ریزش دلار با تایید و تکذیب اخبار سیاسی ادامه دارد؟

ریزش دلار با تایید و تکذیب اخبار سیاسی ادامه دارد؟

خبرهای سیاسی مبنی بر احتمال از سرگیری مذاکرات برجام، بهبود روابط ایران و عربستان سعودی، تبادل زندانیان  از هفته گذشته قیمت دلار را با افت قیمت روبروکرد اما تایید و تکذیب اخبار سیاسی موجب ریزش محدود قیمت‌ها در بازار دلار شد و این نکته قابل تامل است که تغییرات در نرخ‌ها تکانشی است.

به گزارش دیوان اقتصاد ، اخبار سیاسی در حالی بازار دلار و ارز تهران را به محاصره خود درآورده برخلاف افت چشمگیر نرخ دلار آزاد در معاملات روز پنج‌شنبه هفته گذشته، دیروز قیمت ارز مذکور در جهت مخالف به نوسان پرداخت و افزایشی شد. به عقیده عده‌ای از کارشناسان ارزی اتفاق مذکور در راستای اصلاح روند کاهشی اخیر صورت گرفته است. برخی دیگر از فعالان بازار نیز سیگنال‌های ضد و نقیض موجود در اخبار را عامل سنگر‌گیری دلار می‌دانند. اما در میان سیگنال‌های ذکر شده روند نرخ شاخص ارزی حاکی از آن است که حداقل در بازه زمانی کوتاه مدت نیروی افزایشی در بازار وجود نداشته و انتظارات اکثر فعالان بازار به سمت کاهش قیمت ارز میل می‌کند. در ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز که از ۲ هفته پیش شروع شده است، دیروز دلار در بازارهای غیررسمی وارد کانال ۴۷ هزار تومان شد و در آستانه سقوط به کانال ۴۶ هزار تومان قرار گرفت. ناما باید گفت نرخ ارز در ایران بیشتر متاثر از متغیر‌های غیر اقتصادی بوده است در حقیقت هموار چوب سیاست لای چرخ بازار مالی قرار گرفته و نرخ‌ها را متاثر ساخته است.

در بازار امروز ارز، روند کلی قیمت‌ها مانند روزهای گذشته نزولی بود و با این وجود رغبتی در بین مردم و مشتریان همیشگی این بازار نیست. به نظر می‌رسد بازار به اصطلاح فعالان آن قفل شده و همچنان انتظارات قیمتی به سمت نرخ‌های پایین‌تر وجود دارد.

قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد با حدود هزار تومان کاهش مواجه شده و به کانال ۴۷ هزار تومانی رسیده است. نرخ این ارز بین دلالان کنار خیابان و میدان فردوسی، سبزه میدان و کانال‌های تلگرامی از ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۴۷ هزار ۸۰۰ تومان متفاوت است.

از سوی دیگر، قیمت هر یورو در این بازار به ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته و هر درهم نیز تا ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان پایین آمده است که نسبت به روزهای گذشته با کاهش قابل توجهی مواجه شده است.

البته در مرکز مبادله نیز همین روند نزولی ادامه داشت. چرا که هر دلار آمریکا به صورت اسکناس و حواله به ترتیب ۴۱ هزار و ۹۸۹ تومان و ۳۸ هزار و ۱۷۲ تومان معامله شد که کاهش نسبی را در قیاس با نرخ دیروز تجربه کرد.

نرخ اسکناس یورو و حواله آن نیز به ترتیب به ۴۵ هزار و ۱۵۹ تومان و ۴۱ هزار و ۵۳ تومان کاهش یافت. هر اسکناس درهم ۱۱ هزار و ۴۳۳ تومان و حواله آن نیز ۱۰ هزار و ۳۹۴ تومان قیمت‌گذاری و معامله شد.گفتنی است که بر اساس اخبار پیشین بدهی عراق به ایران حدود 7 میلیارد دلار برآورد شده که این یعنی همچنان 4 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در بانک‌های این کشور است. به عقیده کارشناسان خبر مذکور می‌تواند اثرات مستقیم و غیر‌مستقیمی در بازار ارز کشور ایفا کند. از یکسو بانک مرکزی با عدم تخصیص ارز جدید به واردکنندگان می‌تواند ذخایر ارزی خود را تقویت کند و از سوی دیگر با تزریق بخشی از این ذخایر به بازار می‌تواند زمینه‌ساز افت نرخ در معاملات آزاد ارزی شود. حال باید دید در ادامه روند آزاد‌سازی‌های ارزی اخباری در زمینه منابع بلوکه شده در کره‌جنوبی منتشر خواهد شد یا خیر؟




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.