چرا عابربانک‌ها پول نقد نمی‌دهند؟

چرا عابربانک‌ها پول نقد نمی‌دهند؟

در هفته‌های اخیر بسیاری از مردم از اینکه خودپردازها پول نقد در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند شکایت داشتند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبارپول، بنا به برخی نظرات درج شده در این پایگاه خبری همچنین مشاهدات میدانی خبرنگار ما، به خصوص در روزهای پایانی سال نه تنها متقاضیان نمی‌توانستند وجه نقدی دریافت کنند، بلکه خودپرداز پیغام “اطلاعات کارت نادرست است” را در صفحه مانیتور خود نمایش می‌داد که این مساله نیز باعث سردرگمی برخی متقاضیان وجه نقد شده بود.

این مساله در روزهای پایانی سال که تقاضا برای اسکناس نو به لحاظ جنبه نوستالژیک رسم عیدی دادن، بالا رفته بود، به شدت خودنمایی می‌کرد.

حال احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در نخستین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۲، در خصوص علت اینکه خودپردازها وجه نقد ندارند، گفت: نظام بانکی ما دارای پیشرفته‌ترین امکانات پرداخت الکترونیک بوده و وجوه با سرعت بالایی انتقال می‌یابند. بنابراین نیاز به همراه داشتن و حمل کردن پول نقد بسیار ناچیز است و مردم در موارد بسیار خاصی به اسکناس نقد احتیاج پیدا می کنند.

وی همچنین به این مساله اشاره کرده است که با توجه به مراجعات در هفته‌ها و روزهای پایانی سال برای دریافت پول نقد، بانک مرکزی انتشار چک پول‌های ۲۰۰ هزار تومانی را آغاز کرده تا متقاضیان بتوانند با مراجعه به دستگاه خودپرداز مبلغ مورد نیاز خود را دریافت کنند. اما وی به ین نکته اشاره نکرده است که برخی بانک‌ها از ارائه همان مبالغ هم خودداری می‌کنند.

خاندوزی همچنین در ادامه افزوده است که در همین مدت، بانک‌ها مکلف شدند که حداقل ۱۰ درصد از وجوه خود را از طریق چک پول‌های ۲۰۰ هزار تومانی تامین کنند.
اما ماجرا به اینجا ختم نشده و حتی وزیراقتصاد هم به نحوی به کمبود اسکناس اذعان داشته و گفته است که امروز یکی از دستور جلسات شورای پول و اعتبار، رسیدگی به نبود وجه نقد در عابربانک‌ها است که بعد از تصمیم‌گیری در شورا نتایج اعلام خواهد شد.

حال نکته اینجاست، علت درخواست مشتریان برای دریافت اسکناس هر چه که باشد، با پزشکان یا کسب و کارهایی که از مشتری فقط وجه نقد دریافت کرده و به هیچ وجه نه امکان کارت به کارت نه کارتخوان در اختیار مشتریان می‌گذارند،چه باید کرد؟
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.