقه می‌شود

با رونمایی از نخستین معاملات آتی انرژی:

ایران، هاب انرژی منطقه می‌شود

 امروز در نهمین سالروز تأسیس بورس انرژی، شاهد رونمایی از نخسین معاملات آتی انرژی در قالب قراردادهای آتی نفتا و متانول خواهیم بود تا بدین ترتیب ایران رسماً پای در میدان مرجعیت قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی در منطقه بگذارد.

به گزارش دیوان اقتصاد، آیین رونمایی از تابلو معاملات قراردادهای آتی نفتا و متانول در بورس انرژی ایران تا ساعتی دیگر برگزار می‌شود.

قرارداد آتی چیست و چه اهمیتی برای بازار سرمایه کشور و از آن بالاتر برای اقتصاد کشور دارد؟ «سنا» در این یادداشت به تمامی ابعاد این موضوع پرداخته است.

قرارداد آتی چیست؟

شاید قبلا اسم معاملات آتی را شنیده ‌باشید، یا برایتان این سوال پیش آمده‌باشد که قرارداد آتی چیست؟ آدم‌ها همیشه از خطرکردن در محیط شغلی و بی‌اطمینانی مالی گریزان‌اند، مثلا یک تولیدکننده دوست ندارد مواد اولیه مورد نیازش را هربار به قیمت متفاوتی بخرد یا یک پالایشگاه‌ و پتروشیمی به دنبال یک بازار مطمئن و شفاف برای فروش محصولاتش هستند تا براساس قیمت آن درباره ترکیب تولیدات خود (مثل سبد سهام) تصمیم بگیرد. دغدغه‌هایی از این دست باعث تشکیل بازار آتی برای کاهش ریسک نوسانات قیمت شده‌است.

بازار آتی چیست؟

بازار آتی یک بازار دوطرفه است. به بیان ساده، قرارداد آتی یعنی قراردادی که در آن کالایی را اکنون و باقیمت مشخص بخریم، اما تحویل و پرداخت وجه آن به آینده موکول شود.

در قراردادهای آتی طرفین متعهد به تحویل کالای مشخص در اندازه مشخص و پرداخت وجه آن در تاریخ معین در آینده هستند و برای تضمین انجام تعهد، باید خریدار و فروشنده هرکدام مبلغی را نزد اتاق پایاپای که وظیفه‌اش تسویه است (در این جا بورس) قرار دهند.

کالای تحویلی قرارداد آتی باید دارای استاندارد کیفیت و کمیت اعلامی مورد تایید بورس باشد و هم‌چنین زمان و محل تحویل آن هم مشخص باشد، تنها متغیر در معاملات آینده قیمت است که در مرحله معامله برآورد می‌شود.

ایجاد مرجعیت قیمت در منطقه، پوشش ریسک حاصل از نوسانات قیمت، کشف قیمت منصفانه، ابزاری جدید برای سرمایه‌گذاری، توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی، امکان تحویل کالا در سررسید، کارکردها و مزیت‌های بازار آتی از مهمترین مزیت‌های تابلوی معاملات آتی انرژی در ایران از مهمترین مزیت‌های تابلوی معاملات آتی انرژی در ایران عنوان می‌شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.